Ford Focus ST: Logický krok
Běžný Ford Focus prošel modernizací již minulý rok, na sportovní provedení ST jsme si
museli počkat.
Třetí generace kompaktního fordu a stejný počet sportovně laděných verzí – focus a zkratka ST k sobě neodmyslitelně patří. Aktuální provedení proto prošlo podobným faceliftem jako běžné modely. Změny na karoserii se nám ale hledaly obtížněji. Již od začátku se totiž „es-téčko“ od normálních modelů odlišovalo mohutnou maskou, která se nyní stala standardem pro celou řadu. Nově tak působí jenom užší přední světla, zadní skupinovky nebo tvar víka kufru. Uvnitř se změnilo tvarování středového panelu na palubní desce, kde nyní může být umístěn multimediální systém Sync 2 s barevnou osmipalcovou obrazovkou. Že nesedíte v obyčejném focusu, dokládají červené nápisy ST na prazích nebo volantu, stejně barevné prošívání či speciální kaplička na palubce.
Změny se odehrály na podvozku. Konstruktéři Fordu dopřáli novince pevnější nápravy, tužší silentbloky, nosné vzpěry v motorovém prostoru, nové přední pružiny, upravili charakteristiku elektrického posilovače řízení, elektronické uzávěrky diferenciálu nebo stabilizaci. Tu lze nově nastavit do tří režimů včetně úplného vypnutí. Na přání můžete Focus ST vybavit i brzdami s předními kotouči o průměru 335 mm.
Největší změnu jsme nalezli pod kapotou. Modernizované ST poprvé dostalo vznětový motor – doba si to žádá. Nikdo sice od turbodieselu neočekává sportovní charakter, ale zákazník chce mít pocit něčeho nadstandardního. Navíc značce klesne průměr produkovaných CO2, což je možná ještě důležitější. Naftový dvoulitr s výkonem 136 kW, turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, vstřikovacím tlakem 2000 barů, novou hlavou válců a upraveným blokem má však co nabídnout. Udávaná spotřeba 4,2 l/100 km je okouzlující a síla 400 N.m se projeví při pružném zrychlení. Slušná je i stabilita v zatáčkách a přesnost řízení. Jenže na ostré závodění se nehodí. K tomuto účelu slouží zážehový dvoulitrový EcoBoost s výkonem 184 kW, který měl focus i před modernizací. Změnu jsme objevili jen u spotřeby, která by měla klesnout o 0,4 l na 6,8 l/100 km – práce systému stop-start. Nám však na konci testovací trasy palubní počítač ukazoval dvanáct. Také jsme „es-téčko“ nešetřili a plnými doušky si užívali zátah v pásmu nad 2000 otáček, rykot vycházející z reproduktorů, skvělé sedačky Recaro, přilnavost v zatáčkách a přesné řazení. Trošku víc jsme čekali od řízení, které pod plynem občas tahalo do rukou.
Ford si nové ST cení na 698 990 Kč – a je jedno, jakou zvolíte motorizaci. Kombi je přitom o dvacet tisíc dražší. A to není moc. Ve standardu totiž dostanete 18palcová kola, dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla Recaro, vyhřívané čelní sklo nebo sportovní podvozek. Ještě máme v živé paměti konec roku 2012, kdy k nám dorazila třetí generace Focusu ST a Ford za ni chtěl těžko uvěřitelných 856 000 Kč.