Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 3. 2015

Ford Mondeo 1.5 EcoBoost: Na dně downsizingu

Ford Mondeo 1.5 EcoBoost

Fotogalerie

15 fotografií

Ford namontoval o deci menší motor do auta, které nezhublo,
a tabulková spotřeba klesla o osm deci. Vysvětlí to technický
pokrok, nebo úřední kličky?

(více v čísle 12/15)

Převratný litrový tříválec do mondea stále nedorazil, Ford ale nasazuje i další zmenšené motory. Jmenovitě patnáctistovku, jejíž objem se proti minulé generaci scvrkl jen o deci. Vysvětlení této podivné hry najdeme v Číně. Tamní úřady zákonem nařizují, aby motory do 1,5 litru tvořily 40 % produkce každé automobilky. A protože svět je malý a globalizovaný, všem se vyplatí objemy agregátů sjednotit – proto ten příval patnáctistovek od BMW po Mazdu. Připomeňme, že motor dosahuje stejných 118 kW a 240 N.m jako starší šestnáctistovka a ocitá se v autě o fous těžším (kombi 1504 vs. 1501 kg), ale značně aerodynamičtějším: součinitel Cx klesl u liftbacku z 0,31 na 0,27. Agregát má navíc lehčí kosti, povrchové úpravy pro snížení tření, chlazené výfukové svody, které by měly bránit růstu spotřeby na dálnici, a samozřejmě nechybí laboratorní čaroděj stop-start.

 

Základní údaje


Červená, žlutá, rozjetá

Vybaveni veškerou popsanou teorií vyrážíme do hustého provozu velkoměsta. Je to pořád mondeo, široké, s dlouhou přídí, autobusovým rozvorem a nutností si do úzkých křižovatek pořádně nadjet. S lehkým řízením a téměř nekonečným rozsahem seřízení volantu je to hračka, jen kdybychom trochu viděli do stran. Sloupky jsou tlusté jako u farního plotu a ohledy na aerodynamiku je sklonily proklatě nízko. Také rozjezd z místa nám připadá váhavější než u staršího modelu. Ne o moc, ale jelikož se rozjíždíme skoro pořád, všímáme si znova a znova, jak zhluboka se musí motor nadechnout, aby turbo rozfoukal. Řazení dvojky a trojky proto necháváme až trochu rozběhnutým otáčkám, což možná přispívá výslednému průměru 8,8 l/100 km. Ani málo, ani moc. Velké benzinové kombi pojede městem levněji, až bude mít titanový motor a karbonovou karoserii.

Ztichlé Svatojánské proudy

Udávané mimoměstské spotřebě 4,7 litru se přibližujeme na výjezdu z Prahy ke slapské přehradě, kde silnice kopíruje hladinu řeky a odpolední kolona udržuje plynulou osmdesátku. Jak trasa stoupá do táhlých kopců Povltaví, potvrzuje EcoBoost svoji příslovečnou pružnost a nenutí k podřazování. Těší nás izolace od okolního ruchu. Na dnešní dobu je příkladná a tiché plynutí krajiny za okny mondea podmanivě uklidňující. Rozdrolený a děravý asfalt podvozek filtruje ještě lépe než v minulé generaci, a už ten byl skvělý. Méně citu nacházíme v řízení, ale to bereme jako příznak doby, ne kritiku. Zvlněný profil tratě směrem k Sedlčanům vyhnal spotřebu z původních pěti na 6,4 litru. Stále  příznivá hodnota, ne však dramaticky odlišná od zkušeností se starší šestnáctistovkou.


 

 

Hodnocení
Přidej a zaplatíš

Dálniční přelet Českomoravské vysočiny prověří každé auto v mnoha směrech. Neopravené panelové úseky potvrzují skvěle naladěné pérování mondea i přiměřené utlumení valivého hluku. Druhou stranou mince je, že měkká uložení ramen nechávají 235 mm široká kola sjíždět do vyjetých kolejí. Ani v dálničním tempu není motor skoro vůbec slyšet, jeho utlumení je perfektní. Chybí nám však výkon, jako by se proti šestnáctistovce pár koní někde ztratilo. Čtyřicetikilometrový úsek absolvujeme

Mařenko, vidíš světýlko?
dvakrát. Poprvé máme na tempomatu 110 km/h při 2550 ot./ min a počítač ukazuje slibných 7,1 l/100 km. Při druhé obrátce nastavujeme 130 km/h, což znamená rovné tři tisíce otáček. K našemu překvapení spotřeba šplhá na 8,9 litru. Přinejmenším o půl litru výš, než jsme čekali. Což je s podivem už proto, že spotřeba motoru s chlazenými výfukovými svody by měla při zatížení stoupat pomaleji než bez nich. Ještě si počkáme Mondeo potvrdilo schopnosti výsostně pohodlného dálkového přepravníku schopného posádku téměř teleportovat do libovolně vzdáleného místa. Motor 1.5 EcoBoost potěší pružností a tichým chodem, naměřenou spotřebu však nepovažujeme za generační posun. Boj o nejhospodárnější pohon se odehraje mezi zážehovým tříválcem a dieselovou patnáctistovkou.

 

 

Srovnání s nejsilnějším

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
12 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851