Ford Mondeo 1.5 EcoBoost: Na dně downsizingu
Ford namontoval o deci menší motor do auta, které nezhublo,
a tabulková spotřeba klesla o osm deci. Vysvětlí to technický
pokrok, nebo úřední kličky?
Převratný litrový tříválec do mondea stále nedorazil, Ford ale nasazuje i další zmenšené motory. Jmenovitě patnáctistovku, jejíž objem se proti minulé generaci scvrkl jen o deci. Vysvětlení této podivné hry najdeme v Číně. Tamní úřady zákonem nařizují, aby motory do 1,5 litru tvořily 40 % produkce každé automobilky. A protože svět je malý a globalizovaný, všem se vyplatí objemy agregátů sjednotit – proto ten příval patnáctistovek od BMW po Mazdu. Připomeňme, že motor dosahuje stejných 118 kW a 240 N.m jako starší šestnáctistovka a ocitá se v autě o fous těžším (kombi 1504 vs. 1501 kg), ale značně aerodynamičtějším: součinitel Cx klesl u liftbacku z 0,31 na 0,27. Agregát má navíc lehčí kosti, povrchové úpravy pro snížení tření, chlazené výfukové svody, které by měly bránit růstu spotřeby na dálnici, a samozřejmě nechybí laboratorní čaroděj stop-start.
Červená, žlutá, rozjetá
Vybaveni veškerou popsanou teorií vyrážíme do hustého provozu velkoměsta. Je to pořád mondeo, široké, s dlouhou přídí, autobusovým rozvorem a nutností si do úzkých křižovatek pořádně nadjet. S lehkým řízením a téměř nekonečným rozsahem seřízení volantu je to hračka, jen kdybychom trochu viděli do stran. Sloupky jsou tlusté jako u farního plotu a ohledy na aerodynamiku je sklonily proklatě nízko. Také rozjezd z místa nám připadá váhavější než u staršího modelu. Ne o moc, ale jelikož se rozjíždíme skoro pořád, všímáme si znova a znova, jak zhluboka se musí motor nadechnout, aby turbo rozfoukal. Řazení dvojky a trojky proto necháváme až trochu rozběhnutým otáčkám, což možná přispívá výslednému průměru 8,8 l/100 km. Ani málo, ani moc. Velké benzinové kombi pojede městem levněji, až bude mít titanový motor a karbonovou karoserii.
Ztichlé Svatojánské proudy
Udávané mimoměstské spotřebě 4,7 litru se přibližujeme na výjezdu z Prahy ke slapské přehradě, kde silnice kopíruje hladinu řeky a odpolední kolona udržuje plynulou osmdesátku. Jak trasa stoupá do táhlých kopců Povltaví, potvrzuje EcoBoost svoji příslovečnou pružnost a nenutí k podřazování. Těší nás izolace od okolního ruchu. Na dnešní dobu je příkladná a tiché plynutí krajiny za okny mondea podmanivě uklidňující. Rozdrolený a děravý asfalt podvozek filtruje ještě lépe než v minulé generaci, a už ten byl skvělý. Méně citu nacházíme v řízení, ale to bereme jako příznak doby, ne kritiku. Zvlněný profil tratě směrem k Sedlčanům vyhnal spotřebu z původních pěti na 6,4 litru. Stále příznivá hodnota, ne však dramaticky odlišná od zkušeností se starší šestnáctistovkou.
Dálniční přelet Českomoravské vysočiny prověří každé auto v mnoha směrech. Neopravené panelové úseky potvrzují skvěle naladěné pérování mondea i přiměřené utlumení valivého hluku. Druhou stranou mince je, že měkká uložení ramen nechávají 235 mm široká kola sjíždět do vyjetých kolejí. Ani v dálničním tempu není motor skoro vůbec slyšet, jeho utlumení je perfektní. Chybí nám však výkon, jako by se proti šestnáctistovce pár koní někde ztratilo. Čtyřicetikilometrový úsek absolvujeme