Vývoj cen nejoblíbenějších ojetin: Čeho je moc, to zlevní | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Vývoj cen nejoblíbenějších ojetin: Čeho je moc, to zlevní

Ceny ojetin – proč drží, či padají?

Fotogalerie

14 fotografií

Důležitou dovedností správného českého muže je kromě sázení stromů a stavění domů i nákup a zbavení se auta ve správný čas. Tedy rozumnou částku zaplatit, přiměřeně se povozit a při následném prodeji moc netratit.

(více v čísle 13/15)

Kdo není spekulant a vlastně podvodník, dávno vzdal možnost, že by při následném prodeji vozu netratil vůbec, či dokonce vydělal. V dobách automobilové hojnosti, kdy linky chrlící nová auta nechtějí zpomalit ani pod tíhou hospodářské recese a do Čech se ojetiny valí hned ze tří světových stran, je to proti logice trhu. Pokud se vám něco takového podaří, buď jste oškubali prodávajícího, nebo kupujícího. Zcela legitimní je však snaha, aby každý najetý kilometr vyšel na co nejmenší peníze. O spolehlivosti jednotlivých modelů a jejich servisních nákladech pravidelně hovoříváme v rubrice Bazar. Zde se tentokráte zaměříme na neméně významnou složku konečného zúčtování, jíž je pokles hodnoty v průběhu času.

Brilantní analýzu dle našeho zadání vypracoval Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto. Vytáhl si ze systému všechna auta z let výroby 2006-2010, jichž se za tři měsíce prodalo aspoň dvacet. Jejich průměrné ceny srovnal za září až prosinec 2013 a za stejné období roku následujícího. Vyšlo mu tak, o kolik průměrný vůz daného modelu zlevní, když o rok zestárne. Rok výroby 2006 až 2010 mají totiž auta v obou sloupcích stejný. Výsledky jsou to pro mnohé překvapivé, ale při hlubším zamyšlení naprosto logické.

Za rok ztratily nejméně

Audi A3 -0,2 %

Audi A3
Audi A3
Autor: Svět motorů

Když chce mladá dáma hezké, stylové auto a má štěstí na dobrého rádce, pro neúměrná servisní rizika rychle z výběru vypadnou různá Mini Cooper či BMW řady 1. Naopak Audi A3 se český automechanik nebojí, technika je povětšinou shodná s octavií, v nouzi nejvyšší (rozsypaná automatická převodovka DSG) sehnatelná i na vrakovišti. Zdroje ojetých A3 jsou však velmi skromné, do fi rem se tato auta prakticky nenakupují. Pohledných a úspěšných mladých dam je naopak zřejmě rok od roku více, poptávka převyšuje nabídku a výsledkem je takřka nulový meziroční pokles hodnoty.

Hyundai Santa Fe -0,5 %

Hyundai SantaFe
Hyundai SantaFe
Autor: Svět motorů

Mnoho lidí v posledních letech zjišťuje, že by potřebovali prostorný terénní automobil. Velkých a luxusních šestiválců německé prémiové trojice se bojí, ale hyundai vypadá skoro stejně a zpod kapoty klape obyčejný čtyřválec, na němž soused automechanik neshledává nic neopravitelného. A chválí, že na rozdíl od většiny Volkswagenů Touareg, které schválně připomíná, Santa Fe nemá pneumatické odpružení. Korejské automatické převodovky bývaly strašákem, naštěstí už je u společnosti Kaps v Kojetíně upravují jako všechny ostatní. Machrování s rozumným rizikem je Čechům evidentně blízké.

Ford Fusion -0,6 %

Ford Fusion
Ford Fusion
Autor: Svět motorů

Auto, jímž se Ford dokonale strefi l do vkusu a potřeb českého venkova. Robustní, tuhé, s jednoduchoučkou mechanikou bez servisních zádrhelů. Adekvátního nástupce nedostalo, a tak platí, že přísun kvalitních ojetin se zastavuje, nabídka klesá. Zájem o takový vůz je naopak věčný, takže ceny lezou dolů jen velmi pomalu

Hyundai Tucson -1,0 %

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Autor: Svět motorů

Leckomu se líbí Škoda Yeti. Ale té se zatím málokdo zbavuje, což platí zejména pro často poptávané diesely s pohonem 4x4. A když už, patří převážně do mladší kategorie (zkoumali jsme auta z let 2006-2010). Starší typ Tucson je podobným formátem, v bazarech celkem k nalezení a kupující ojetiny se s ním rád spokojí. Nezkoumá, zda by neměl být levnější. Stačí, že stojí míň než yeti

Volkswagen Golf 1,1%

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Autor: Svět motorů

Nejlepší kompakt, stálice, a přitom stylovka. Důvody stabilní ceny jsou podobné jako v případě A3. Firmy kupují octavie, ojetých golfů je málo, kupujícím ojetin však slibují jakési odlišení se od stáda bez servisních rizik. Poptávka tak neutuchá.Volkswagen Golf -1,1 %

Za rok ztratily nejvíce

Chevrolet Spark -13,8%

Chevrolet Spark
Chevrolet Spark
Autor: Svět motorů

Značka Chevrolet opouští Evropu, úzkostliví motoristé coby častí majitelé ekonomických aut začínají propadat obavám a rádi svůj vůz prodají. Kupujících moc není, neboť auta jsou stále dostupnější a většina z nás už se dnes zmůže na větší, lépe vybavený a celkově kvalitnější automobil. Doba „chudobek“ jako Daewoo Matiz (později Chevrolet Spark) holt skončila.

Škoda Superb -12,9 %

Škoda Superb
Škoda Superb
Autor: Svět motorů

Zejména druhá generace superbu se stala koloritem českých firemních fleetů a mnohde nahradila část octavií, jelikož ceny lepších „oktávek“ a základních superbů se protínají. Opatrný český venkov však jen těžko absorbuje podstatné množství takřka pětimetrových limuzín, zejména když početnějším rodinám stejně nemohou sloužit. Vinou úzkého vnitřku totiž dozadu tři dětské sedačky vedle sebe nedáte.

Chevrolet Aveo -12,4 %

Chevrolet Aveo
Chevrolet Aveo
Autor: Svět motorů

Další příliš chudé a nepřitažlivé auto na to, aby mohlo držet cenu. Nejistá servisní budoucnost, díly z vrakoviště neseženete a zpracování vozu věru nemaskuje najeté kilometry. Původní majitelé přecházejí o kvalitativní level výše a jejich bývalý vůz musí cenově klesnout až do kategorie „co byste za ty peníze chtěl“.

Citroën C3 -12,2 %

Citroën C3
Citroën C3
Autor: Svět motorů

Zde nebude na vině zřejmě ani pověst francouzského vozu – i zapřísáhlí příznivci „festovní německé techniky“ přiznají, že s malými citroëny nikdy neměli uživatelé větší potíže. Na převážných počtech prodaných C3 v námi hodnoceném období (2006-2010) se podílí ještě první generace (výroba 2002-2009), jejíž „kachní“ retro design se už příliš okoukal. Pro muže je auto moc ženské, pro ženy už zase nemoderní. A tak musí přesvědčit cenou. 

Peugeot 407 -11,6 %

Peugeot 407
Peugeot 407
Autor: Svět motorů

Stárnoucí a nikterak prostorný francouzský vůz, u nějž ekologie proměnila dříve ceněné diesely v noční můru majitele ojetiny. Filtr pevných částic je zde v provedení, které nemůže sloužit nekonečně jako u německých aut, ale má jasně daný interval výměny. U většiny ojetin tato zlověstná hláška v diagnostice vyskočí neprodleně. Tady je cenový pokles zasloužený, žádná křivda se nestala. 

A jak si vedou nejprodávanější?

Škoda Octavia -4,7 %

Škoda Octavia
Škoda Octavia
Autor: Svět motorů

Po zásluze hit: kvalitní a ve druhé generaci už prostorné auto s obrovským zavazadelníkem, dostupným servisem a stále ještě nadprůměrně spolehlivými dieselovými motory. Ovšem doby, kdy „oktávka s klimoškou a tédéíčkem“ bývala totální bazarovou podpultovkou mizející během pár hodin, už jsou pryč. Obrovské přívaly z rychle obměňovaných firemních flotil stačí poptávku sytit tak, že za pár let hrozí i přesycení. Nyní je výsledkem meziroční pokles o 4,7 %.

Škoda Fabia -3,4 %

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Autor: Svět motorů

Fabia je v prodejích po octavii až druhá. Znáte lepší důkaz automobilového bohatnutí společnosti? Nicméně cenu drží lépe. Často totiž jezdí v rukách soukromých majitelů, kteří své vozy neobměňují v tak pevném intervalu jako fi rmy octavie. A tak musí být motivací k prodeji kromě aktuálního příchodu nového modelu (na což český trh ojetin reaguje překvapivě málo) i solidní výkupní cena. 

Volkswagen Passat -2,2 %

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Autor: Svět motorů

Rekordman v poměru počtu prodaných kusů a nízkého poklesu ceny. Za nevýznamně vyšší průměrnou částku proti octavii (v roce 2014 jen 18 475 Kč) dostanete ještě podstatně pohodlnější auto. Fascinace někdejším manažerským etalonem je zjevně taková, že mu lidé odpouštějí i technické komplikace – vyvažovací hřídele u dieselů či elektrickou ruční brzdu. Tak nízký pokles cen nás překvapil – možná za ním bude přestup firemních flotil k superbům konfrontovaný se setrvačností bazarové poptávky po passatech.  

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851