Kia Sorento 2.2 CRDi Aut Premium: Když už, tak už
S automatem je sorento ještě kultivovanější a hladší. Příplatek
ovšem posouvá cenu sedmimístné verze přes milion korun.
Před čtrnácti dny jsme nové sorento testovali s ručním řazením. A shodli se na tom, že pro auto této obří velikosti není motor 2.2 CRDi přehnaně silný. Jen pro představu – stejný objem donedávna svižně poháněl Hondu CR-V, jejíž celková hmotnost byla o 250 kg nižší. Pro pořádné zrychlení se agregát musí rozběhnout. Navíc kultivovanost, které sorento v posledních letech dosáhlo, si o snadný život s automatem přímo říká.
Taková verze je právě tady, stojí o padesát tisíc víc. Šest rychlostních stupňů není na dnešní dobu moc a dlouhé rozestupy mezi nimi jsou poznat jak na zvuku vytáčeného motoru, tak jeho tahu. Díky jemné kalibraci plynového pedálu a předvídatelné logice podřazování je ale snadné jet plynule a udržet otáčky v tichém pásmu do 2500. To ostatně platí i na dálnici, kde otáčkoměr klesá ještě o dvě stovky níž. Spotřeba se podle situace pohybuje mezi osmi a deseti litry.
To sice není výrazně méně než u prémiových konkurentů s třílitrovými šestiválci, pro ty bychom ale ve srovnatelné výbavě museli sáhnout do kapsy o dalších dvě stě tisíc hlouběji. Což vysvětluje, proč si Kia troufá k milionové hranici. Komfort automatu je dostupný od výbavy Exclusive za 999 980 Kč, dalších 20 000 Kč stojí třetí řada sedadel s vlastní manuální klimatizací. V tomto provedení je již vše potřebné včetně zadní parkovací kamery, handsfree blue tooth, tempomatu nebo vyhřívaného volantu. Většinu doplňků testované výbavy Premium bychom s klidem oželeli: adaptivní tempomat se v dálničních obloucích nechává znervóznit vozidly ve vedlejším pruhu, kožené čalounění nevyhoví každému a devatenáctipalcová kola těžko zlepší komfort odpružení. V nižší výbavě ale naopak nejde připlatit za šikovné natáčení xenonových světlometů, jejichž výkon jinak není zázračný. O halogenových dálkách nemluvě.
Vzhledem k prodloužení karoserie proti předchůdci o 20 cm nás mrzí, že za poslední řadou sedadel nezůstane větší kufr. Objem 142 litrů je stejně skromný jako u kompaktnějších konkurentů. Proti nim nabízí sorento víc místa na šířku, efektnější zpracování s nádechem luxusu i kultivovanější jízdu.
Technické údaje
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Vznětový přeplňovaný čtyřválec DOHC,
4 ventily na válec. Zdvihový objem 2199 cm3.
Výkon 147 kW při 3800 ot./min, točivý moment
450 N.m. při 1750-2750 ot./min. Šestistupňová
planetová převodovka s měničem. Nejvyšší
rychlost 203 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,6 s. Spotřeba město/mimo město
7,7/6,1 l/100 km. Emise CO2 177 g/km.
Kombinovaná spotřeba 6,7 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2780 mm. Délka x šířka x výška
4780 x 1890 x 1690 mm. Provozní/užitečná
hmotnost 1878/632 kg. Objem palivové nádrže
71 l. Pneu 235/45 R19.
Objem kufru 142-605-1662 l
ZÁRUKY A CENY
Základní záruka 7 let, 12 let na neprorezavění
karoserie. Cena testovaného provedení
1 264 980 Kč (metalíza 20 000 Kč, 3. řada
sedadel 20 000 Kč, paket Tech s adaptivním
tempomatem, bezklíčkovým přístupem,
asistenčními systémy a elektrickým zavíráním
kufru 50 000 Kč, prémiové čalounění hnědou
kůží 10 000 Kč, panoramatické střešní okno
35 000 Kč).
Základní cena 1 129 980 Kč
KONKURENTI
Fiat Freemont 2.0 Multijet/125 kW 4x4 Aut
811 400 Kč
Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D/132 kW 4WD
Aut. 861 400 Kč
TESTOVALI JSME
Sorento 2.2 CRDi Man. SM 11/15
HODNOCENÍ
+Hladce fungující automat
+V nižších otáčkách tichý motor
+Noblesní zpracování interiéru
+Bohatá výbava
-Vyšší cena
-Menší kufr za poslední řadou
-Slabý výkon dálkových světel