Renault Espace: Sluha dvou pánů
Obyčejná MPV jsou nudná, říká Renault a snaží se rodinnému furgonu vdechnout dobrodružnost SUV. Spojí výhody obojího?
(více v čísle 15/15)Odbyt posledního klasického Renaultu Espace v posledních letech vázl. Často zmiňované stáří modelu přitom nevysvětluje zdaleka všechno, prodejní křivka se dramaticky propadla už v roce 2007. Tehdy byl uveden méně praktický, ale o to atraktivnější Ford S-Max.
Inspirováni jeho úspěchem se u Renaultu rozhodli změnit kurz a něco z dodávkových schopností obětovat designu. Mezitím se ale rozjela ještě slibnější móda pseudoterénních crossoverů a stratégové z Boulogne měli zjevně těžkou hlavu z rozhodnutí, co je láká víc. Dilema rozhodli šalamounsky: pátá generace espace téměř na chlup kopíruje vnější rozměry S-Maxu, ale navíc má o čtyři centimetry zvýšenou světlost. Po první prohlídce na loňském pařížském autosalonu přichází živé setkání v romantických kulisách provensálského venkova. Musíme uznat, že nadzvednutá štíhlá silueta vypadá velmi zajímavě. Designérům stačilo hrubé obrysy jen lehce okořenit na povrchu, karoserie přesto nepůsobí těžkopádně. Jednoduché a originální tvary najdeme i uvnitř, kde už od základní výbavy dominuje devítipalcový tablet a na něj navazující středová konzola. Úroveň zpracování a materiálů tu a tam kolísá. V oblastech, na které se díváme nejčastěji, však vypadá dobře, ba i trochu rozmařile.
Řidiče a spolujezdce pohltí královsky pohodlná křesla, z nichž se navíc otevírá výhled úměrný výšce a prosklení karoserie. Ti vzadu jsou na tom o poznání hůř: nízká silueta vozu omezuje vnitřní výšku, a aby se cestující necuchali o strop, musejí sedět dost nízko u podlahy. V ní překvapivě chybí výraznější vybrání, navzdory štědré délce se nohy krčí a pozadí si nepohoví. Příplatková třetí řada pro děti z běžných zvyklostí nevybočuje, jen je k ní kvůli nízkému stropu horší přístup.
Funkčních výhod přitom zvýšená světlost moc nepřináší, espace sedí o centimetr níž než Octavia Scout a čtyřkolka se v nabídce vůbec neobjeví. Překvapivě pak Renault do vysokého a rozhodně ne levného vozu montuje vlečenou zadní nápravu. Dlouhý rozvor pomáhá stabilitě při vyšších rychlostech, ale pohyby karoserie nejsou klidnější než v daleko levnějším Nissanu X-Trail a klopení zádě v zatáčkách připravuje řidiče o jistotu.
Mnohem lepší dojem nechává tichý chod a pružnost obou testovaných motorů (1.6 dCi/118 kW a 1.6 TCe/ /147 kW) a zejména jejich souhra s dvouspojkovými převodovkami EDC, naladěnými na pomalejší, ale o to komfortnější reakce.
Jednoznačný verdikt je těžké vyslovit, protože espace naznačuje originální spojení dvou charakterů, ale zvýšenou světlost nedokáže využít naplno a zároveň dělá největší kompromisy právě v oblastech, v nichž by měl zářit – využití prostoru a jízdním pohodlí. Jestli naláká dost zákazníků na výrazný styl, je velkou otázkou.