Dacia Sandero 0.9 TCe Stepway: Levná stylovka | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

28. 4. 2015

Dacia Sandero 0.9 TCe Stepway: Levná stylovka

Rumunský hatchback Dacia Sandero jsme tentokrát vyzkoušeli s přeplňovaným benzinovým tříválcem.

Fotogalerie

8 fotografií

Rumunský hatchback Dacia Sandero jsme tentokrát vyzkoušeli s přeplňovaným benzinovým tříválcem.

(více v čísle 16/15)

Z pohledu pořizovací ceny by sandero nemělo mít mezi pětidveřovými městskými hatchbacky konkurenci. Ani proto nepřekvapí, že letos patří mezi pět nejprodávanějších modelů v segmentu, což je při konkurenci fabie, fiesty nebo pola výborný výsledek. Dokonce překonává i koncernového sourozence Renault Clio. Přitom si od něj půjčilo moderní zážehový tříválec 0.9 TCe přeplňovaný turbodmychadlem.

Výkon 66 kW i točivý moment 135 N.m dostupný od 2500 ot.min se zdají být pro 1098 kg vážící malý vůz jako naprosto dostatečné hodnoty a sandero nám hned od začátku ukazuje, že si s tímto tříválcem rozumí. Po ohřátí je motor slušně kultivovaný a rychle reaguje na sešlápnutí plynového pedálu od nízkých otáček. Agilitou překonává atmosférické agregáty se shodným výkonem a my si vychutnáváme svižnou jízdu po městě. Jenže tímto stylem palubní počítač ukazuje spotřebu sedm litrů. Zkoušíme tedy, co se stane po stisknutí tlačítka Eco.

Přeplňovaný zážehový tříválec má ve standardním režimu výkon 66 kW a s lehkým hatchbackem si poradí bez problémů. Stisknutím tlačítka Eco výrazně opadne jeho síla i ochota jít do otáček.

Tříválec pocitově přichází o čtvrtinu výkonu – vůbec se mu nechce do otáček. Okamžitá spotřeba sice nepřesáhne patnáct litrů, ale motor vůbec netáhne. Stačí, když se na dálnici ve 130 km/h dostaneme do strmějšího stoupání a musíme podřadit na čtyřku nebo vypnout režim Eco. Průměrná spotřeba podle nás neklesla, spíše naopak, protože se musí více šlapat na plyn. Mód Eco se hodí jen na laboratorní měření, na běžnou jízdu ne.

Během testování, kde 60 % trasy představovaly dálnice, jsme jezdili za 7,4 l/100 km. To je o dva litry více, než slibuje výrobce. Přitom běžné sandero by mělo být ještě o dalších 0,4 litru úspornější. Nevýhodou provedení Stepway je horší aerodynamika, karoserie je totiž o 100 mm zvýšena. Ideál nepředstavují ani plastové lemy a spoilery. Kromě vyšší spotřeby je dalším bolavým místem hledání ideální pozice za volantem. Volant nejde nastavovat v podélném směru, takže jsme si mohli vybrat, zda ho budeme mít od sebe daleko, nebo přetrpíme příliš skrčené nohy.

Sandero se nám vzhledově líbilo nejen zvenku, ale také zevnitř, i když kvalita není bez výhrad
Sandero se nám vzhledově líbilo nejen zvenku, ale také zevnitř, i když kvalita není bez výhrad
Autor: David Rajdl

Na druhou stranu se nám design testované dacie vyloženě líbí a nemáme mu co vytknout. Spokojeni jsme byli také s místem uvnitř kabiny, s kufrem základního objemu 320 l nebo tvarováním předních sedadel. Nejlákavější je však cena 257 900 Kč, jejíž součástí jsou i prvky jako klimatizace, rádio, tempomat, palubní počítač, mlhovky nebo multifunkční volant s koženým věncem. V tomto kontextu lze vozu odpustit i nedostatky v kvalitě zpracování nebo méně jisté jízdní vlastnosti.

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Zážehový řadový tříválec přeplňovaný

turbodmychadlem a uložený vpředu napříč.

Zdvihový objem 898 cm3. Rozvod DOHC, 4 ventily

na válec. Výkon 66 kW při 5250 ot./min, točivý

moment 135 N.m při 2500 ot./min. Pohon předních

kol. Manuální pětistupňová převodovka.Nejvyšší

rychlost 168 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h

11,1 s. Emise CO2 124 g/km. Spotřeba město/mimo

město 6,7/4,6 l/100 km.

Kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor náprav 2590 mm. Délka x šířka x výška

4081 x 1733 x 1618 mm. Provozní/užitečná

hmotnost 1098/452 kg. Objem palivové nádrže 50 l.

Pneu 205/55 R16.

Objem kufru 320 l

ZÁRUKY A CENY

Celková záruka 3 roky nebo 100 000 km, 2 roky

na lak a 6 let na neprorezavění karoserie. Cena

testovaného vozu 270 600 Kč (metalický lak

10 900 Kč, rezerva 1800 Kč).

Základní cena 257 900 Kč

KONKURENTI

Citroën C3 1.2 PureTech/60 kW Selec. 279 900 Kč*

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost/74 kW Trend 307 990 Kč*

Hyundai i20 1.2i/62 kW Comfort 309 990 Kč

Kia Rio 1.25 CVVT/62 kW Exclusive 279 980 Kč*

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir/63 kW 314 500 Kč

Nissan Micra 1.2 DIG-S/72 kW Acenta 294 990 Kč*

Nissan Note 1.2 DIG-S/72 kW Acenta 315 500 Kč*

Opel Corsa 1.0 Turbo/66 kW Color 298 900 Kč*

Peugeot 208 1.2 PureTech/60 kW Active 274 000 Kč*

Renault Clio 0.9 TCe/66 kW Advantage 279 900 Kč*

Seat Ibiza 1.4 16V/63 kW Style 288 900 Kč

Škoda Fabia 1.2 TSI/66 kW Ambition 282 900 Kč

Suzuki Swift 1.2/69 kW GL/AC 256 500 Kč*

Toyota Yaris 1.33/73 kW Trend 299 900 Kč

VW Polo 1.0 TSI/55 kW Comfortline 297 900 Kč

* Akční cena

TESTOVALI JSME

Sandero Stepway 1.5 dCi/66 kW SM 9/13

 

HODNOCENÍ

+ Pořizovací cena

+ Zajímavý vzhled

+ Prostorný interiér a kufr

+ Síla motoru

- Jen výškově nastavitelný volant

- Spotřeba paliva

- Zbytečný režim Eco

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851