Pravda o ekopoplatcích: Nápad jitří emoce | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Pravda o ekopoplatcích: Nápad jitří emoce

Svět motorů technická

Zprávy o vládním návrhu ke zdražení poplatků určených na likvidaci autovraků vyvolaly paniku mezi motoristy, kteří se v mediálních informacích neorientují. Jak je to tedy doopravdy?

(více v čísle 22/15)

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků není pro české motoristy ničím novým. Platí se už od 1. 1. 2009, a tak se s ním řada kupujících aut setkala na vlastní kůži. Zhruba čtyři roky se nahlas hovoří o plánu zahrnout do povinnosti platby i vozidla mladší – plnící normu Euro 3. Letos 13. května se ministerstvo životního prostředí coby garant k tomuto plánu vrátilo a předložilo vládě věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností. Záměr prošel vládou a po zapracování připomínek ho čeká další legislativní proces, který nelze obejít – hlasování poslanecké sněmovny, senátu a nakonec podpis prezidenta. Vzhledem k tomu je uvažovaná platnost zdražení ekopoplatků navržena až od 1. 1. 2017.

Proto nás zarazily dotazy dosud „nepolíbených“ majitelů aut, kteří se pod dojmem z masáže celoplošných médií obávají, že snad odteď budou muset platit jednorázovou daň za své auto starší deseti let.

V krátkosti proto odpovídáme na nejčastější dotazy. Určitě si v nich najdou to své i kupující aut, kteří již museli ekologický poplatek hradit v minulosti.

Znamená to, že mi přijde obsílka, abych u svého desetiletého auta platil nějakou daň?

Ne. Ekopoplatek se hradí jen při koupi vozidla a pouze jednorázově.

Kolik se platí teď a kolik se plánuje od roku 2017?

Za vozidla neplnící emisní normu Euro se nyní hradí 10 000 Kč a to zůstane. Za Euro 1 se platí 5000 Kč a částka se zdvojnásobí. Za Euro 2 se platí 3000 a bude 5000 Kč. Nově se bude hradit 3000 Kč za Euro 3, které je nyní osvobozeno.

Platí prodávající, nebo kupující?

Záleží, jak se mezi sebou dohodnou. Úředníci požadují uhrazení poplatku v okamžiku prvního přehlášení vozidla na nového majitele po datu 1. 1. 2009. Pro Euro 3 to bude po 1. 1. 2017.

Musím uhradit ekopoplatek i při koupi motocyklu?

Nemusíte, povinnost neplatí pro nemotorová či jednostopá vozidla ani automobily jezdící s veteránskými značkami se zeleným písmem.

Proč se bude hradit ekopoplatek i u vozidel plnících Euro 3, když jde o relativně mladá auta?

Zjednodušeně jde o vozy ve stáří 10 až 15 let a předkladatelé novely tím chtějí omladit vozový park v zemi. Návrhy zatím nepočítají s poplatky pro vozy plnící Euro 4 a mladší.

Pokud už byl u mého vozidla poplatek uhrazen, znamená to, že ho budu hradit znovu?

Nebudete. Ekopoplatek se hradí jen jednou za životní cyklus vozu. Ani při změně sazby tudíž nezaplatíte znovu na auto, které má již tento poplatek uhrazen. Nově ale zaplatí kupující kategorie vozidel plnících Euro 3, na něž se povinnost vztáhne.

Existuje ještě možnost zproštění platby pro zdravotně postiženého držitele kartičky ZTP nebo ZTP-P?

Pro držitele ZTP samotného stále platí, že nic hradit nemusí. Ale další kupující už se povinnosti nevyhne. Až do 1. října 2013 se dalo z ekopoplatku vyvléci jednoduchou fintou – vozidlo na sebe krátkodobě přihlásil držitel ZTP nebo ZTP-P a úředníci ho zprostili platby. Následující majitel už vůz na sebe převedl bez nutnosti hrazení poplatku. Jenže od roku 2013 se přenese platba na dalšího vlastníka.

Musím platit ekologickou daň, když jsem auto zdědil?

Nemusíte, v takových případech je vozidlo osvobozeno. Stejně jako v situaci zániku společného jmění manželů po rozvodu, kdy si vůz na sebe napíše druhý z rozvedeného páru.

Lze odvodit emisní normu od stáří vozidla?

Ne přesně, ale pouze jako vodítko. Norma Euro 1 byla pro výrobce vozidel závazná od července 1992, Euro 2 od ledna 1996, Euro 3 od ledna 2000, Euro 4 od ledna 2005, Euro 5 od září 2009 a od loňska Euro 6.

Jak tedy zjistím, kterou normu plní můj vůz?

Bohužel velmi obtížně. Údaj sice dohledáte ve velkém technickém průkazu, ale bez jednoduchého uvedení normy (například Euro 1). Obvykle tam je pouze alfanumerický kód, který se liší jak pro jednotlivé kategorie vozidel (M/N), tak i palivo (benzin/nafta). Úředníci obcí postupují podle rozsáhlé převodní tabulky a mnohdy i údajů zaslaných výrobci. Nejspolehlivější je tedy dojít se jich zeptat.

Co když mi kód chybí?

V 90. letech emisní norma nikoho při přepisu vozidla nezajímala, proto mnohdy chybí. Pak buď zaplatíte plnou sazbu 10 000 Kč, nebo oslovíte akreditovaného zástupce značky či Dekru, kde vydají potvrzení o plnění příslušného limitu. Na jeho základě pak úřad do technického průkazu dopíše kód odpovídající dané normě. Stojí to kolem 1000 Kč, ale ušetříte víc. Jinak pokud se později potvrdí, že jste měli platit méně, už vám nikdo peníze nevrátí.

Platí se ekopoplatek i jinde ve světě?

V Evropě vybírá jakoukoliv formu daní za neekologická vozidla patnáct zemí. Například na Slovensku platí za znečištění ovzduší každý, kdo si pořídí auto podle fi lozofi e, že je znečišťovatelem. Výše poplatku se určuje dle výkonu motoru, ne na základě ekologické normy. O něčem podobném pro nová auta se mimochodem hovoří roky i v ČR.

Kam směřují vybrané peníze?

Úřad, který poplatky vybere, je jednou měsíčně posílá Státnímu fondu životního prostředí ČR. Odsud by měly peníze jít především na podporu ekologické likvidace autovraků. Jenže kromě toho směřují také na další programy jako zlepšení ovzduší a snížení emisí.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851