Volkswagen Transporter T6: To dobré zůstává
Trio Transporter, Caravelle a Multivan modernizuje skrytá místa. Praktická karoserie a robustní podvozek jedou dál.
(více v čísle 28/15)Užitkové vozy mají dlouhý život, jejich vývojový cyklus nestačí překotnému zlepšování komunikačních systémů ani požadavkům zákazníků na komfort. Logickým dopadem jsou dílčí modernizace, které se dotýkají víc vnitřku než zevnějšku. Potvrzuje to i nové provedení transporteru.
U Volkswagenu má číslování generací tradičně spíš obchodní než technický charakter, proto nepřekvapí, že novinka využívá základ předchozího modelu. Z něj si zachovala karoserii i podvozek s nezávislým zavěšením všech kol a volitelným pohonem 4x4. Pod kapotu se nastěhovaly motory plnící normu Euro 6, další změny vycházejí z nejčastějších připomínek zákazníků. Interiér dražších verzí přidal na eleganci, na palubní desce najdeme dotykovou obrazovku aktuálního systému s virtuálními tlačítky a senzorem přiblížení, zjednodušila se také manipulace se zadními posuvnými sedadly v osobních typech Caravelle a Multivan. Povinností dneška jsou rovněž asistenční systémy jako sledování mrtvých úhlů, radarový adaptivní tempomat, prevence střetu a multikolizní brzda.
Na první svezení nás výrobce minulý týden pozval do okolí Stockholmu, kde jsme mohli vyzkoušet řadu kombinací karoserií, motorů a převodovek. Dieselové biturbo s automatem dodává lehce naloženému vozu pohotovou dynamiku hodnou dálkového přepravníku, i když ani v novém provedení neohromí nástupem srovnatelným s někdejšími pětiválci. Jako zlatá střední cesta se ukazuje levnější varianta s výkonem 110 kW, příjemně však překvapila i o stupeň slabší verze 75 kW s pětirychlostním manuálem. Táhne sice flegmaticky, ale tiše a daleko plynuleji než šestnáctistovky některých konkurentů.
Atmosféru na palubě zlepšuje zdokonalené odhlučnění, elegantnější pojetí palubní desky i jemněji naladěné odpružení, které lze za příplatek vybavit i nastavitelnými tlumiči DCC. Škoda jen, že z předchozí generace zůstává i hodně vysoká poloha sedadla řidiče, z níž se některým z nás hůř dosáhne na pedály. Ve všem ostatním však transporter zachovává správné věci a z nových si vybírá jen to, co život zpříjemňuje. U prodejců se objeví v září a není pochyb, že naváže na úspěchy předchůdců.
Stejné svaly
K pohonu slouží výhradně dvoulitrové čtyřválce. Motory známé z osobních vozů jsou upravené pro zástavbu do menšího prostoru: navzdory výfuku na zadní straně jsou skloněné vpřed a vodní mezichladič stlačeného vzduchu mají uchycený na hlavě válců. Přestože dvoulitrové TDI bude sloužit i v modelu Crafter s celkovou hmotností 5700 kg, využívá stejné vnitřní části jako golf nebo passat. Podle zástupců automobilky je na takové zatížení připravený už od základu.