Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

12. 8. 2015

Ford Galaxy: Král silnic

Ford Galaxy

Fotogalerie

34 fotografií

Nový velkoprostorový model Galaxy jsme vyzkoušeli s prvním dvojitě přeplňovaným
turbodieselem z dílny Fordu.

(více v čísle 29/15)

Obliba velkoprostorových vozidel u českých zákazníků neustále roste. V roce 2007 měla podíl na domácím trhu jen 10 %, ale za letošní půlrok to je lehce přes 15 %. Jenže to má jeden háček. Prodejní čísla dělají zejména malé a kompaktní modely. Největší zástupci tohoto segmentu spíše stagnují a jednotlivé značky se o jejich rozvoj příliš nestarají – kromě Seatu a Volkswagenu. Citroën C8 už se jenom doprodává, Peugeot 807 se nenabízí a Renault přepracoval legendární espace na lifestylový crossover – tedy něco neurčitého.

Naštěstí Ford módním trendům nepodlehl. Třetí generace galaxy navazuje na vlastnosti prvního modelu z roku 1995, vyvinutého společně s koncernem VW, ale hlavně na druhé osobité provedení z roku 2006, jež vzniklo zcela v jeho režii.

Ford Galaxy
Ford Galaxy
Autor: Svět motorů

DOJEM

Ford na druhou

A v úspěších předchozí generace chce novinka rozhodně pokračovat. Hned na začátku nás o tom přesvědčují proporce vozu a design. Při pohledu z boku totiž ani není příliš poznat, že před námi stojí zcela nový model. Siluetu, velké prosklení, relativně nízké boky, okénko v předním sloupku, vystouplé lemy blatníků, úzký lakovaný zadní sloupek – to všechno už známe a říkáme si, že Ford vývoj novinky lehce odflákl. Jenže při bližším zkoumání zjišťujeme, že spousta designových prvků se sice shoduje – třeba sklo na zadním víku zasahující až k lampám –, nové galaxy přitom nemá s předchozím ani jeden díl shodný. Přední část navíc reflektuje aktuální designérský směr značky, takže jí nechybí typická „astonovská“ maska chladiče nebo úzké světlomety protažené hluboko do boků. Jsme rádi, že si novinka ponechala jasnou siluetu a sportovní výraz, takže nebudeme mít problém rozeznat ji od konkurence.

Z nového galaxy je cítit, že sedíte ve fordu. Má totiž některé prvky – volant, páčky pod ním nebo přístrojový štít s velkým displejem – stejné jako mondeo. Vystouplý středový panel rozděluje mohutnou palubní desku na menší části, takže působí harmonicky a hodnotně. Líbily se nám i materiály a zpracování
Z nového galaxy je cítit, že sedíte ve fordu. Má totiž některé prvky – volant, páčky pod ním nebo přístrojový štít s velkým displejem – stejné jako mondeo. Vystouplý středový panel rozděluje mohutnou palubní desku na menší části, takže působí harmonicky a hodnotně. Líbily se nám i materiály a zpracování
Autor: Svět motorů

Příjemné prostředí

Úplně nové prostředí představuje kabina vozu navazující na styl mondea – uspořádání přístrojového štítu, grafi ka palubního počítače i displejů nebo volant se dokonce shodují. Celá palubní deska je rozhodně povedenější, hodnotnější a ne tak nudná. Hlavní zásluhu na tom má vystouplý středový panel rozdělující velkou hmotu na menší části. Multimediální systém Sync 2 – ve verzi Titanium ve standardu – s osmipalcovým barevným displejem se posunul úplně nahoru, takže je v příznivějším zorném poli řidiče. Výdechy ventilace se proti mondeu i předchozí generaci galaxy objevily po bocích obrazovky.

Logicky umístěny jsou ovládací prvky a většina tlačítek se nachází v dosahu řidiče. I listování v palubním počítači je přehlednější, i když k dokonalosti mu ještě stále něco chybí. U nastavení některých funkcí vozidla nebo bezpečnostních pomocníků se musíte proklikat několika úrovněmi. Na velkém displeji se také zobrazuje až moc údajů a je potom trochu nepřehledný.

Design však není jen o líbivosti a přitažení pozornosti okolí, ale měl by mít i praktické vlastnosti. Až uvnitř jsme si uvědomili, jak je galaxy výborně navrženo pro výborný výhled ven všemi směry – sloupky nepřekážejí. I přes mohutnost vozu máme neustále přehled o jeho odstupu od okolí, a pokud už si nejsme jisti, využíváme služeb příplatkové zadní a přední kamery.

PROSTOR A POHODLÍ

Hlavní měřítko

Nejdůležitějším úkolem rodinných MPV je však zajistit dostatek místa všem cestujícím nebo přestěhovat půlku domácnosti. Galaxy proti předchozí generaci narostlo na délku o 29, na šířku o 32 a na výšku dokonce o 38 mm. A uvnitř to poznáte. I přes obrovský středový tunel mají řidič a spolujezdec kolem sebe místa, které v jiném osobním voze nenajdou. Změřili jsme, že ve druhé řadě se kabina mezigeneračně rozšířila o další dva centimetry na 160 cm – také více než soupeři. Trojice dospělých cestujících se nemusí bát, že na sobě bude namačkána rameno na rameni. Každý má pro sebe na šířku 53 cm. Jenže pozor, při plném obsazení se budou mít lépe ve třetí řadě. Naměřených 136 cm v úrovni loktů totiž znamená 68 cm pro jednoho. Do šířky nemáme novému galaxy co vytknout. Vysoká střecha zajišťuje nadbytek místa nad hlavami, a to ještě nahoře překážela panoramatická prosklená střecha. Většina sedmimístných osobních vozů má ale problémy v podélném směru a cestující v třetí řadě si občas lámou hlavu s tím, kam mají složit nohy.

V druhé řadě jsme se cítili královsky – hlavně díky šířce a výšce kabiny.
V druhé řadě jsme se cítili královsky – hlavně díky šířce a výšce kabiny.
Autor: Svět motorů

Náš 174 cm vysoký figurant se tedy nejprve uvelebil za volantem a potom si sedl do druhé řady, kde jsou jednotlivá křesla podélně posouvatelná v rozmezí 15 cm. V zadní pozici mu před koleny zůstalo ještě 17 cm, úplně vpředu jen dva centimetry. Ale bez problémů mohl vystoupit a přesunout se na dvě zadní sedadla. Paráda, na nohy ještě zůstalo 18 cm. Navíc křesla v druhé řadě mají dole vybrání, takže pod ně lze zasunout chodidla. I když jsme druhou řadu zase vrátili dozadu, figurantovy nohy to přežily bez šrámu.

32 kombinací

Variabilita kabiny nemá slabinu. Jednotlivá křesla v zadní části lze sklopit do dvoumetrové roviny, takže tam vznikne krásné lůžko nebo prostor pro 2339 litrů nákladu. Galaxy se navíc pyšní tím, že se třetí řada ovládá tlačítky z kufru – složení i vyklopení. Za jejími opěradly zbývá už jen 300 litrů pro zavazadla, při pětimístném uspořádání naložíte po stahovací roletku 700 l. Proti předchozí generaci se však o něco zmenšil nakládací otvor a také hrana kufru je podle našich měření o pět centimetrů výše. Elektricky výklopnou stěnu lze ovládat i máchnutím nohy pod zadním nárazníkem, ale zvedne se jen do 184 cm nad zemí, takže vyšší postavy by měly při manipulaci se zavazadly raději sehnout hlavu.

Dospělý cestující úplně vzadu? U galaxy žádný problém! Ani nastupování není tak krkolomné a k dispozici jsou výdechy ventilace nebo držáky nápojů. Všechna sedadla lze sklápět tlačítky z kufru, třetí řadu můžete dálkově i vysunout.
Dospělý cestující úplně vzadu? U galaxy žádný problém! Ani nastupování není tak krkolomné a k dispozici jsou výdechy ventilace nebo držáky nápojů. Všechna sedadla lze sklápět tlačítky z kufru, třetí řadu můžete dálkově i vysunout.
Autor: Svět motorů

Pohodu na cestách by měla zajišťovat hlavně pohodlná sedadla, což v případě galaxy platí střídavě. Testovaný vůz měl příplatkovou sadu s honosným označením De Luxe Comfort. Její součástí je kožené čalounění, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla nebo masážní funkce s 11 pneumatickými polštáři – moc příjemné. Jenže to všechno je zbytečné, když jsou úzká jen 47 cm a silnější kolegové měli problém se do nich usadit. V druhé a třetí řadě se nám sedělo příjemně, přesto bychom ocenili delší opěradla. Víme však, že pokud chceme variabilitu a skládání do podlahy, delší prostě udělat nejdou.

MOTOR

Všechno je jednou poprvé

Galaxy dostalo do vínku šest agregátů plnících normu Euro 6: dva přeplňované zážehové o objemech 1,5 a 2,0 l a vznětový dvoulitr s upraveným litinovým blokem motoru, novou hliníkovou hlavou válců a přepracovaným vstřikováním ve čtyřech výkonnostních provedeních. Vyloženě jsme se těšili na nejsilnější diesel s výkonem 154 kW a obřím točivým momentem 450 N.m, protože u něj Ford poprvé použil přeplňování dvojicí turbodmychadel. Menší dmychadlo s nízkou setrvačností rychle reaguje na změnu polohy plynového pedálu, zatímco větší dosahuje vyššího plnicího tlaku a žene agregát do maximálního výkonu. Proti verzím s jedním turbem má i snížený kompresní poměr 16:1. Je pravda, že konkurence dokáže se stejnou technologií vydolovat ze vznětového dvoulitru více síly, ale někde se začít musí. V případě rodinného galaxy 154 kW naprosto dostačuje a motor umí 1779 kg vážící vozidlo slušně rozhýbat. Vždyť na stovku ho rozjede za 8,9 s a maximálka 214 km/h stačí na velmi svižné cestování po německých dálnicích. Líbil se nám kultivovaný projev a odhlučnění. Příjemný je také pozvolný nástup výkonu a slušný zátah již od nízkých otáček.

Upravený vznětový dvoulitr dostal poprvé v historii Fordu dvojité přeplňování. Výkon 154 kW a točivý moment 450 N.m jsou pro konkurenci zatím nedostižné
Upravený vznětový dvoulitr dostal poprvé v historii Fordu dvojité přeplňování. Výkon 154 kW a točivý moment 450 N.m jsou pro konkurenci zatím nedostižné
Autor: Svět motorů

Tady musíme vyzdvihnout spojení s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou PowerShift. Ta se totiž snaží využívat charakteristiku agregátu, takže při poklidné jízdě se ručička otáčkoměru dostane přes rysku 2000 jen ojediněle. To znamená žádný hluk a příznivou spotřebu. Změnu rychlostních stupňů přitom ani nepostřehnete a také dřívější cukavé rozjezdy jsou ty tam. Při potřebě rychlé akcelerace stačí přišlápnout plynový pedál, převodovka si podřadí a auto vyrazí kupředu. Je příjemné pozorovat, že šest rychlostí bohatě stačí, protože na nejvyšší z nich točí turbodiesel při 130 km/h jen 2100 otáček. Elektronika potom nemusí složitě přemýšlet, jaká rychlost při podřazení by byla nejlepší, zkrátka dá o jeden dva kvalty dolů a jede se. Lze využít i pádla pod volantem. Automat sice nemá plně manuální režim, ale tuto možnost jsme několikrát vyzkoušeli. A že není galaxy žádné „béčko“, jsme si ověřili s měřicí aparaturou. Z klidu na stovku jsme to zvládli za velmi slušných 9,2 s, ale pružné zrychlení ze 60 na 100 km/h za 5,1 a z 80 na 120 km/h za 6,7 s je teprve bomba. Převodovka sice nepodrží zvolený stupeň a pokaždé při plném plynu podřadí, dosažené časy jsou však úžasné. A to má automat v záloze ještě sportovní režim, kde je reakce agregátu na sešlápnutí plynu okamžitá – u pružného zrychlení jsme však naměřili stejné časy.

Dvouspojková převodovka PowerShift má sice jen šest stupňů, ale ve spojení se silným agregátem je tento počet dostačující.
Dvouspojková převodovka PowerShift má sice jen šest stupňů, ale ve spojení se silným agregátem je tento počet dostačující.
Autor: Svět motorů

Spotřeba paliva závisí na stylu jízdy. Při dravějším pojetí jsme se pohybovali kolem osmi litrů, cestování po okreskách zvládne za šest. My jsme testovací okruh s vysokým poměrem dálnic ujeli za průměrných 7,1 l/100 km, což je na tak silné, velké a těžké auto slušná hodnota.

JÍZDA

Pod vlivem elektroniky Galaxy převzalo podvozek z mondea. Vpředu je zavěšení McPherson, vzadu víceprvková náprava Integral Link s odlehčenými hliníkovými komponenty. Testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovou sadu technology Ultimate za 94 300 Kč s adaptivním podvozkem nastavitelným do tří režimů: Comfort, Normal a Sport. Chybělo nám tlačítko, kterým by šlo jeden z módů jednoduše zvolit. Museli jsme se k němu proklikat ovladačem na volantu přes menu, nastavení vozu, podvozku a vybrat požadovanou tuhost tlumičů. Takže rychle reagovat na okamžitý stav vozovky není možné. Pro většinu testování jsme zvolili Comfort, protože pohodlí je pro rodinné cestování nejdůležitější. Galaxy se nám odvděčilo komfortní a plavnou jízdou, přičemž podvozek vyžehlil většinu nerovností. Nastavení Normal příliš neoslovilo, občas nás rušily rány od příčných hrbolů do šasi. Auto jede plavně, najednou nečekané drcnutí – řidič s tím nepočítá. Ve Sportu jsme byli na tvrdší podvozek a poskakování připraveni, takže jsme si hlavně užívali stabilitu nejen v přímém směru, ale i v zatáčkách. Velká karoserie nebyla tak náchylná na boční vítr a téměř se nenakláněla.

Ford Galaxy
Ford Galaxy
Autor: Svět motorů

S různými módy se měnilo i nastavení adaptivního řízení. To v reakci na rychlost jízdy upravuje nejen tuhost posilovače, ale také převod mezi volantem a koly. Při popojíždění ve městě potom stačí menší natočení volantu, který jde lehce. Na dálnici řízení ztuhne a není tak citlivé. Síla vynaložená řidičem na zatočení se ještě liší podle módů Comfort, Normal a Sport. Zpětná vazba je na tak velký a těžký vůz výborná. Nikdy se nám nestalo, že bychom neměli ford pod kontrolou a nevěděli, co dělá. Mezi kužely se galaxy propletlo s naprostým nadhledem. Přední kola na natočení volantu reagovala okamžitě a hned za nimi celý vůz.

ZÁVĚR

Působivé velké MPV Galaxy jasně zapadá do rodinného klanu značky Ford. Získalo si nás nejen velikostí kabiny s plnohodnotnými místy ve třetí řadě a variabilitou sedadel, ale také vyváženým spojením nového vznětového čtyřválce přeplňovaného dvěma turbodmychadly s šestistupňovým automatem. Příjemnou a pohodovou jízdu zajišťuje adaptivní podvozek a řada technologických či bezpečnostních pomocníků. I proto se standardní cena testované motorizace vyšplhala přes milion korun. Ale řekněme si to upřímně: takhle prostorné, vybavené, silné a pohodlné auto za podobné peníze nekoupíte.

Ford Galaxy
Ford Galaxy
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
29 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte puzzle Škoda 440 z edice retro-auta!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851