Opel Astra: Znovu vykvetla
Astra se vrací ke kořenům: opticky lehkému designu a řidičské přitažlivosti. Po praktické stránce se nepřetrhne, ale konkurenci stačí.
(více v čísle 40/15)Minulá generace astry bylo průměrně praktické, mechanicky robustní a chvályhodně spolehlivé auto pro chladné povahy, které nejvíce proslulo značnou nadváhou a těžkopádnými jízdními vlastnostmi. V době posedlé dynamikou a lehkostí to nebyly nejlépe rozdané karty. Není tedy divu, že po krizových hospodářských otřesech se první čerstvé síly automobilky upínají právě k astře. Totéž ovšem platí o naší zvědavosti. Když nám z Opelu zavolali, zda se chceme v novince projet, nelitovali jsme ani víkendového termínu a vyrazili do Bratislavy, kde už na nás čekala kolona několika verzí.
Žraločí mimikry
Lehká stavba je hlavním tématem nové astry a v Rüsselsheimu na něm zjevně zapracovali všichni včetně designérů. Přední i zadní čelo karoserie Znovu vykvetla Foto Opel a Svět motorů zdůrazňuje šířku karoserie, výrazný podélný prolis pocitově dělí výšku dvěma. Zejména působivé je, jak se členité přídi daří maskovat výšku požadovanou „sraženým chodcem,“ což spolu s drsným sklonem čelního skla budí dojem dravosti sportovního kupé. A především přispívá k čisté aerodynamice se součinitelem Cx 0,285.
Hatchback je ovšem doopravdy o 25 mm nižší než předchůdce, což je cítit na prostoru v kabině. Na dnešní dobu se v ní sedí docela nízko a s nataženýma nohama, nastupování pod skloněnými sloupky vyhoví spíš mladším ročníkům. Ještě výraznější to je vzadu, kde se střecha začíná opět svažovat. Krátký a přízemní zadní sedák už bohužel patří ke standardu třídy, přesto ho astra ještě zpestřuje vystouplým soklem za patami a na nárty je také místa poskrovnu. Jestli se bude v kombíku sedět výrazně lépe, uvidíme až na jaře.
V jednoduchosti je astra
Interiér je zařízen sympaticky jednoduše, a i když v testované nejvyšší výbavě hýří noblesními materiály, přijde nám, že mu to bude slušet i ve všedních šatech. Palubní deska a ovládání funkcí důležitých pro jízdu se výrazně zjednodušily, což dělá pocitově mnohem větší rozdíl než co do funkčnosti. Dřevorubci vykáceli les knofl íků a zůstalo jen nejnutnější. Celkově to chválíme, i když v jednom bodě to přehnali – pro přepínání mezi navigací a rádiem je teď nutné skákat do menu na displeji.
Objem kufru 360 litrů je na půli cesty mezi rekordní Hondou Civic (477 l) a skromným Fordem Focus (317 l), v duchu doby ovšem zahrnuje i prostor pro rezervu a překvapí vysokým prahem.
Namydlený blesk
Na výhrady k prostoru ale záhy po rozjezdu zapomínáme. Poučeni z předchozích nezdarů se podvozkáři Opelu zjevně nespokojili s tím, že je auto o něco lehčí, ale vyždímali z nastavení maximum pro pocit jistoty. Na sedmnáctipalcových kolech předvádějí ramena, péra i tlumiče působivou a harmonickou souhru. Mezi vozy s jednoduchou vlečenou nápravou astra vyniká mimořádně vyrovnanými pohyby, rychlým a účinným tlumením rázů na nerovnostech i absencí zbytečného kmitání a houpání. Nastavení je celkově výrazně tužší než třeba u golfu, přesto mu nechybí poddajnost a netrestá posádku tvrdým natřásáním.
Schopnostem závěsu zdatně sekunduje řízení. Sice s uměle simulovaným, ale spojitým a předvídatelným odporem. Vyhlášenými zatáčkami Pezinské Baby se astra protahuje s jiskrnou sebejistotou a řidiče potěší schopnostmi vysoce přesahujícími rámec rodinných povinností.
Ach, ta nadváha
Pod kapotou se poprvé objevuje litrový tříválec. Na rozdíl od Fordu Focus ovšem jen v jedné, slabé variantě s pětistupňovou převodovkou. Z toho logicky vycházejí hodně těžké převody, na které astra zrychluje rozvážně, aby obvyklých 3000 otáček při 130 km/h dosáhla už na pětku. Auto potřebuje na startu trochu podusit a efektivitu malého objemu využije až při souvislé jízdě.
O to větší překvapení nám chystá silnější z obou verzí nové čtrnáctistovky s výkonem 110 kW – máme pocit, jako bychom nebyli rychlejší. Motor je zatížen převody ještě delšími, navíc táhne tak lineárně, jako by šlo o atmosférický dvoulitr. Pohled na rychloměr naše dojmy opraví, přece jenom jedeme svižněji a ramenatý podvozek to maskuje, pocitová jiskra však chybí. Nejspíš i proto, že podle technického průkazu astra váží 1364 kg, což je o pořád o metrák víc než golf.
Oblíbit a chtít
Astra si získává naše sympatie živým, ale neagresivním designem, jednoduchostí i zpracováním interiéru. A hlavně podezřele snadno padne do ruky. Jen průměrná prostornost patří u rodinných hatchbacků k věci, i když někteří nabídnou místa více. Ceny ovšem nejsou přehnaně skromné a výbavu Opel dávkuje stejně opatrně jako jindy – ve verzi Enjoy připlatíme i za litá kola, ani vyšší stupeň Dynamic nemá samočinnou klimatizaci. U prodejců se auta objeví v listopadu, kombi v dubnu příštího roku.