Subaru Forester 2.0XT: Nová buzola
Lesník z panství značky Subaru se dočkal modernizace. Vyzkoušeli jsme jej s nejsilnějším motorem v nabídce.
(více v čísle 44/15)Pro většinu zákazníků bude příchod zmodernizovaného foresteru důležitý hlavně proto, že značka konečně zaplnila na mapě svého teritoria SUV poslední bílé místo. Doposud nedokázala u této kategorie nabídnout chybějící kombinaci dieselového motorů a automatické – v tomto případě bezestupňové – převodovky.
Jenže my jsme tentokrát osedlali nejsilnější verzi XT. Přeplňovaný zážehový dvoulitr s protiběžnými písty a mohutným výkonem 177 kilowattů. I ten dostal převodovku Lineartronic s drobnými úpravami. Když nejedete zrovna ostře, o převodovce prakticky nevíte. A pokud by se vám náhodou její chování nelíbilo, můžete sáhnout po jednom z virtuálních převodů. Těch může být podle režimu vozu až osm. Snad jen trochu zamrzí, že skříň i ve sportovním režimu pocitově rozmělňuje jinak famózní dynamické schopnosti vozu. I když se to na první pohled nemusí zdát, ta velká krabice má co nabídnout i nadšenému řidiči.
Mnohem spíše jsme však sílu foresteru využívali k nenásilnému zrychlování. Převodovka se nebojí držet motor ani kolem patnácti set otáček a spotřeba pak klesá až nečekaně nízko. Pravda, ve městě nám palubní počítač ukazoval i přes dvanáct litrů, cestu do Krkonoš a zpět jsme však absolvovali zcela běžným tempem za 8,2 litru – to je dokonce o tři deci méně, než slibuje v kombinaci výrobce.
Jinak se ladily hlavně detaily. Pryč je nevzhledný klíček dálkového centrálu, výdechy klimatizace dostaly nové orámování, přepracován byl malý displej palubního počítače, a hlavně se dostalo na novou navigaci.
Má pěkný sedmipalcový displej, a jak doba velí, umí spoustu chytrých funkcí. Líbilo se nám například, že lze pozastavit přehrávání rádia - třeba když zrovna v době zpráv potřebujete něco vyřídit a následně si je chcete doposlechnout. Naopak jsme nebyli nadšeni z navigování jako takového, při testu nás virtuální spolujezdkyně poslala po uzavřené hlavní silnici.
Forester XT je ryzí charakter – na nic si nehraje, jezdí pohodlně, ale zábavně, přitom s přehledem zvládne lehčí terén. Kombinace automatu s benzinovým motorem je pak velmi komfortní a tichou volbou, kterou však lze i pořádně rozzuřit. Ani cena není v porovnání s podobně výkonnou konkurencí vysoká. Byť za luxusními značkami, mezi kterými hledá oponenty, například první dojem z interiéru zaostává. A pokud máte obavy z bezestupňové převodovky, která se v minulosti u konkurence dokázala proměnit v servisní katastrofu, má pro vás Subaru odpověď v podobě pětileté záruky do 200 000 kilometrů.