Kia Optima: Blíž Evropě
Minulá generace optimy nezapřela americké kořeny. Druhý pokus má větší šanci trefit zdejší vkus, stále však chybí silnější motor.
(více v čísle 47/15)Ne každý Čech spatřil Kiu Optima na vlastní oči. Zatímco v zámoří se jich za tři roky prodal milion, v Evropě jedenáct tisíc. To znamená na každých patnáct passatů jedna. Ale Kia se nevzdává, modernizuje a rozšiřuje nabídku variant. Na jaře uvidíme optimu kombi a už před Vánoci se začne prodávat sedan, na který se právě díváte. My jsme se v něm svezli v okolí Frankfurtu.
Decentně líbivý design nepřináší nápadné změny a stále vyzařuje trochu amerického ducha. Rozměry i proporce se změnily jen nepatrně, nejnápadnějším poznávacím znakem je zadní sloupek s maličkým oknem a stříbrnou lištou protaženou ze střechy. Také interiér prokoukl a nasazuje štíhlé vodorovné linky, které kabině dodávají na vzdušnosti. Použité materiály i zpracování budí solidní dojem – specialisté z Kie zapracovali dokonce i na vyrovnaných linkách švů koženého čalounění.
Pod povrchem této něžné evoluce se skrývají důsledné úpravy sledující zlepšení komfortu: výrazně tužší karoserie, vpředu rozměrnější pomocný rám s větším počtem uložení, vzadu čtyřprvková náprava místo tříprvkové, zesílení protihlukových opatření i specifi cké naladění odpružení.
Výsledek je cítit na prvních kilometrech. Až nečekaně měkce odpružený sedan s dlouhým rozvorem se plavně nese hesenským venkovem, zatáčí klidně a s nadhledem. Nakolik může tamní asfalt napovědět, nic si nedělá ani z nerovností a děr. Smeknout musíme před precizními a plynulými reakcemi nového dvouspojkového automatu, který je ve voze značky Kia poprvé spojený s dieselem: tohle stále neumí každý a korejští vetřelci projevují povážlivou míru vcítění do myšlení evropského řidiče. Stejně pozoruhodné je poklidné vrnění dříve lomozivého motoru 1.7 CRDi, který dále potěší vyrovnanějším tahem z nízkých otáček.
Výkon 103 kW ovšem patří jen ke středu obvyklých možností manažerské třídy a silnější karty výrobce nemá odkud vytáhnout – dieselový dvoulitr se pod nízkou kapotu nevejde kvůli ochraně chodců. Škoda, při rozměrech vozu by se pár koní navíc hodilo.
Od ostřejšího zacházení by ale i tak odrazovalo poněkud rozbředlé řízení, u manuální verze podtržené i nejistými drahami řadicí páky.
Celkově nová Kia Optima boduje kultivovaností a ve verzi s automatem šlape evropské konkurenci na paty. Chystané kombi si v našich končinách určitě zajistí víc sympatií než sedan. S omezenou nabídkou motorů se trh nebude dobývat nejsnáz a o to víc bude záležet na cenách, které zatím neznáme.