Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport: A zase to dělají | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 12. 2015

Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport: A zase to dělají

Dvoubarevný lak karoserie je spolu s 18palcovými koly tím hlavním, čím se liší tato verze od běžného GTi

Fotogalerie

4 fotografie

Ostrý sportovní hatchback a značka Peugeot by skoro mohly tvořit pověstné synonymum. Ovšem pouze za předpokladu, že se budete dívat do vzdálenější minulosti. Nebo i do žhavé současnosti?

(více v čísle 48/15)

S příchodem Peugeotu 208 GTi si Francouzi po letech živoření vzpomněli, jaká auta vyráběli ještě na přelomu 90. let a nového tisíciletí. Výsledkem byl skvěle jezdící vůz. Dle mnohých možná ale až příliš kompromisní. Spolu s bryskní ovladatelností nabízel současně hodně pohodlí. Nyní Peugeot uvádí novou verzi, pojmenovanou 208 GTi by Peugeot Sport. Máme-li to shrnout, mezi ní a klasickým 208 GTi je asi takový rozdíl jako mezi předchozí generací Renaultu Clio R.S. a jeho verzí R.S. Cup.

Na první pohled se novinka od běžného 208 GTi odlišuje 18palcovými koly a dvoubarevným lakem karoserie. Více změn čeká v kabině. Tradiční anatomická sedadla nahradily takřka závodní skořepiny. Sice tak vypadají, avšak jsou velice pohodlné. O tom jsme se přesvědčili při testování vozu, kdy jsme za jediný den ujeli přes 200 km. Čalouněny jsou v kombinaci kůže, alcantary a látky. Snad jediné, co jim lze vytknout, jsou integrované opěrky hlavy.

Červené doplňky odkazují 208 GTi by Peugeot Sport na legendární 205 GTi. U něj však byl červený celý koberec.
Autor: Petr Eliáš, Peugeot a autor

Model 208 GTi by Peugeot Sport ale nabízí i technické odlišnosti. Zatímco motor 1.6 THP je převzatý z běžného 208 GTi a pouze nově splňuje normu Euro 6, v převodovém ústrojí se udály věci. Namísto otevřeného kuželového diferenciálu je použit samosvorný torsen (torque sensing), citlivý na změny točivého momentu.

Letíme po klikaté silnici podél pobřeží Normandie a nestačíme se divit. Zatáčky lze s vozem projíždět dvěma způsoby, vždy však pekelně rychle. Nejprve tradičním, jaký znají všichni, kdo někdy sedlali staré rychlé francouzské hatchbacky: před zatáčkou stačí ubrat plyn a lehká záď jemným odstavením pomůže vozu zatočit. Vše se odehrává zcela plynule a předvídatelně. Žádné prudké vybočení zádě, známé z prapředka 205 GTi…

Šetřit turbodmychadlo pomáhá jeho vodní chlazení a navíc ještě dochlazování po vypnutí motoru
Autor: Petr Eliáš, Peugeot a autor

Nebo na to můžete jít jinak a do ostrých vlasenek najíždět pod plynem. V minulosti by takové zacházení u přemotorované předokolky jistě vedlo k výrazné nedotáčivosti. Tady je ovšem zmíněný torsen, jenž při prokluzu vnitřního kola v zatáčce zvýší svornost a přenese více hnací síly na vnější, zatížené kolo. Tím automobilu pomůže do zatáčky. Opravdu je to opojné a za volantem dobře cítíte, jak se vnější kolo doslova zakusuje do asfaltu.

GTi by Peugeot Sport ovšem dostalo také odlišné pružiny a tlumiče. Práce podvozku se tak velice podobá ikoně Subaru STi. V nízkých rychlostech je odpružení tuhé. Avšak čím rychleji jedete, tím se podvozek stává pohodlnější, jak se tlumiče zvýšenou frekvencí zdvihů kol rozhýbají. Testovaný vůz je tak přesně tím strojem, který doslova sežere silnici druhé či třetí třídy. Pokud byste se potřebovali co nejrychleji dostat z bodu A do B, moc rychlejších aut v dané situaci nenajdete. Popsané opravdu sportovní naladění šasi ukázalo také skvělou tuhost samonosné karoserie, což nebývalo v minulosti u rychlých peugeotů vždy samozřejmostí.

Zda s 208 GTi by Peugeot Sport vystoupala francouzská fi rma opět po letech na samý vrchol tohoto malého tržního segmentu, by ukázalo až přímé srovnání s nejbližšími konkurenty. Ti jsou dle našeho názoru jen dva. Opel Corsa OPC, který jako jediný další zástupce třídy malých vozů nabízí samosvorný diferenciál (ovšem lamelový, citlivý na rozdíly otáček) a Ford Fiesta ST. Bohužel našincům zůstane tento vpravdě výjimečný vůz zapovězen, neboť zdejší importér o jeho dovozu neuvažuje. Zatím…

Zezadu jen označení GTi a dvojité vyvedení výfuku prozrazuje, že nejde o obyčejné 208, třeba s motorem 1.2 PureTech
Autor: Petr Eliáš, Peugeot a autor

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851