Mercedes-Benz C 350e: E jako exot
Plug-in hybridní technika se prosazuje jen na Západě díky masivním dotacím. Fungovat může komfortně, ale ekologický přínos je sporný.
(více v čísle 50/15)Kombinace spalovacího motoru a elektřiny ze zásuvky je kompromis jako každý jiný. Na jednu stranu umí plug-in hybrid (PHEV) spojit bezemisní jízdu po městě s pořádným zrychlením na dálnici, ale musí toho s sebou moc vozit. Vizionáři v Bruselu ho přesto mají rádi, jelikož pomáhá rozvíjet techniku pro budoucí elektromobily. Na to konto získává PHEV důležité privilegium: elektřina ze zásuvky se mu nepočítá do spotřeby ani emisí. A protože testovací metodika je krátká a elektřiny v akumulátorech dost, vycházejí z měření úžasná čísla. Například stříbrný sedan, na který se právě díváte, vykazuje spotřebu 2,1 l/100 km neboli 34 g CO2 na kilometr. Přestože ho pohání dvoulitrové turbo s automatem. Na základě tohoto zázraku pak v Norsku, Nizozemsku či Francii dostanete dotaci tak mastnou, že téměř přehlédnete drobný rozdíl v ceně: PHEV startuje na 1 292 900 Kč, o 262 000 dráž než totéž dvoulitrové turbo bez elektřiny. Čeští politici zatím nenašli odvahu do takových dotací sypat veřejné peníze, a tak by si u nás C 350e koupil málokdo, i kdyby reálnou spotřebou překonalo diesel.
A to nehrozí. Ani ne dvacet kilometrů jízdy po městě stačí k vybití 6,3 kWh baterie na 20 % a pak se elektřina začne střídat s benzinem, aby napětí dále neklesalo. To není moc. Uživatelsky vzato funguje hybridní mód skvěle. Elektromotor je totiž pěkný macek – má točivý moment 340 N.m (pro srovnání: Toyota Prius 207 N.m), který ještě k tomu násobí sedm hladce řazených rychlostí automatu. S takovou výbavou umí céčko od semaforu pěkně vystřelit a benzinový motor se přidá až potom, aby dobíjel baterii. Spotřeba ovšem i tak dosahuje 7,7 litru. Na benzinové turbo působivá, nicméně stále na dohled dieselu, který stojí o čtyři sta tisíc míň.
Na dálnici se odhaluje odvrácená strana: elektromotor už nemá jak pomáhat a z nádrže mizí zcela běžných 8,5 l/100 km. Při skromném objemu 47 l to znamená tankovat každých 550 km. U ostatních céček si můžeme připlatit za větší nádrž, ne však u 350e. Rozměrné akumulátory to nedovolí, a mimochodem zmenšují objem kufru na 335 litrů. Ano, to je o litr víc než v Hondě Jazz. Inu což – britští zákazníci, kteří si hybridní verzi pořizují na firmu kvůli nižším daním, objevili snadnou pomoc. Přídavný box, který se elegantně upevní na kouli tažného zařízení…
S dvoulitrovým turbem a automatem má Mercedes třídy C nesporné kouzlo. Je tichý, stabilní, nesmírně obratný a se vzduchovým pérováním královsky pohodlný. Přidaný elektromotor ale zatím jen formálně splňuje požadavky bruselského absurdistánu. Než se pokloníme zdravotnímu přínosu jízdy bez lokálních emisí ve městě, chceme vidět aspoň dvojnásobný elektrický dojezd