Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG 4x4: RS + 4x4 = :-)
Octavia RS může mít nově pohon všech kol. Mnohým to vykouzlilo na tváři úsměv. Univerzál je teď ještě univerzálnější.
(více v čísle 51/15)Octavia RS patří k největším univerzálům na trhu. Prostorný liftback či kombi odvede rodinné povinnosti, svého pána důstojně reprezentuje a v zatáčkách slušně pobaví.
RS s pohonem všech kol patří léta letoucí k oblíbeným tématům vášnivých diskusí a teď se stává realitou. Můžete si o tom myslet, co chcete, ale značky RS, TDI, DSG a 4x4 patří k modlám mnoha řidičů a v boleslavské novince se snoubí do jednoho celku. Tušíte správně, Octavia RS 4x4 přichází výhradně s dieselem a automatem.
Ze strany výrobce jde o logický tah. Čtyřválec 2.0 TDI/135 kW ve spojení s převodovkou DSG a mezinápravovou spojkou Haldex je v octavii etablovanou sestavou. Nabízí se pro standardní specifi kaci i oplastovaný scout. Instalace do svižného „er-esa“ byla otázkou času a formalit.
Pro Škodovku představuje nový model důležitý milník. Poprvé se totiž čtyřkolka bude prodávat nejen se základním a zvýšeným podvozkem, ale i se sníženým sportovním. Světlá výška RS 4x4 měří 128 mm a je shodná s předokolkami.
Jako by nic
Na celém autě najdeme jedinou viditelnou odlišnost: znak 4x4 na víku kufru. Všechny ostatní rozdíly musí řidič objevit a posoudit jinými smysly.
První změnu jsme zaregistrovali v oblasti, od které jsme to ani nečekali. Komfort. Nové 4x4 je podle nás nejpohodlnější RS ze všech. I když jezdíme na příplatkových osmnáctkách, kola nekopou, tlumiče tlumí a péra pérují ještě o něco lépe, než jsme od RS zvyklí. Moc příjemně sladěný celek. Dokonce nám tentokrát nevadí ani panoramatické střešní okno, které jindy kritizujeme za snížení tuhosti karoserie.
Kdo nehrabe, jede
Při normálním jezdění na suchu není šance cokoli poznat. Když ale naprší, nasněží nebo začnete zostra šlapat na plyn, rozdíly vyplují na povrch. Předně RS nehrabe. Mezinápravová spojka pracuje bleskově a jemně, od volantu nic nepoznáte a ze semaforů i na kluzku vystřelíte čistě a beze ztrát.
Se čtyřkolkou kombi přibralo nemalých 85 kg, což se musí někde projevit. Čekali jsme to ale mnohem horší. Lépe řečeno výsledek spíš mile překvapil. Výhodnější rozložení hmotnosti díky zatížení zadní nápravy oktávku sympaticky stabilizovalo a masívní záď se trochu ukáznila. A protože naftové RS není v principu sporťák, ale spíš takový rychlík, o něco horší dynamiku subjektivně nepoznáme. Jde o desetiny a objektivně vzato jede dvoulitr pořád jako z praku. Automat si s ním rozumí, lidé jej kupují, a vůbec bychom se nedivili, kdyby nemožnost zvolit manuál zůstala jen spekulativním minusem. ¨
Nové radosti
Rádi bychom testovali na sněhu, paní Zima k nám ale nebyla štědrá. Máme však štěstí v neštěstí. Oslizlé okresní silnice s lokální námrazou, listím a štěrkem se zdají být víc než vhodným hřištěm. A my se začínáme bavit. Mnohdy nám připadají čtyřkolky se spojkou spíš ke škodě než užitku, v tomto případě ale vše funguje, jak má. Dlouhá táhlá zatáčka dovoluje jet čistě pod plynem a v kostech cítíme, jak zadní náprava pomáhá auto tlačit do oblouku a citlivě spolupracuje s přibrzďováním kol XDS +. Výsledkem je hodně rychlý a hladký průjezd, trochu přidáváme a hned cítíme, jak se pneumatiky přestávají držet asfaltu. Je to postupné a nezáludné.
Navíc přináší pohon 4x4 do sestavy jízdních vlastností nový prvek. Kde se verze s předním pohonem jednoduše utrhne, začne nedotáčivě pochodovat ze zatáčky a musíte ubrat, se čtyřkolkou zábava nekončí. Situaci můžeme řešit decentním přidáním plynu, zadní kola zřetelně zaberou, přeperou přední a auto se krásně vytáhne ze zatáčky. To se nám líbí! Navíc když porozumíte fungování bezpečnostní elektroniky a začnete využívat jejích možností (ESP lze nastavit do omezeného sportovního módu), dokážete vykouzlit i táhlý efektní drift. A to u novodobých škodovek nepamatujeme.
Samorost
Nebudeme samozřejmě tvrdit, že Octavia RS 4x4 jezdí jak naturalistické Subaru WRX STI. Hodně náročný a vnímavý řidič bude za celou efektní show cítit výpomoc elektroniky a ne každému to musí být po chuti. Podle nás ale odvedli škodováci výbornou práci, připravili vyvážený, sehraný celek a významně rozšířili okruh zájemců o Octavii RS.
Nesmíme opomenout fakt, že budeme marně hledat přímého konkurenta. Silné naftové kombi nižší střední třídy se sportovním střihem, automatem a pohonem 4x4 zkrátka neexistuje. Mezi soupeře tak výjimečně počítáme rozměrově podobná auta střední třídy z prémiové německé trojice, která ale míří na odlišnou klientelu. Na druhou stranu plně vybavené testované RS 4x4 přijde na 1,1 milionu – a to už se můžete poohlížet i vy vyšších patrech trhu.