Kia Cee´d SW 1.6 CRDi 7DCT GT Line: Sedm!
Kia přidává ozubená kola, dieselový cee´d řadí sedmičku. Zachovají dvě spojky komfort dosavadního automatu s měničem?
(více v čísle 51/15)Klasickou samočinnou převodovku jsme měli v autech od Kie rádi. Rozjížděla se plynule, řadila hladce a řidiče ničím nestresovala. Méně si bohužel rozuměla s přísným účetnictvím emisí CO2. Zatímco dieselový cee´d s manuálem předloni vykazoval spotřebu 4,4 l/100 km (116 g/ km), automat 6,8 l (179 g). Kia proto planetovou převodovku nechává Američanům a pro Evropu vyvinula ústrojí se dvěma spojkami. Nejprve pro benzinové motory (do 200 N.m), teď i pro diesely. Má sedm velmi těsně poskládaných rychlostí – jednička autem po rovině jen cukne a hned tam padá dvojka. Pětku stihne cee´d zařadit už ve městě a sedmička točí při 130 km/h pohodových, ale ne přehnaně nízkých 2400.
Obvyklá úskalí dvouspojkových převodovek – tedy rozjezd z místa a podřazování – dokáže novinka překonat, pokud na to nespěcháme. Pak proběhne každá akce přiměřeně plynule. Zrychlit ovšem nic nejde, reakční časy nejsou kratší než u konkurence. Nervózní zadupnutí plynu přinese stejnou prodlevu, jen po jejím uplynutí vůz vyrazí dopředu hektičtěji.
Při jízdě na to narážíme docela často, protože automat se v zájmu úspor permanentně snaží držet motor na pouhých 1200 ot./min a podřazuje při každém pošimrání plynu. S těžkou nohou i o tři kvalty, což mu chvíli trvá. Proto je účinnější zrychlovat plynule a nechat každý stupeň protáhnout otáčkami. Pomohl by sportovní režim, který by souvisle držel trochu vyšší otáčky. Ten ovšem nová převodovka nemá.
Jinak ale toto spojení funguje výborně. Logicky, předvídatelně a tiše. Motor prošel kúrou obnášející snížení kompresního poměru, převodovka DCT přidává tlumič torzních kmitů. Výsledkem obojího je tiché vrnění s minimem vibrací, celkově ladící s komfortním naladěním celého auta. Pro delší cesty ideální prostředí, které podtrhuje i reálná spotřeba kolem 5,5 litru. Motor by pocitově snesl o pár koní víc, ale na svižnou jízdu rozhodně stačí.
A to vše dostaneme v naprosto akurátní výbavě Comfort Plus už za 474 980 korun. Testovaná verze GT Line přidává různé třešničky v interiéru, efektní spoilery a 17‘‘ kola, ale my bychom dokázali žít i bez nich. Však ona si Kia řekne o dost peněz během dalších let v servisu. Příznivci automatu by toho ale neměli litovat: dovozce nám potvrdil, že i spojky převodovky DCT kryje sedmiletá záruka.