Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

19. 1. 2016

Audi A3 Sportback e-tron & g-tron: Trony útočí

Fotogalerie

12 fotografií

Audi A3 Sportback umí jezdit na elektřinu i zemní plyn. Porazí e-tron a g-tron naftu s benzinem?

(více v čísle 51/15)

Emisní limity nutí automobilky zavádět do výroby produkty ohleduplnější k životnímu prostředí. Na tento trend odpověděla značka Audi kompaktním hatchbackem A3 Sportback s hybridní verzí e-tron a plynovou g-tron. Nejprve se zaměříme na technicky propracovanější první alternativu.

Co je pod kabátem?

Hybridní systém je složen ze zážehového čtyřválce 1.4 TSI s výkonem 110 kW a diskového elektromotoru se 75 kW. Ten je integrovaný do nově koncipované šestistupňové převodovky e-Stronic, která přenáší hnací sílu na přední kola. Oba pohony se vzájemně doplňují nebo mohou fungovat i samostatně. Při společném úsilí dosáhne ústrojí největšího výkonu 150 kW a maxima točivého momentu 350 N.m. Baterie s kapacitou 8,8 kWh, které napájí elektromotor, lze dobít z běžné zásuvky za čtyři hodiny. Jsou uloženy pod zadními sedadly a lehce zasahují i do kufru, který se proti normálním verzím zmenšil z 380 na 280 l. Audi upravilo i palivovou nádrž, jež nyní pojme 40 l paliva – běžné verze mají 50 l. Jedná se o jediná prostorová omezení, jinak je e-tron stejně prostorný jako jiné „á-trojky“.

Kabina hybridní verze se prakticky neliší od běžné „á-trojky“. Kruhové výdechy na středovém panelu dodávají palubní desce sportovní výraz.
Kabina hybridní verze se prakticky neliší od běžné „á-trojky“. Kruhové výdechy na středovém panelu dodávají palubní desce sportovní výraz.
Autor: Davidl Rajdl

Jak to funguje?

Pohonné ústrojí lze nastavit do čtyř režimů. Čistě elektrický je nejvhodnější používat ve městě. Při častých rozjezdech se uplatní síla elektromotoru od nulových otáček. Jízda je plynulá, tichá a bez emisí. Jen při přeřazení z jedničky na dvojku občas cítíme lehké škubnutí. Na čistě elektrický pohon jsme ujeli maximálně 42 km, což na dopravu do zaměstnání v mnoha případech bohatě stačí. Super! Ani nám nevadí, že maximálka je v tomto režimu omezena na 130 km/h.

Jenže naše testovací trasy byly delší, takže po opuštění městské zástavby jsme systém přepnuli do jednoho z dalších tří módů určených hybridnímu uspořádání, kde spalovací agregát a elektromotor pracují společně. První (Hybrid Auto) se snaží nejvíce využívat energii z baterií. Elektromotor pomáhá při zrychlení i během jízdy. Baterie se dobíjejí jen při zpomalování, ale jejich kapacita se postupně snižuje.

Druhý by měl zachovat úroveň nabití baterií (Hybrid Hold). Předpokládali jsme, že pojedeme zejména na spalovací motor a systém využije jen energii získanou pouze rekuperací při zpomalování. Jenže elektromotor pomáhá častěji, takže se baterie musejí dobíjet. Jedeme po dálnici 130 km/h za šest litrů a najednou cítíme úbytek výkonu. Grafika na displeji naznačuje, že také dobíjíme. Přidáme plyn, abychom udrželi tempo, čímž se spotřeba vyšplhá nad osm litrů. Proč, když v klidu můžeme jet jen na benzin?

Audi A3 e-tron může fungovat ve čtyřech režimech: čistě elektrickém a třech hybridních módech.
Audi A3 e-tron může fungovat ve čtyřech režimech: čistě elektrickém a třech hybridních módech.
Autor: Davidl Rajdl

Třetí (Hybrid Charge) se postará o postupné zvýšení zásob elektrické energie. Tento mód považujeme za naprosto zbytečný. Akumulátory se intenzivně dobíjejí i během jízdy, čímž jbvýrazně stoupá okamžitá spotřeba paliva. A vyrábět elektrickou energii spalováním benzinu je blbost. Chyběl nám benzinový režim. S vozem by hýbal pouze spalovací motor a při zpomalování by se dobíjely baterie – v tom vidíme logiku.

Počítejte s námi

Audi A3 Sportback e-tron má nízké těžiště a optimální rozložení hmotnosti. Výborně se řídí, jízdní vlastnosti nemají chybu, komfort tlumičů je vyvážený, přepínání pohonů v hybridní soustavě funguje na jedničku a dynamika se zrychlením na stovku za 7,6 s úžasná. Dojezd čistě na elektřinu dostačuje, stejně jako doba dobíjení. Principiálně jde o vynikající auto, tak co nám na něm vadilo?

Určitě pořizovací cena 995 900 Kč a vlastně nulová návratnost investice. My jsme ujeli 993 km s průměrnou spotřebou 4,6 l/100 km benzinu. Při ceně 30 Kč/l to dělá 1370,40 Kč. Jenže kde je spotřebovaná elektřina? Palubní počítač s ní vůbec neoperuje. Pouze nám ukáže, že spalovací motor audinu poháněl 61 % trasy, tedy 605,7 km. Zbylých 387,3 km jsme jeli na elektřinu. Takže počítáme. Na plně nabité baterie s kapacitou 8,8 kWh jsme ujeli 42 km, takže průměrná spotřeba činila 21 kWh na 100 km. Ze sítě jsme ještě vycucli 81,3 kWh elektřiny. S cenou 5 Kč/kWh ještě musíme přičíst 406,50 Kč. Jsme tedy na částce 1776,9 Kč za 993 km a 1,80 Kč za kilometr. A za tyhle peníze pojedou všechny ostatní „á-trojky“ naprosto v pohodě.

K průměrné spotřebě 4,6 l/100 km je nutné ještě přičíst náklady na dobíjení.
K průměrné spotřebě 4,6 l/100 km je nutné ještě přičíst náklady na dobíjení.
Autor: Davidl Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
51 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851