Škoda Rapid 1.4 TDI Style a 1.6 TDI Monte Carlo: Euro 6 nastupuje
V dieselovém rapidu je nově na výběr mezi třemi a čtyřmi válci a pěti i sedmi rychlostmi. Co si z toho vybrat?
(více v čísle 1/16)Zatímco leckde jinde přechod na přísnější emisní normu znamená zúžení nabídky dieselů, pod kapotou rapidu teď mohou klapat dva různé motory. Na papíře se liší jen o 20 newtonmetrů, ale v praxi jsou mezi nimi značné rozdíly – zejména kvůli počtu válců.
Tři stačí
Základem je čtrnáctistovka s výkonem 66 kW, kterou už známe z fabie. Se starým motorem 1.4 TDI, který sloužil ve škodovkách celé minulé desetiletí, nemá současný kromě názvu a počtu válců společného vůbec nic. Posuďte: dva vačkové hřídele místo jednoho. Ne dva, ale čtyři ventily. Hliník místo litiny. A common rail, nikoliv sdružené vstřikovače.
Ve fabii jsme obdivovali celkem tichý chod, v dlouhé karoserii rapidu motor pod plynem přece jen trochu drnčí. Ve srovnání s dávným předchůdcem je to ale pohoda. Varianta 66 kW má Euro 6 nastupuje maličké turbo, které se rozfouká těsně nad volnoběhem a už od 1300 ot./min táhne i do kopce. Ta tam je výkonová propast, do níž předchozí agregát 1.4 TDI-PD padal, sotva se dotkl dvoutisícové hranice. Současná čtrnáctistovka má tohle mrtvé pásmo o znatelných sedm set otáček níž a opojně plynulý tah předvádí v pásmu, které jsme dřív znali jen z autobusů.
Udržet ve varu
Nahoře ovšem momentová křivka o to dříve padá. Proto je citelný rozdíl, jestli řadíme sami, nebo si připlatíme za automat. Ten má sedm těsně poskládaných rychlostí a sází je tam tak bleskově, že ze sebe malý motůrek stále vydává to nejlepší.
Za pohodlí samočinné převodovky si ovšem Boleslav účtuje obvyklých padesát tisíc, což v cenové hladině rapidu rozhoduje. Kdo chce s dieselem šetřit, zaměří se nejspíš na manuál ve skromnější výbavě Ambition od 397 000 Kč. Testovaná verze Style s automatem startuje na 482 000 Kč, což se při reálné spotřebě 4,8 litru vyplatí tomu, kdo jezdí hodně a na přidaný komfort si vydělá.
Jede pořád
Kdo si chce za volantem rapidu užít směs nafty s adrenalinem, může sáhnout po šestnáctistovce. Ani jsme nečekali, že ji v rapidu uvidíme, když se v době snižování emisí CO2 jedná vlastně o luxusní motorizaci. Proto musí nabídnout o hodně víc muziky, aby si takové postavení obhájila. A vskutku – jde o variantu 85 kW, kterou jsme dosud znali jen z Audi A3.
Točivý moment 250 N.m. je sice jen o 20 N.m vyšší než u tříválce, ale maximum je dostupné v daleko širším pásmu.
Pružnost, která z toho vyplývá, je v praxi ještě lepší, než naznačují tovární čísla. Vážně – tohle je první 1.6 TDI, kde nám nevadí pětirychlostní převodovka. Motor masitě táhne už z nízkých otáček a nemá žádné vyloženě hluché pásmo. Od dvoutisícové hranice už letí jako s napnutými plachtami a mezi 2500 a 3500 otáčkami pocitový tah vrcholí s obdivuhodnou vervou. Dokonale tichý není, ale v porovnání s tříválcem méně drnčivý. Spotřeba kolem 5,5 litru odpovídá spíše dynamickému stylu v testu a při mírnější jízdě by jistě trochu klesla. Vážné zájemce ovšem varujeme, že šťavnatá chuť jet láká k nezbednostem i klidné povahy.
Litinová dieta
Nový motor řady EA288 přitom ušetřil přes 20 kg hmotnosti, dalších asi 10 kg se přestěhovalo dozadu – pod kapotu se totiž překvapivě nevejde baterie. Tím se ulevilo přední nápravě, která dostala měkčí pera, a nové naladění podvozku odstranilo nejvážnější výhrady ke komfortu jízdy. Rapid je stále sportovně tuhý, projevuje však víc poddajnosti a stabilitu udržuje s větším pochopením pro pohodlí posádky. Dlouhá záď liftbacku pomáhá dotáčivosti a oblouky krouží s nadhledem a rychle.
Ovšem jistě ne tak rychle jako octavia. Větší a širší sestra má ve stabilitě navrch, a také je v ní motor trochu míň slyšet. Tím se dostáváme k přirozené sourozenecké rivalitě. Rapid Monte Carlo s efektními černými disky, zadním spoilerem a diodovým denním svícením vypadá dobře. Startovní cena od 482 900 Kč je ale jen o sedm tisíc nižší než u dobře vybavené akční Octavie Fresh. S luxusními prvky jako vyhřívaná sedadla, navigace a bezklíčový přístup se náš kus vyšplhal přes 600 000 Kč. I tenhle dieselový rarášek je ovšem k mání ve výbavě Ambition za příznivějších 435 900 Kč, tedy o 38 000 dráž než tříválec s manuálem. My bychom si rozhodně připlatili za motor než za bohatší výbavu.