Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

5. 2. 2016

Škoda Rapid 1.4 TDI Style a 1.6 TDI Monte Carlo: Euro 6 nastupuje

Škoda Rapid 1.4 TDI Style a 1.6 TDI Monte Carlo

Fotogalerie

12 fotografií

V dieselovém rapidu je nově na výběr mezi třemi a čtyřmi válci a pěti i sedmi rychlostmi. Co si z toho vybrat?

(více v čísle 1/16)

Zatímco leckde jinde přechod na přísnější emisní normu znamená zúžení nabídky dieselů, pod kapotou rapidu teď mohou klapat dva různé motory. Na papíře se liší jen o 20 newtonmetrů, ale v praxi jsou mezi nimi značné rozdíly – zejména kvůli počtu válců.

Kabina rapidu není z nejširších, ale ve vyšších výbavách vypadá útulně. Sportovní volant padne skvěle do ruky, mimo výbavu Monte Carlo by však vyšel na 18 500 Kč (včetně dynamického paketu).
Kabina rapidu není z nejširších, ale ve vyšších výbavách vypadá útulně. Sportovní volant padne skvěle do ruky, mimo výbavu Monte Carlo by však vyšel na 18 500 Kč (včetně dynamického paketu).
Autor: Davidl Rajdl

Tři stačí

Základem je čtrnáctistovka s výkonem 66 kW, kterou už známe z fabie. Se starým motorem 1.4 TDI, který sloužil ve škodovkách celé minulé desetiletí, nemá současný kromě názvu a počtu válců společného vůbec nic. Posuďte: dva vačkové hřídele místo jednoho. Ne dva, ale čtyři ventily. Hliník místo litiny. A common rail, nikoliv sdružené vstřikovače.

Menšímu výkonu 1.4 TDI odpovídá i skromný vodní mezichladič, schovaný pod plastovou trubkou sání vpravo. Dvouspojkový automat umí vrozená omezení tříválce skvěle zahladit, vyjde ovšem na 50 000 Kč.
Menšímu výkonu 1.4 TDI odpovídá i skromný vodní mezichladič, schovaný pod plastovou trubkou sání vpravo. Dvouspojkový automat umí vrozená omezení tříválce skvěle zahladit, vyjde ovšem na 50 000 Kč.
Autor: Davidl Rajdl

Ve fabii jsme obdivovali celkem tichý chod, v dlouhé karoserii rapidu motor pod plynem přece jen trochu drnčí. Ve srovnání s dávným předchůdcem je to ale pohoda. Varianta 66 kW má Euro 6 nastupuje maličké turbo, které se rozfouká těsně nad volnoběhem a už od 1300 ot./min táhne i do kopce. Ta tam je výkonová propast, do níž předchozí agregát 1.4 TDI-PD padal, sotva se dotkl dvoutisícové hranice. Současná čtrnáctistovka má tohle mrtvé pásmo o znatelných sedm set otáček níž a opojně plynulý tah předvádí v pásmu, které jsme dřív znali jen z autobusů.

Udržet ve varu

Nahoře ovšem momentová křivka o to dříve padá. Proto je citelný rozdíl, jestli řadíme sami, nebo si připlatíme za automat. Ten má sedm těsně poskládaných rychlostí a sází je tam tak bleskově, že ze sebe malý motůrek stále vydává to nejlepší.

Za pohodlí samočinné převodovky si ovšem Boleslav účtuje obvyklých padesát tisíc, což v cenové hladině rapidu rozhoduje. Kdo chce s dieselem šetřit, zaměří se nejspíš na manuál ve skromnější výbavě Ambition od 397 000 Kč. Testovaná verze Style s automatem startuje na 482 000 Kč, což se při reálné spotřebě 4,8 litru vyplatí tomu, kdo jezdí hodně a na přidaný komfort si vydělá.

Jede pořád

Kdo si chce za volantem rapidu užít směs nafty s adrenalinem, může sáhnout po šestnáctistovce. Ani jsme nečekali, že ji v rapidu uvidíme, když se v době snižování emisí CO2 jedná vlastně o luxusní motorizaci. Proto musí nabídnout o hodně víc muziky, aby si takové postavení obhájila. A vskutku – jde o variantu 85 kW, kterou jsme dosud znali jen z Audi A3.

Točivý moment 250 N.m. je sice jen o 20 N.m vyšší než u tříválce, ale maximum je dostupné v daleko širším pásmu.

Pružnost, která z toho vyplývá, je v praxi ještě lepší, než naznačují tovární čísla. Vážně – tohle je první 1.6 TDI, kde nám nevadí pětirychlostní převodovka. Motor masitě táhne už z nízkých otáček a nemá žádné vyloženě hluché pásmo. Od dvoutisícové hranice už letí jako s napnutými plachtami a mezi 2500 a 3500 otáčkami pocitový tah vrcholí s obdivuhodnou vervou. Dokonale tichý není, ale v porovnání s tříválcem méně drnčivý. Spotřeba kolem 5,5 litru odpovídá spíše dynamickému stylu v testu a při mírnější jízdě by jistě trochu klesla. Vážné zájemce ovšem varujeme, že šťavnatá chuť jet láká k nezbednostem i klidné povahy.

Litinová dieta

Nový motor řady EA288 přitom ušetřil přes 20 kg hmotnosti, dalších asi 10 kg se přestěhovalo dozadu – pod kapotu se totiž překvapivě nevejde baterie. Tím se ulevilo přední nápravě, která dostala měkčí pera, a nové naladění podvozku odstranilo nejvážnější výhrady ke komfortu jízdy. Rapid je stále sportovně tuhý, projevuje však víc poddajnosti a stabilitu udržuje s větším pochopením pro pohodlí posádky. Dlouhá záď liftbacku pomáhá dotáčivosti a oblouky krouží s nadhledem a rychle.

Obrovský hliníkový mezichladič vpředu pomáhá vysvětlit dravou dynamiku šestnáctistovky. Kvůli němu se pod kapotu nevejde akumulátor – přestěhoval se do kufru a přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti. Pružný motor si překvapivě dobře vystačí i s pětikvaltem.
Obrovský hliníkový mezichladič vpředu pomáhá vysvětlit dravou dynamiku šestnáctistovky. Kvůli němu se pod kapotu nevejde akumulátor – přestěhoval se do kufru a přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti. Pružný motor si překvapivě dobře vystačí i s pětikvaltem.
Autor: Davidl Rajdl

Ovšem jistě ne tak rychle jako octavia. Větší a širší sestra má ve stabilitě navrch, a také je v ní motor trochu míň slyšet. Tím se dostáváme k přirozené sourozenecké rivalitě. Rapid Monte Carlo s efektními černými disky, zadním spoilerem a diodovým denním svícením vypadá dobře. Startovní cena od 482 900 Kč je ale jen o sedm tisíc nižší než u dobře vybavené akční Octavie Fresh. S luxusními prvky jako vyhřívaná sedadla, navigace a bezklíčový přístup se náš kus vyšplhal přes 600 000 Kč. I tenhle dieselový rarášek je ovšem k mání ve výbavě Ambition za příznivějších 435 900 Kč, tedy o 38 000 dráž než tříválec s manuálem. My bychom si rozhodně připlatili za motor než za bohatší výbavu.

Škoda Rapid 1.4 TDI Style a 1.6 TDI Monte Carlo
Škoda Rapid 1.4 TDI Style a 1.6 TDI Monte Carlo
Autor: Davidl Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
1 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851