Volkswagen Golf R Variant
V těle každého tatínka dřímá dravá duše mladého kluka. Co jiného by ji mělo vyvolat než rodinné kombi o výkonu 301 koní.
(více v čísle 1/16)Nejrychlejší Volkswagen Golf se poprvé oblékl také do praktické karoserie kombi. Stojí o 59 000 Kč víc než třídveřový hatchback a na rozdíl od něj nemůže mít manuální řazení, ale pouze šestistupňový dvouspojkový automat. A jak už se stalo u Golfu R zvykem, zabírá výhradně všemi čtyřmi koly.
Jedno z nejrychlejších kompaktních kombi světa stojí 1 054 900 Kč a na pohled ho sotva poznáte. Něco málo naznačí černá kola, čtyři koncovky výfuku a dravější nárazníky, i tak se ale „erko“ tváří jako celkem obyčejné kombi. Když ale naplno vystřelí z křižovatky, málokteré auto s ním udrží krok. Stovkou letí za 5,1s a v zátahu nepolevuje do 250 km/h. Uvnitř je ale taková pohoda, že si skutečné tempo sotva uvědomíte.
A tak nějak funguje celý Golf R. Je hladový po rychlosti, serpentinami se proplétá nehorázným tempem, ale všechno dělá tak strojově přesně, uhlazeně a nenuceně, že se nedivíme, když jeho dokonalost někteří řidiči vnímají až jako nudu. Volkswagen navrhl Golf R v duchu hesla maximální efektivita, minimum emocí. Takový Ford Focus RS nebo Honda Civic Type R hrají mnohem větší divadlo a víc vás vtáhnou do děje. Kombík, do kterého se pohodlně vejde celá rodina, ovšem nenabízí nikdo z nich.
S větší karoserií logicky narostla i hmotnost, konkrétně o 79 kg. Na životním elánu dvoulitrového reaktoru pod kapotou se to ale nijak neprojevilo, změnu jsme spíš pozorovali v jízdních vlastnostech.
Kombi s delším zadním převisem je na jednu stranu o něco méně mrštné, na druhou stranu působí nepatrně stabilněji v rychlých táhlých obloucích. A když to s rychlostí přeženete natolik, že se mimozemsky přilnavý podvozek začne hrnout do smyku, není důvod ztrácet hlavu. Nežádoucí pohyby karoserie lze snadno a včas vycítit a zkrotit.
Jestli nás na vytříbeném chování auta něco rušilo, pak to chvílemi byla dvouspojková převodovka. Občas měla vlastní hlavu a řadila jinak, než bychom si přáli, a ani v manuálním režimu nám nedala plnou moc a zabraňovala podtočení nebo setkání s omezovačem. Minimálně v nejostřejším módu by si to mohla odpustit.
No a když se vyblbnete, přepnete Golf R do komfortního režimu, motor ztichne, tlumiče začnou měkce tlumit a máte úžasně praktické auto pro každou příležitost. A toho si zákazníci logicky cení víc než jednoúčelové nekompromisní ostrosti.