Škoda Rapid Spaceback Scoutline 1.4 TSI AT
Zákazníci se v posledních letech zamilovali do všech dobrodružně stylizovaných aut. Na plastový make-up láká i nová Škoda Rapid Scoutline, kterou jsme se jako první svezli.
(více v čísle 2/16)Úspěch terénně laděné Octavie Scout 4x4 přivedl Škodovku k myšlence obdobně stylizovaných modelů i v levnějším spektru nabídky bez pohonu všech kol. A tak se zrodily typy Fabia Scout nebo Roomster Scout. Oba patří pro tuto chvíli minulosti, současnost se točí kolem rapidu. Právě pro něj, konkrétně pro karosářskou verzi Spaceback, v Boleslavi připravili paket atraktivních ochranných prvků karoserie, přihodili hrst komfortní výbavy – a na světě je Rapid Spaceback Scoutline. Všimněte si rozdílu – zatímco offroadová octavia v konfiguraci 4x4 se jmenuje Scout, Rapid s pohonem dvou kol si říká skromněji Scoutline.
Projede víc?
Černé a stříbrné plasty jsou hezká věc, vy už ale máte jistě na jazyku dotaz směřující k výšce podvozku. Nezměnila se. Rapid Scoutline má mezi břichem a silnicí shodných 134 mm jako všechny ostatní rapidy. Na rozdíl od nich ale vyjíždí z fabriky s koly o palec většími, šestnáctipalcovými.
Pokud byste přece jen potřebovali tu a tam vyrazit mimo asfalt třeba na polní cestu, neměli byste v ceníku přehlédnout položku Paket pro špatné cesty. Stojí rozumných 5400 Kč a obsahuje kryt motoru a převodovky, ochranu lanovodu ruční brzdy a hlavně zvýšení podvozku vpředu o 15 mm a o 12 mm vzadu. Nejde však o výsadu verze Scoutline, tento doplněk je dostupný pro všechny rapidy. Podle nás zmíněný příplatek k testované novince pasuje jak Voskovec k Werichovi a my bychom vám rádi prozradili, jak se vyšší světlost projeví na komfortu a jízdních vlastnostech. Ale neprozradíme. Výrobce dal přednost vzhledu a testovaný vůz osadil příplatkovými sedmnáctipalcovými koly. Stojí sice lákavých 4800 Kč, ale paket pro špatné cesty je jim zapovězený. A tak se musíme omezit na konstatování, že velká kola dělají parádu a současně neplechu. Rapid na kanálech a výmolech tvrdě tloukl, zatímco na šestnáctkách jezdí citelně plavněji – máme to v živé paměti.
Motorové nejvíc
Ve slušivém skautím kroji jsme poprvé vyzkoušeli nejsilnější motor v nabídce kompaktní škodovky. Přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.4 TSI má výkon 92 kW, v rapidu je kombinován výhradně se sedmistupňovým automatem a logicky jde i o cenový vrchol. Popsaná kombinace startuje na 419 900 Kč a coby Scoutline stojí dokonce 490 900 Kč. Není divu, že výkonovému opojení podléhá jen 1,4 % zákazníků.
V nízkých a středních otáčkách má motor jasný náskok před menší dvanáctistovkou. Zatahuje razantně a na plyn reaguje snad až příliš horlivě. Ve spojení s dvouspojkovou převodovkou to chce citlivou nohu, aby byla jízda plynulá. Ve vysokých otáčkách motor docela hlučí a dynamika nám už nepřipadá tak oslnivá. Přímé srovnání s agregátem 1.2 TSI/81 kW se dělá těžko, tento motor je totiž vázán výhradně na manuální převodovku, automat dostanete jen ke slabšímu 1.2 TSI/66 kW.
Příjemným překvapením pro nás byla spotřeba, která je u verze Scoutline papírově o deci vyšší než u civilního rapidu (především kvůli větším kolům). Vylidněnou Prahou jsme brouzdali za 5,7 l/100 km a po okreskách a dálnicích cestovali s průměrem 6,1 l/100 km. Tohle novým TSI jde.