Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 Exception: Po čtyřech k hi-tech
Ani v závěru kariéry se rumunský nezmar nebrání novinkám. Tou poslední je spojení přeplňovaného benzinu s pohonem 4x4.
(více v čísle 3/16)Přestože už koncem roku poznáme duster druhé generace, současníkovi to na atraktivitě nic neubírá. Po šesti letech už se na něj ale nedíváme jako na pokračovatele jednoduché Lady Niva, nezdolnou techniku dacie zdobí stále více moderny. Vedle dotykového multimediálního systému, návykového trojbliku směrovek nebo nepopulárního stop-startu se předloni dočkala turbomotoru 1.2 TCe. Nejprve s pohonem předních kol, dnes i v konfi guraci 4x4. Pro malý motůrek to znamená rozpohybování dalších 111 kg, přesto má síly na rozdávání. Díky hodnotám 92 kW, 205 N.m a krátkému zpřevodování šestistupňové skříně na malý objem zapomenete. Na silnici uhání slušně, nezalekne se předjíždění a úsměv mu nepřekazí ani připojení zadní nápravy u horské chaty. Vůz k terénním radovánkám láká světlou výškou i snadno udržovatelným interiérem. Milé překvapení nám přichystal po týdenním zúčtování: kombinaci města, okresek, dálnic i veřejných lesních cest zvládl za 7,5 l naturalu.
Pihou je hlučnost – po celý test jsme se nezbavili pocitu, že motor sedí s námi v kabině. Otravné dálniční kňučení z renaultů nepamatujeme. Jenže technicky je vše v pořádku, při 130 km/h točí agregát na šestku 3000 ot./min. Dalším nedostatkem jsou bubnové zadní brzdy, v kombinaci výkonného motoru a pohonu 4x4 bychom kotouče uvítali. Naopak výhodou Dusteru 1.2 TCe 4x4 je fakt, že v této konfi guraci nemá přímého soupeře. Přeplňovanou dvanáctistovku nabízí jen Renault Kadjar s předním pohonem. Další rivalové s výjimkou atmosférických začínají na čtrnáctistovkách, přičemž 4x4 nabízejí většinou buď ve spojení s dvoulitry, nebo s dvouspojkovým automatem. A zmíněná Lada Niva? Ve verzi Euro 6 se zatím neprodává.