Suzuki Vitara S 1.4 BoosterJet 4x4: Foukaná premiéra
Dynamicky laděná Vitara S přiváží na trh nový přeplňovaný čtyřválec 1.4 BoosterJet – první turbobenzin Suzuki pro Evropu.
(více v čísle 5/16)Přelom let 2015/2016 znamená pro značku Suzuki konec sveřepého odolávání downsizingu. Zastánce atmosférických motorů servíruje zákazníkům zbrusu nový přeplňovaný motor 1.4 BoosterJet, stvořený na míru evropskému trendu v boji s emisemi.
Japonští inženýři logicky zvolili osvědčený recept: skromnější zdvihový objem 1,4 litru místo dosavadních 1,6 l, přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování benzinu, variabilní časování sacích ventilů a chlazené výfukové svody integrované do hlavy válců. Z evropského úhlu pohledu slaví turbobenzin u Suzuki premiéru, na domácím, japonském trhu ale specialista na malá auta a čtyřkolky přeplňuje už dávno.
BoosterJet je (prozatím) vyhrazen jedinému modelu a tím je nová verze Vitary označená jednoduše „S“. Poznáte ji snadno podle černých kol, stříbrných zrcátek, červených motivů vně i uvnitř a masky chladiče odkazující na původní designovou studii. Ale rozhodně nejde jen o vzhled. Model S prezentuje vitaru v zatím nejlepší formě.
Nadále nabízená atmosférická šestnáctistovka o výkonu 88 kW bledne závistí, turbo jede jako drak. Za spodní hranici komunikace považuje 1250 otáček, touto hodnotou počínaje servíruje plynulý a razantní zátah okořeněný přirozenou kalibrací plynového pedálu, což bývá u mnohých konkurentů kámen úrazu. Čtyřválec se na dnešní poměry ochotně vytáčí, nejlépe se cítí mezi 3000 a 4000 ot./min, zatímco ve vyšším pásmu už si počíná trochu rozvážněji. Přece jen dostal hospodárné delší zpřevodování, bez kterého už to dnes nejde. Udávaných 5,5 l/100 km jsme sice nedosáhli, se 6,5 litru si ale motor vystačí. Po dálnici jsme jeli za 7,6 l.
Důležitou výhodou Vitary S je nová šestistupňová převodovka, slabší sestřičky řadí nanejvýš pětku. Turbomotor se tak při dálniční stotřicítce ustálí na rozumných 3000 otáčkách, což sice nepředstavuje rekord, ale zvuk motoru je i tak příjemně tlumený a sametový.
Zatímco atmosférický benzin nechává vyniknout převahu podvozku nad motorem, nový BoosterJet využívá naplno jeho nevšedních schopností. Lehká a obratná Vitara S radostně krouhá zatáčky a nenuceně se rozletí na dosud nepoznaných 200 km/h.
Navíc je odpružení komfortnější, při pomalé jízdě méně poskakuje, a čím jedete rychleji, tím lépe tlumiče pracují. A vůbec je všechna mechanika tak nějak lépe sehraná. V podstatě Suzuki odstranilo dvě hlavní mouchy vitary: svižně uhání a je pohodlnější.
Turbomotor se nabízí s pohonem předních nebo všech kol a může mít i automat, konkurence nedává zdaleka tolik na výběr.
Na červenou
Přeplňovaný čtyřválec je vázaný na specifikaci Vitara S, kterou charakterizují rudé dekorativní prvky – například rámečky potkávacích světlometů LED (ostatní vitary mají modré) nebo orámování přístrojů a výdechů ventilace. Obložení palubní desky má nově dekor broušeného kovu.