Suzuki Vitara S 1.4 BoosterJet 4x4: Foukaná premiéra | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Suzuki Vitara S 1.4 BoosterJet 4x4: Foukaná premiéra

Suzuki Vitara S 1.4 BoosterJet 4x4

Fotogalerie

16 fotografií

Dynamicky laděná Vitara S přiváží na trh nový přeplňovaný čtyřválec 1.4 BoosterJet – první turbobenzin Suzuki pro Evropu.

(více v čísle 5/16)

Přelom let 2015/2016 znamená pro značku Suzuki konec sveřepého odolávání downsizingu. Zastánce atmosférických motorů servíruje zákazníkům zbrusu nový přeplňovaný motor 1.4 BoosterJet, stvořený na míru evropskému trendu v boji s emisemi.

Japonští inženýři logicky zvolili osvědčený recept: skromnější zdvihový objem 1,4 litru místo dosavadních 1,6 l, přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování benzinu, variabilní časování sacích ventilů a chlazené výfukové svody integrované do hlavy válců. Z evropského úhlu pohledu slaví turbobenzin u Suzuki premiéru, na domácím, japonském trhu ale specialista na malá auta a čtyřkolky přeplňuje už dávno.

Suzuki nešetří červenou nití, kontrastní prošití najdeme na perfektním sportovním volantu, manžetě řadicí páky i pohodlných sedačkách. Laciné plasty nechávají nadále prostor ke zlepšení
Autor: Jiří Káš

BoosterJet je (prozatím) vyhrazen jedinému modelu a tím je nová verze Vitary označená jednoduše „S“. Poznáte ji snadno podle černých kol, stříbrných zrcátek, červených motivů vně i uvnitř a masky chladiče odkazující na původní designovou studii. Ale rozhodně nejde jen o vzhled. Model S prezentuje vitaru v zatím nejlepší formě.

Nadále nabízená atmosférická šestnáctistovka o výkonu 88 kW bledne závistí, turbo jede jako drak. Za spodní hranici komunikace považuje 1250 otáček, touto hodnotou počínaje servíruje plynulý a razantní zátah okořeněný přirozenou kalibrací plynového pedálu, což bývá u mnohých konkurentů kámen úrazu. Čtyřválec se na dnešní poměry ochotně vytáčí, nejlépe se cítí mezi 3000 a 4000 ot./min, zatímco ve vyšším pásmu už si počíná trochu rozvážněji. Přece jen dostal hospodárné delší zpřevodování, bez kterého už to dnes nejde. Udávaných 5,5 l/100 km jsme sice nedosáhli, se 6,5 litru si ale motor vystačí. Po dálnici jsme jeli za 7,6 l.

Důležitou výhodou Vitary S je nová šestistupňová převodovka, slabší sestřičky řadí nanejvýš pětku. Turbomotor se tak při dálniční stotřicítce ustálí na rozumných 3000 otáčkách, což sice nepředstavuje rekord, ale zvuk motoru je i tak příjemně tlumený a sametový.

Zatímco atmosférický benzin nechává vyniknout převahu podvozku nad motorem, nový BoosterJet využívá naplno jeho nevšedních schopností. Lehká a obratná Vitara S radostně krouhá zatáčky a nenuceně se rozletí na dosud nepoznaných 200 km/h.

Navíc je odpružení komfortnější, při pomalé jízdě méně poskakuje, a čím jedete rychleji, tím lépe tlumiče pracují. A vůbec je všechna mechanika tak nějak lépe sehraná. V podstatě Suzuki odstranilo dvě hlavní mouchy vitary: svižně uhání a je pohodlnější.

Turbomotor se nabízí s pohonem předních nebo všech kol a může mít i automat, konkurence nedává zdaleka tolik na výběr.

Nový turbobenzin 1.4 BoosterJet vyniká sametovým chodem a razancí, s jakou zatahuje od 1250 otáček a ve středním pásmu. Vytáčet ho není třeba. Klidným tempem umí jezdit za 6,5 l/100 km.
Autor: Jiří Káš

Na červenou 

Přeplňovaný čtyřválec je vázaný na specifikaci Vitara S, kterou charakterizují rudé dekorativní prvky – například rámečky potkávacích světlometů LED (ostatní vitary mají modré) nebo orámování přístrojů a výdechů ventilace. Obložení palubní desky má nově dekor broušeného kovu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
5 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851