Mazda 2 1.5 Skyactiv-D Attraction: Svoje
Mazda 2 patří k nejlíbivějším malým vozům. Jak funguje s novou naftovou patnáctistovkou?
(více v čísle 6/16)Dvojka nikdy nepatřila mezi konkurenty zrovna k hlavnímu proudu. První generace na to šla s vyšší karoserií, druhá už v roce 2007 vsadila na tehdy nevídanou strategii odlehčování – tenkrát ještě platformy Fordu Fiesta.
Testovaný zástupce nejnovější řady přijíždí na novém základu, navíc doplněném naftovou patnáctistovkou vlastní konstrukce. Ta nahradila šestnáctistovku od PSA, kterou Japonci využívali v minulosti.
Mazda u novinky slibuje lineární zátah v širokém spektru otáček, kterému by mělo pomoci maličké turbo. Dále také skvělou spotřebu 3,4 litru – chcete-li 89 g CO2 na kilometr.
To první můžeme podepsat. Proti koncernovým tříválcům se dvojka nesrovnatelně příjemněji rozjíždí. Výkon navíc distribuuje dle slibů, bez velkých výkyvů. Opačnou stranou mince je, že pocitově působí méně dynamicky, než by odpovídalo zrychlení na stovku za deset sekund a točivému momentu 220 N.m. mezi 1400 a 3200 otáčkami. Takto široké rozpětí prozrazuje určité softwarové seškrcení jednotky – ostatně v technicky spřízněném CX-3 umí nabídnout o dalších 50 newtonmetrů více.
Proti většině konkurence má však malá usměvavá Japonka bonus v podobě přesné šestistupňové převodovky. I přes dlouhé převody vozu nečiní potíž prokousat se k tachometrovým 190 km/h. Při obligátní stotřicítce pak točí jen lehce nad dva tisíce a palubní počítač se ustálí na 4,8 litru na sto kilometrů.
Tím se dostáváme ke spotřebě. Řekneme to rovnou – na slibované hodnoty zapomeňte. I tak ale patří jednotka k úspornějším. Ve městě jsme jezdili za 5,6 litru, po opuštění aglomerace ukazoval palubní počítač hodnoty kolem 4,3 l.
Právě v tomto prostředí se dvojka cítí nejjistěji. Na dlouhé cesty to ve fešně střiženém, ale maličkém interiéru není to pravé. Na okreskách navíc nejvíce oceníte jízdní vlastnosti patřící ke špičce třídy.
Dvojka umí být velmi komfortní, i na limitu však zůstává zcela čitelná. Vodit ji jistým, byť lehce přeposilovaným řízením je radost.
Pokud se vám mazda líbí a neřešíte kompaktní rozměry, jde o dobrou volbu. Diesel pak nabízí odpověď na ospalost benzinových verzí. Příplatek 59 tisíc je však dost vysoký, ostatně stejně jako základní cena 426 400 Kč, byť za bohatě vybavenou verzi Attraction.