Audi RS3 Sportback: Objem ničím nerozdovádíš | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

6. 4. 2016

Audi RS3 Sportback: Objem ničím nerozdovádíš

Audi RS3 Sportback

Fotogalerie

8 fotografií

Audi RS3 je svalnatě pětiválcové a brutálně rychlé. Spíš než emoce ale vyzařuje německý smysl pro pořádek.

(více v čísle 8/16)

Značka Audi sice patří do skupiny Volkswagen, ale její laťku musí vždy viditelně přesahovat. Proto ani hatchback RS3 nemůže hrát roli navoněného Golfu GTI. A taky že ne. Jeho pětiválcový motor představuje mezi divokými hatchbacky unikát a ukrutný točivý moment 465 N.m celý loňský rok neznal konkurenta – až teď ho pokořil čerstvě uvedený Ford Focus RS. Kromě toho má automat v Audi RS3 sedm rychlostí, čímž se jinak může pochlubit jen Mercedes-Benz A 45 AMG.

Napsat, že přeplňovaný dvouapůllitr nemá s vozem o hmotností 1595 kg těžkou práci, by bylo hodně málo. Leccos naznačuje zrychlení na stovku za 4,3 sekundy a pocit z každého sešlápnutí plynu je právě tak šílený. Krátká příď jako by nerozrážela jen vzduch, ale i okolní krajinu, svist vzduchu se mísí s exotickým bubláním pětiválcového rytmu. Úžasné! Inženýři Audi to vše navíc přesně dávkují do působivého koktejlu, který zabrnká na city, na delší cestě však neunaví. Stejně jako hodně utažený, ale stále přiměřeně poddajný podvozek.

„Okousané“ kotouče umožňují odvést z destiček víc tepla, což omezuje riziko vadnutí, ale také zrychluje opotřebení
Autor: Jiří Káš

Čím přesvědčivěji však motor vyniká v pružnosti, tím méně budí sportovních choutek. K zuřivé gradaci se vzepne až v nejvyšších otáčkách, které ovšem není snadné udržet. Sedmistupňový automat je totiž odvozený od Volkswagenu Tiguan a rozestupy mezi převody má tak ekologicky dlouhé, že se na zatáčkovitých tratích často chytáme do pasti, kdy není kam podřadit. Pokud nenajedeme do oblouku tak opatrně, aby otáčky na trojku klesly pod 4000/min, tahání za pádla pod volantem nepomůže – na dvojku nás omezovač nepustí a trojka tam zůstane celou zatáčku. Na výjezdu motor zabere sice medvědí, ale flegmatickou silou. Chybějící adrenalin nedodá ani zachrochtání příplatkového sportovního výfuku. Jakkoli je pětiválec 2.5 TFSI úctyhodný kus techniky, jeho uvolněný charakter s kamionovým tahem ve středních otáčkách by víc pasoval do velkého cestovního auta.

RS3 ale nejvíc sluší levý pruh dálnice (proto je za příplatek dostupný omezovač rychlosti na 280 km/h) a široké horizonty silnic první třídy. Zde nejlépe vynikne podvozek spojující stabilitu s vysokou odolností vůči bočnímu přetížení. Táhlé oblouky umí projíždět až nemorálně rychle, i když spíš než vášeň je v tom cítit precizní sladění stabilizace s pohonem všech kol. Bezpečný svět, ve kterém vám nehrozí nebezpečí, je nakonec zakódován kdesi v útrobách každého modelu Audi a zákazníci to už léta oceňují. Ti ostatní najdou řadu pomalejších a méně prestižních, ale spontánnějších a zábavnějších aut, která ke krocení výkonu nepotřebují pohon všech kol. A ušetří statisíce.

Momentálně je prodej RS3 pozastaven, ale na podzim se vrátí po modernizaci celé řady A3.

Interiér se od civilních verzí moc neliší. Nenápadnou změnou je třeba rychloměr cejchovaný do 300 km/h.
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
8 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851