Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

12. 4. 2016

Škoda Superb Combi Greenline: Vysoká liga úspor

Škoda Superb Combi Greenline

Fotogalerie

17 fotografií

Škoda Superb Greenline slibuje spotřebu 3,7 l/100 km a na jednu plnou nádrž dojezd 1780 km. Vyzkoušíme, zda je to v běžném provozu reálné.

(více v čísle 9/16)

Tradiční označení Greenline pro šetřivé modely se line celým výrobním programem mladoboleslavské automobilky. Posledním přírůstkem do společenství vozidel s nízkou spotřebou je velký superb v obou karosářských verzích. S proklamovaným průměrem 3,7 l/100 km jde o nejspořivější kombi ve střední třídě. A my jsme samozřejmě vyzkoušeli, zda apetit turbodieselu 1.6 TDI/88 kW bude v běžném provozu odpovídat údajům výrobce.

Vznětový čtyřválec 1.6 TDI má shodný výkon 88 kW jako normální superb, ale k odbourávání oxidů dusíků používá AdBlue, jehož hrdlo pro doplňování je pod víčkem nádrže.
Vznětový čtyřválec 1.6 TDI má shodný výkon 88 kW jako normální superb, ale k odbourávání oxidů dusíků používá AdBlue, jehož hrdlo pro doplňování je pod víčkem nádrže.
Autor: Davidl Rajdl

Skryté i viditelné úpravy

Určitě k tomu má nejlepší předpoklady. Superb Greenline je totiž první škodovkou, u které vznětová šestnáctistovka dostala selektivní katalytickou redukci pro snižování oxidů dusíku využívající AdBlue – takzvanou močovinu. Do běžné verze 1.6 TDI se tato technologie ještě nedostala, i když Vysoká liga úspor například největší výkon 88 kW a maximum točivého momentu 250 N.m dostupné od 1600 otáček se u obou agregátů shodují.

Zlepšila se také aerodynamika vozu. Prodloužený spoiler, absence podélných střešních nosičů, zakrytování podvozku a podlahy nebo snížení světlé výšky o 15 mm se zasloužily o pokles součinitele odporu vzduchu cx z 0,285 u běžného Superbu Combi na 0,275. A na „zelené“ škodovce jsou úpravy viditelné na první pohled. Připadá nám jako natažený nízký jezevčík. Malá kola se v karoserii ztrácejí, větší než 17palcová totiž mít nemůže.

Dálniční koráb

Uvnitř se nezměnilo nic. Kabina nabízí nadprůměrný prostor a kufr se standardním objemem 660 litrů už ani nemůže být větší. Pod jeho podlahou na nás čekalo milé překvapení. Greenline má od výbavy Ambition ve standardu dojezdovou rezervu, za kterou se musí u všech jiných motorizací připlácet. Zapovězena je pro něj naopak mezipodlaha v zavazadelníku, sklopné tažné zařízení nebo paket pro špatné cesty.

Novinkou je ukazatel ekonomické jízdy.
Novinkou je ukazatel ekonomické jízdy.
Autor: Davidl Rajdl

Plníme nádrž po okraj, nulujeme palubní počítač, přepínáme volbu jízdního režimu do módu Eco – Drive Select Mode je součástí příplatkového paketu Advance za 22 000 Kč – a vyrážíme z Holešovic po D8 do Litoměřic. V rychlé konstantní jízdě si superb libuje. Při 130 km/h točí 2200 otáček. Je to přibližně stejně jako u běžné vznětové šestnáctistovky, přestože poskládání šestistupňové manuální převodovky je rozdílné. Greenline má kratší pětku a šestku, ale zase delší stálý převod. Díky lepší aerodynamice zvládne maximální rychlost 206 km/h, což je o 2 km/h více než Superb Combi s běžnou vznětovou šestnáctistovkou. Po ujetých 54 km máme na sjezdu z dálnice spotřebu 5,4 l/100 km.

Nahoru a dolů

Další část naší testovací trasy vede po silnici první třídy přes Doksy do Mladé Boleslavi. Cesta je plná zatáček, kopců a obcí, takže musíme častěji řadit. Turbodiesel zabírá až od 1500 otáček a delší první čtyři převody nás nutí motor víc vytáčet, odstupy mezi nimi jsou totiž větší než u standardního superbu. Ve městě při padesátce je jízda na čtyřku na limitu, protože motor točí 1300 ot./min. Jakákoliv snaha o zrychlení nás nutí podřadit. Greenline nemá příliš v lásce ani kopce. Při delším stoupání mu dělá problém udržet na šestku konstantních 90 km/h. Plyn máme sešlápnutý až na podlahu, ale stále zpomalujeme a po chvilce nám šipky radí podřadit. Aktuální spotřeba přitom nepřekročila 9,5 l. Že by byl příčinou mód Eco? Po jeho vypnutí motor ožije, s příkrým svahem si lehce poradí, ale na palubním počítači na nás svítí i dvacítka. Vracíme se tedy do ekonomického režimu a na pěkných zatáčkovitých silničkách si užíváme výbornou přilnavost standardního sportovního podvozku – při úsporné jízdě se z kopce nebrzdí. V Mladé Boleslavi si zapisujeme 101 km a 4,6 l/100 km.

Oběti na úkor úspory
Po krátké občerstvovací přestávce vyrážíme směr Jičín a Hořice. Profil trasy ani kvalita vozovky se prakticky nezměnily a my si užíváme příjemné plynulé cestování – spousta kamionů nám stejně nedovoluje dravější styl. Za Hořicemi odbočujeme na okresku směrem Text: Leoš Káňa leos.kana@cncenter.cz na Nechanice. Krásná hladká silnice se okamžitě promění v tankodrom. Greenline má najednou co dělat, aby všechny výmoly, hrboly, propadliny a praskliny odfiltroval. Moc mu to však nejde. Tvrdý sportovní podvozek nás řádně naklepává. Normální superb je výrazně komfortnější i s mnohem většími koly. Alespoň že tady není téměř žádný provoz, takže můžeme zvolit tempo a styl jízdy přesně podle našich představ.

Třetí, 84 km dlouhý úsek jsme nakonec zvládli se spotřebou 4,3 l/100 km. Posledních 98 km jedeme po dálnici D11 a po pražském okruhu. U čerpací stanice, kde jsme testovací jízdu odstartovali, ukazuje palubní počítač dílčí spotřebu 4,9 l/100 km a konečnou hodnotu 4,8 l/100 km při průměrné rychlosti 80 km/h. Pro pořádek jsme superb dotankovali. Do nádrže se vešlo 16,57 l, což odpovídá údajům z počítače.

Jsme v závěru naší testovací trasy. Na opětovné doplnění nádrže jsme potřebovali 16,57 litru nafty.
Jsme v závěru naší testovací trasy. Na opětovné doplnění nádrže jsme potřebovali 16,57 litru nafty.
Autor: Davidl Rajdl

Závěrečné zúčtování

Naše výsledná spotřeba je sice o 1,1 l/100 vyšší, než kolik pro Superb Combi Greenline stanovila Škodovka, ale i tak jsme spokojeni. Na plnou 66litrovou nádrž bychom ujeli 1375 km. V poklidném tempu mimo dálnice by to bylo ještě mnohem více, protože by se spotřeba dala srazit těsně nad čtyři litry.

Pokud se na provedení Greenline podíváme z ekonomického hlediska, jsme naopak lehce na rozpacích. Cena kombíku startuje na 661 900 Kč. Je tedy o 16 000 Kč dražší než běžná vznětová šestnáctistovka, a přitom má spotřebu na 100 km o půl litru nižší – jak podle výrobce, tak i podle našich zkušeností. Při ceně nafty 25,90 Kč se návratnost investice vrátí po ujetí 123 552 km. Pro někoho je to moc, ale obchodní cestující nebo vytížení manažeři jsou schopni tolik najezdit za dva roky.

Škoda Superb Combi Greenline
Škoda Superb Combi Greenline
Autor: Davidl Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
9 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851