Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 4. 2016

Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R Stepway: Levně bez řazení

Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R Stepway

Fotogalerie

6 fotografií

Dacia poprvé nabízí řešení pro ty, kdo neradi řadí. Za příplatek 15 000 Kč můžete mít robotizovanou převodovku. Vyzkoušeli jsme ji v Sanderu Stepway. Dává smysl?

(více v čísle 11/16)

Manuální převodovka se samočinně ovládanou spojkou je nejlevnějším řešením v případě, že vyžadujete auto, které bude řadit samo. Nové začlenění do nabídky Dacie tedy znamená, že už za 250 900 Kč můžete mít sandero s příjemně silným motorem 0.9 TCe/66 kW, robotizovanou převodovkou Easy-R a výbavou Arctica (klimatizace, elektrická okna a možnost dalšího levného dovybavení). Námi testovaná oplastovaná verze Stepway, která přidává ještě tempomat, kožený volant, střešní ližiny a větší 16“ kola, stojí 276 900 Kč.

Voličem převodovky lze přepnout do manuálního módu, podle nás nejvhodnějšího. Dolů se řadí vyšší stupně, nahoru nižší.
Voličem převodovky lze přepnout do manuálního módu, podle nás nejvhodnějšího. Dolů se řadí vyšší stupně, nahoru nižší.
Autor: Davidl Rajdl

Od řazení převodovky nelze čekat zázraky, stejně jako u všech podobných systémů provází změnu převodových stupňů výrazná prodleva. Nelíbilo se nám ani přílišné vytáčení jedničky při rozjezdu, kde převodovka často sama řadí až kolem 4000 ot./min. Nejvíce se nám osvědčila manuální změna stupňů při současném povolení plynu, pak proběhne vcelku rychle a plynule. Líbilo se nám také, že převodovka zbytečně nepodřazuje, pokud řidič neprošlápne pedál plynu přes zarážku až zcela na podlahu.

Samotný motor má po překročení 1500 ot./min dostatek síly a solidní zátah. Kratší odstupňování znamená, že na dálnici při 130 km/h motor točí 3500 ot./min, což s sebou nese zvýšenou spotřebu kolem 8,5 l/100 km. Zároveň však umožňuje držet rychlost i do táhlých stoupání. Při rychlejší jízdě se rovněž projevuje výrazný aerodynamický svist a celkově slabé odhlučnění od kol i motoru. Nejvíce času bude sandero trávit nejspíše ve městě, kde oceníte slušný komfort a dobrý výhled z vozu. Celková spotřeba v testu činila 7,9 l/100 km, s manuálem je o půl litru nižší.

Dacia jednoznačně preferuje klidný řidičský styl. Při ostřejší jízdě se karoserie výrazněji naklání a rychle se dostanete na limit. Stabilizace zasahuje včas, ale nepříliš citlivě. Výhodou sandera je jednoduchá konstrukce podvozku a v případě stepwaye vysoká světlá výška 193 mm, kterou překoná řadu SUV. Vtipný detail představují v jeho případě i pětipaprskové poklice, které bez důkladnějšího zkoumání nerozeznáte od litých kol.

Sandero svůj lacinější původ nijak nemaskuje, jednoduchostí ovládání ani užitnou hodnotou však nezklame. Robotizovaná převodovka je levným řešením pro ty, co nemůžou nebo neumějí řadit. Zvýšený komfort jízdy však nepřináší a běžným řidičům bude spíš na obtíž.

Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R Stepway
Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R Stepway
Autor: Davidl Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
11 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851