Peugeot 5008 1.6 BlueHDi AT Allure: Víc pohodlí bonvivánům
Peugeot se s hrubiánskými robotizovanými převodovkami rozloučil a nabízí poctivý
automat s měničem. To je pohoda!
Jak jsme si ukázali na předchozí straně, pro levné auto typu Dacie Sandero znamená robotizovaná převodovka šikovný kompromis. Nestojí moc peněz a pohodlí od ní nikdo nečeká. Dodejme ale ještě důležitou podmínku – musí jít o levné benzinové auto. Diesel klade „robotům“ další překážku. Má těžkou kliku a velkou setrvačnost, takže každé přeřazení škubne vozem ještě důrazněji.
Právě tím nás dlouho trápil Peugeot, v letošním modelovém roce jsme se ale dočkali zásadního zlepšení. Vděčíme za ně Číně, kde francouzský lev utěšeně roste a vydělává dost peněz na nákup poctivých automatů. Dodává je japonský specialista Aisin a potřebné jsou proto, že čínský zákazník si nenechá tak snadno vysvětlit, jak má s autem zacházet. Aby zaparkoval až doma, jezdí klidně po schodech, na venkově zapřáhnou za auto řetěz a vytrhávají pařezy. Jediný automat, který to přežije, je planetový s měničem.
Modelu 5008 1.6 BlueHDi padne jako ulitý. Rozjíždí se plynule, řadí hladce, umí držet nízké otáčky, sebejistě využívá pružnosti motoru a nepodřazuje zbytečně. Za méně nadané řidiče odvede veškerou práci na výbornou, nás těší sledovat jeho přesné a citlivé reakce. Za pohodlí automatu se vždy připlácí dvakrát. Nejdříve při koupi, v případě 5008 přesně 35 000 Kč. Podruhé u pumpy. Náš průměr 6,7 l je na použitou převodovku velmi příznivý, nicméně o litr vyšší než u manuálu.
Není samozřejmě těžké jezdit ještě o litr dráž. Temperament motoru BlueHDi je živý a podvozek na rodinný minibus tak nezvykle pohotový a obratný, že přímo svádí k rychlé jízdě.
Jenže ani to není zadarmo. Za svou téměř sportovní dynamiku 5008 vděčí nízké stavbě, která se odráží ve využití vnitřního prostoru. Už vpředu sedíme s hlavou u stropu a nízko uchycené sedačky druhé řady jsou opravdu pro děti – dospělý by na nich drhl o strop, a přitom seděl v podřepu se skrčenýma nohama.
Nepotěší ani zastaralá, nepřehledná a chvílemi i náladová palubní elektronika. Ale stáří má i svůj líc. Tak opojně citlivé řízení aby dnes jeden pohledal a silná xenonová světla odvedou víc práce než úsporné LED.
Rodinám s menšími dětmi tedy 5008 rozmlouvat nebudeme. Po mechanické stránce jde o vyzrálé a výborně naladěné auto, souhrou motoru s automatem předčí i Golf Sportsvan DSG. A mimochodem trend vysokých vozů, které jsou uvnitř nízké, se začíná infekčně šířit. Všimli jste si, jak snaživě tuto nevýhodu Peugeotu 5008 napodobuje právě představený Renault Scénic?