Nissan X-Trail 1.6 TCe: Rodinná alternativa
Říká se, že SUV dělá diesel a pohon všech kol. Kvůli prostoru a praktičnosti ale může stát za to i benzinová předokolka.
(více v čísle 14/16)Auta kategorie SUV by měla nabídnout dvě hlavní přednosti: průchodnost lehčím terénem a bohatý vnitřní prostor. Ne vždy to tak opravdu je. S obratností mimo asfalt ale souvisí pohon všech kol a potažmo diesel, neboť silnou benzinovou čtyřkolku málokdo uživí.
Využitelný prostor se ale může stát hlavním a jediným magnetem SUV. Zejména pro jedince, kteří netráví zimu na horách a nevlastní samotu uprostřed lesa, takže mohou žít bez pohonu 4x4. A obzvlášť když se jedná o opravdu velké SUV. Kromě klasiků jako Mitsubishi Outlander a Honda CR-V s atmosférickými dvoulitry je od podzimu na výběr také Nissan X-Trail s přeplňovanou šestnáctistovkou.
Přidej, prodluž, nepodlez
Díky důslednému sjednocení stylu a designu by se X-Trail dal na první pohled splést s populárním qashqaiem. Ve skutečnosti je to ale daleko mohutnější kus železa. Na délku menšího bráchu překonává o 26 centimetrů, z čehož 20 připadá na zadní převis. Výsledkem je téměř americký nadbytek místa na zadních sedadlech a o 150 litrů objemnější kufr.
Trocha rozmazlování
Benzinový X-Trail dostaneme ve dvou vyšších výbavách Acenta a Tekna. Už první by nám stačila. Obouvá kola R17, volant i řadicí páku má v kůži, nechybí připojení Bluetooth, tempomat ani dvouzónová klimatizace a parkovací senzory pípají i zepředu. Testovaná vrcholná specifikace přidává kožené čalounění, elektrický posuv sedadel, skleněnou střechu, kola ráže 19 palců nebo sestavu kamer sledující okolí vozu ze všech stran.
Rozvážný nádech
V opulentně vybavené kabině si tedy maximálně hovíme, užíváme si dobrého výhledu po okolním provozu a čekáme, co s tak velkým autem předvede tak malý motor. Nikoli bez obav, protože stejný zdvihový objem v naftě se zejména při rozjezdu projevoval poněkud váhavě.
Na prvních metrech šestnáctistovka skutečně neohromí, naopak je třeba věnovat víc pozornosti souhře plynu a spojky. Malé válce bez dopingu turba tolik práce neodvedou, zatímco setrvačnost obrovských devatenáctipalcových kol působí nekompromisně. Navíc šestnáctistovka Nissanu odpovídá překvapivému trendu poslední doby, že zážehové přeplňované motory nabírají sílu až s rostoucími otáčkami. V praxi to znamená, že se X-Trail z místa nerozjíždí s bezpracnou samozřejmostí hodnou slova turbo a na jedničku ho musíme víc vytočit.
Plynulý ideál
Jakmile se však stroj odlepí z místa, nabírá tempo s plynulou grácií a sympaticky tiše. Jakkoli účinně se dnes daří tlumit vibrace dieselu, hladce běžící zážehový motor bude mít vždycky navrch. X-Trail i pod plným plynem spokojeně vrní, turbo se nenápadně rozfouká a mezi dvěma a třemi tisíci otáček dává pohybu nenucený šmrnc.
Čekali jsme, že se rozvíří i odběr paliva, ale moderní agregát překvapuje střídmostí. Při klidné a plynulé jízdě, ke které rodinný furgon vybízí, se průměr zahrnující město i dálnice zastavil na 7,2 litru, proti čemuž nelze absolutně nic namítat. Samotná dálniční stotřicítka znamená spotřebu o litr vyšší, což vzhledem k nevýhodné aerodynamice SUV není špatné.
V porovnání s qashqaiem X-Trail překvapuje poněkud drsnějším chodem řazení s delším chodem páky.
Přes hrboly a drdoly
Stejně málo nás uhranul komfort pérování. X-Trail má i bez pohonu všech kol víceprvkovou zadní nápravu, která by teoreticky udržela stabilitu i při vláčnějším naladění. Navíc používá tlumiče s dynamickým útlumem, jež mají výrazně ztuhnout až při prudších pohybech karoserie.
Výsledek těmto předpokladům úplně neodpovídá, zejména na větších hrbolech působí podvozek jaksi těžkopádně a neuhlazeně. I tady se však podle nás podepisují devatenáctipalcová kola, navíc v kombinaci s prosklenou střechou, která karoserii ubírá na tuhosti. Chudší výbava s koly R17 by měla dosáhnout lepších výsledků.
Řízení nevybočuje z průměru třídy. Citu moc neposkytuje, zato se volant točí velmi lehce, což řidičům bez závodnických ambicí většinou vyhovuje.
Otázka volby
Benzinový X-Trail s předním pohonem je zajímavou, spíše stylovou alternativou k rodinným kombíkům, které zpravidla vycházejí o trochu levněji. Proti nim má nissan výhodu dobrodružnějšího a méně okoukaného vzhledu a vyšší pozici řidiče s lepším přehledem o okolním provozu. Na rozdíl od evropských značek navíc potěší tříletou zárukou. Ostatní benzinová SUV jsou ovšem buď dražší, nebo hůře vybavená, což dělá z X-Trailu sympatickou volbu středu.