Nissan X-Trail 1.6 TCe: Rodinná alternativa | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

5. 5. 2016

Nissan X-Trail 1.6 TCe: Rodinná alternativa

Nissan X-Trail 1.6 TCe

Fotogalerie

9 fotografií

Říká se, že SUV dělá diesel a pohon všech kol. Kvůli prostoru a praktičnosti ale může stát za to i benzinová předokolka.

(více v čísle 14/16)

Auta kategorie SUV by měla nabídnout dvě hlavní přednosti: průchodnost lehčím terénem a bohatý vnitřní prostor. Ne vždy to tak opravdu je. S obratností mimo asfalt ale souvisí pohon všech kol a potažmo diesel, neboť silnou benzinovou čtyřkolku málokdo uživí.

Využitelný prostor se ale může stát hlavním a jediným magnetem SUV. Zejména pro jedince, kteří netráví zimu na horách a nevlastní samotu uprostřed lesa, takže mohou žít bez pohonu 4x4. A obzvlášť když se jedná o opravdu velké SUV. Kromě klasiků jako Mitsubishi Outlander a Honda CR-V s atmosférickými dvoulitry je od podzimu na výběr také Nissan X-Trail s přeplňovanou šestnáctistovkou.

Přidej, prodluž, nepodlez

Díky důslednému sjednocení stylu a designu by se X-Trail dal na první pohled splést s populárním qashqaiem. Ve skutečnosti je to ale daleko mohutnější kus železa. Na délku menšího bráchu překonává o 26 centimetrů, z čehož 20 připadá na zadní převis. Výsledkem je téměř americký nadbytek místa na zadních sedadlech a o 150 litrů objemnější kufr.

Trocha rozmazlování

Benzinový X-Trail dostaneme ve dvou vyšších výbavách Acenta a Tekna. Už první by nám stačila. Obouvá kola R17, volant i řadicí páku má v kůži, nechybí připojení Bluetooth, tempomat ani dvouzónová klimatizace a parkovací senzory pípají i zepředu. Testovaná vrcholná specifikace přidává kožené čalounění, elektrický posuv sedadel, skleněnou střechu, kola ráže 19 palců nebo sestavu kamer sledující okolí vozu ze všech stran.

V kabině se střídají zdařilé detaily s průměrnějšími, stříbrné proužky na volantu působí lacině
Autor: Jiří Káš

Rozvážný nádech

V opulentně vybavené kabině si tedy maximálně hovíme, užíváme si dobrého výhledu po okolním provozu a čekáme, co s tak velkým autem předvede tak malý motor. Nikoli bez obav, protože stejný zdvihový objem v naftě se zejména při rozjezdu projevoval poněkud váhavě.

Na prvních metrech šestnáctistovka skutečně neohromí, naopak je třeba věnovat víc pozornosti souhře plynu a spojky. Malé válce bez dopingu turba tolik práce neodvedou, zatímco setrvačnost obrovských devatenáctipalcových kol působí nekompromisně. Navíc šestnáctistovka Nissanu odpovídá překvapivému trendu poslední doby, že zážehové přeplňované motory nabírají sílu až s rostoucími otáčkami. V praxi to znamená, že se X-Trail z místa nerozjíždí s bezpracnou samozřejmostí hodnou slova turbo a na jedničku ho musíme víc vytočit.

Plynulý ideál

Jakmile se však stroj odlepí z místa, nabírá tempo s plynulou grácií a sympaticky tiše. Jakkoli účinně se dnes daří tlumit vibrace dieselu, hladce běžící zážehový motor bude mít vždycky navrch. X-Trail i pod plným plynem spokojeně vrní, turbo se nenápadně rozfouká a mezi dvěma a třemi tisíci otáček dává pohybu nenucený šmrnc.

Šestnáctistovka v duchu módy táhne velmi plynule, let na vlně stlačeného vzduchu přichází až nad hranicí 2000 otáček. Řazení je méně přesné než v qashqaii
Autor: Jiří Káš

Čekali jsme, že se rozvíří i odběr paliva, ale moderní agregát překvapuje střídmostí. Při klidné a plynulé jízdě, ke které rodinný furgon vybízí, se průměr zahrnující město i dálnice zastavil na 7,2 litru, proti čemuž nelze absolutně nic namítat. Samotná dálniční stotřicítka znamená spotřebu o litr vyšší, což vzhledem k nevýhodné aerodynamice SUV není špatné.

V porovnání s qashqaiem X-Trail překvapuje poněkud drsnějším chodem řazení s delším chodem páky.

Přes hrboly a drdoly

Stejně málo nás uhranul komfort pérování. X-Trail má i bez pohonu všech kol víceprvkovou zadní nápravu, která by teoreticky udržela stabilitu i při vláčnějším naladění. Navíc používá tlumiče s dynamickým útlumem, jež mají výrazně ztuhnout až při prudších pohybech karoserie.

Výsledek těmto předpokladům úplně neodpovídá, zejména na větších hrbolech působí podvozek jaksi těžkopádně a neuhlazeně. I tady se však podle nás podepisují devatenáctipalcová kola, navíc v kombinaci s prosklenou střechou, která karoserii ubírá na tuhosti. Chudší výbava s koly R17 by měla dosáhnout lepších výsledků.

Řízení nevybočuje z průměru třídy. Citu moc neposkytuje, zato se volant točí velmi lehce, což řidičům bez závodnických ambicí většinou vyhovuje.

Otázka volby

Benzinový X-Trail s předním pohonem je zajímavou, spíše stylovou alternativou k rodinným kombíkům, které zpravidla vycházejí o trochu levněji. Proti nim má nissan výhodu dobrodružnějšího a méně okoukaného vzhledu a vyšší pozici řidiče s lepším přehledem o okolním provozu. Na rozdíl od evropských značek navíc potěší tříletou zárukou. Ostatní benzinová SUV jsou ovšem buď dražší, nebo hůře vybavená, což dělá z X-Trailu sympatickou volbu středu.

I když dole vládne víceprvková náprava a rezervní kolo, má kufr velmi solidní hloubku
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
14 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851