Mercedes-Benz S 500 4Matic kupé: Palác o dvou dveřích
Pětimetrová kupé mají u Mercedesu tradici. Kombinace luxusu S-Klasse a švihácké vizáže je recept, který funguje dokonale.
(více v čísle 19/16)Když se prostředků dostává a duše se cítí příliš mladá na cestování v usedlém sedanu, luxusní kupé zajistí stejné zážitky, jen v méně formálním podání. U nejnovějšího Mercedesu třídy S je rozdílná životní filozofie sedanu a kupé vyjádřena jednoznačně. Přikrčené kupátko s oblou zádí ve stylu supersportovního AMG GT nenechá nikoho na pochybách, že majitel má svěžího ducha a k práci nutně nepotřebuje oblek.
Interiér čalouněný jemnou kůží, vykládaný dřevem a zdobený hliníkem se v zásadě shoduje s „eskem“, palubní deska je ale tvarově odlehčená a před spolujezdcem hluboce vykrojená, což prostorný interiér opticky ještě zvětšuje. Přestože je kupé určeno především páru cestujících, i vzadu se lze usadit v mercedesovském stylu a užívat si absolutní pohodlí.
V tom je S-Klasse přeborník. Když jsme se plavili po kvalitních silnicích, napadaly nás jen samé superlativy. Benzinový osmiválec vzdáleně hučí pod dlouhou kapotou, pracuje sotva na 10 % možností, a my si ho přesto náramně užíváme. Vítr tichounce šeptá, aparatura Burmester k nám promlouvá krystalicky čistými tóny a velká, devatenáctipalcová kola se odvalují tak lehce a neslyšně, jako by byla poloviční. Nadpozemské blaho.
Bohužel většina toho majestátu zmizí s rozbitou českou okreskou. Na záplatách a výmolech přestane být kupé neohroženě suverénní, kola kopou jako u každého jiného pozemského auta a povrzávání připomene, že tuhost efektní karoserie bez středového sloupku má své limity. Bohužel jde spíš o problém Česka než mercedesu…
Když se o slovo přihlásí řidičovo zběsilejší já, doporučujeme přepnout převodovku do sportovního módu. Ten základní je totiž v duchu tradice značky noblesně letargický. Teď stačí přišpendlit plyn k podlaze a užít si opojné přeskupování vnitřních orgánů a zatmění mozku – jako když startuje letadlo. 455 koní umí i s tak velkým kupé strašné věci. A to si představte, že naše 4.7 V8 biturbo je po šestiválci druhá nejslabší verze! Nad ní jsou ještě 5.5 V8 a 6.0 V12 od AMG.
To je pak brutalita při jízdě i tankování. Už naše S 500 4Matic jezdilo v průměru za 13 litrů. Nesmírně ale záleží na stylu. Lehkou nohou v provozu po silnicích první třídy jsme spotřebu srazili na skvělých 8 litrů. A na okreskách ji vyhnali přes 20. Ve sféře tří a půl milionu za základní provedení jde ale o informaci spíš doplňkového charakteru.