Smart Fortwo Cabrio 1.0 Twinamic Passion: Městské slunění
Třetí generace smartu přišla o část své unikátností spřízněním s Renaultem Twingo. Kabriolet však stále zůstává výsadou modelu Fortwo. Jak jezdí se základním litrem?
(více v čísle 22/16)Už v prvním vydání smartu měli zákazníci možnost volit mezi klasickým vozem a verzí se stahovací plátěnou střechou. Stejně tomu bylo u předchůdce a tradici zůstává věrný i nejnovější model. Stahování probíhá ve dvou fázích, v první popojede střecha za hlavy cestujících, ve druhé se stáhne také část za zadním sloupkem. Velmi sympatické je, že manipulovat se střechou lze i při jízdě. Úplnou proměnu v kabriolet dokonáte po zastavení sundáním podélných střešních nosníků. Jízda s nebem nad hlavou je bez problémů snesitelná asi do 100 km/h. Ani poté sice do kabiny nadměrně nefouká, avšak hluk proudícího vzduchu je již nepříjemný. Nejvíce si se smartem užíváte pohodovou vyjížďku po okreskách, kdy si klidně plujete 60-80 km/h a při komunikaci není nutné zvyšovat hlas.
Hlavním teritoriem smartu je pochopitelně město, kde oceníte naprosto famózní rejd – vytočíte se opravdu všude. Proti předchůdci jsme chválili daleko komfortnější podvozek. Stále sice tužší, než je u mini- či malých vozů obvyklé, duši z nás ale nevytřásl ani na pražské dlažbě. Citelnější rázy se přenášejí jen na velkých příčných nerovnostech, intenzivněji to řidič vnímá i kvůli krátkému rozvoru (1873 mm).
Stabilita je velmi dobrá i ve vysokých rychlostech. V zatáčkách se vůz téměř nenaklání, a pokud nájezd přeženete, velmi brzy zasahuje stabilizace, která neponechává nic náhodě. Vzhledem k určení vozu a principiálně zrádnějšímu zadnímu pohonu je to ku prospěchu věci.
Základní atmosférický motor typickým uživatelům plně postačí. Ve městě má smart slušný odpich a v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou využívá litrový tříválec efektivního pásma kolem 2500 až 3000 ot./min. Proti robotizovaným převodovkám, v této cenové kategorii často používaným přináší smart výhodu v daleko plynulejších rozjezdech a řazení bez patrné prodlevy. Řidič nemá důvod do činnosti převodovky nijak zasahovat, ani se jí nemusí přizpůsobovat.
Omezení plynoucí z nižšího výkonu poznáte na dálnici, kde motoru v táhlých stoupáních dochází síly a 130 km/h občas neudrží ani na čtyřku. Navzdory nutnosti agregát častěji vytáčet se spotřeba drží v rozumných mezích – na dálnici činí 6,5 l/100 km, ve městě se pohybujete v průměru o litr níže a při klidné jízdě není problém dostat se pod pět. Smart žádnou přímou konkurenci nemá a kabriolet už vůbec ne. Aktuální generace se kultivovaností jízdy blíží o třídu větším vozům, přičemž si zachovává obrovskou výhodu miniaturních rozměrů.