Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

30. 6. 2016

Smart Fortwo Cabrio 1.0 Twinamic Passion: Městské slunění

Smart Fortwo Cabrio 1.0 Twinamic Passion

Fotogalerie

12 fotografií

Třetí generace smartu přišla o část své unikátností spřízněním s Renaultem Twingo. Kabriolet však stále zůstává výsadou modelu Fortwo. Jak jezdí se základním litrem?

(více v čísle 22/16)

Už v prvním vydání smartu měli zákazníci možnost volit mezi klasickým vozem a verzí se stahovací plátěnou střechou. Stejně tomu bylo u předchůdce a tradici zůstává věrný i nejnovější model. Stahování probíhá ve dvou fázích, v první popojede střecha za hlavy cestujících, ve druhé se stáhne také část za zadním sloupkem. Velmi sympatické je, že manipulovat se střechou lze i při jízdě. Úplnou proměnu v kabriolet dokonáte po zastavení sundáním podélných střešních nosníků. Jízda s nebem nad hlavou je bez problémů snesitelná asi do 100 km/h. Ani poté sice do kabiny nadměrně nefouká, avšak hluk proudícího vzduchu je již nepříjemný. Nejvíce si se smartem užíváte pohodovou vyjížďku po okreskách, kdy si klidně plujete 60-80 km/h a při komunikaci není nutné zvyšovat hlas.

Hlavním teritoriem smartu je pochopitelně město, kde oceníte naprosto famózní rejd – vytočíte se opravdu všude. Proti předchůdci jsme chválili daleko komfortnější podvozek. Stále sice tužší, než je u mini- či malých vozů obvyklé, duši z nás ale nevytřásl ani na pražské dlažbě. Citelnější rázy se přenášejí jen na velkých příčných nerovnostech, intenzivněji to řidič vnímá i kvůli krátkému rozvoru (1873 mm).

Stabilita je velmi dobrá i ve vysokých rychlostech. V zatáčkách se vůz téměř nenaklání, a pokud nájezd přeženete, velmi brzy zasahuje stabilizace, která neponechává nic náhodě. Vzhledem k určení vozu a principiálně zrádnějšímu zadnímu pohonu je to ku prospěchu věci.

Dvoubarevný interiér vypadá moderně, s místem nemají v žádném ohledu problém ani dlouháni
Dvoubarevný interiér vypadá moderně, s místem nemají v žádném ohledu problém ani dlouháni
Autor: Jiří Káš

Základní atmosférický motor typickým uživatelům plně postačí. Ve městě má smart slušný odpich a v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou využívá litrový tříválec efektivního pásma kolem 2500 až 3000 ot./min. Proti robotizovaným převodovkám, v této cenové kategorii často používaným přináší smart výhodu v daleko plynulejších rozjezdech a řazení bez patrné prodlevy. Řidič nemá důvod do činnosti převodovky nijak zasahovat, ani se jí nemusí přizpůsobovat.

Omezení plynoucí z nižšího výkonu poznáte na dálnici, kde motoru v táhlých stoupáních dochází síly a 130 km/h občas neudrží ani na čtyřku. Navzdory nutnosti agregát častěji vytáčet se spotřeba drží v rozumných mezích – na dálnici činí 6,5 l/100 km, ve městě se pohybujete v průměru o litr níže a při klidné jízdě není problém dostat se pod pět. Smart žádnou přímou konkurenci nemá a kabriolet už vůbec ne. Aktuální generace se kultivovaností jízdy blíží o třídu větším vozům, přičemž si zachovává obrovskou výhodu miniaturních rozměrů.

Smart Fortwo Cabrio 1.0 Twinamic Passion
Smart Fortwo Cabrio 1.0 Twinamic Passion
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851