S vozy Porsche na okruhu F1: Škola hrou | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

8. 8. 2016

S vozy Porsche na okruhu F1: Škola hrou

S vozy Porsche na okruhu F1

Fotogalerie

12 fotografií

Kombinace nejnovějších modelů Porsche a závodního okruhu F1 v Istanbulu je silně návykovou záležitostí. Vyzkoušeli jsme, jak probíhá kurz sportovní jízdy.

(více v čísle 26-27/16)

Jak už to tak bývá, začínáme teorií správného sezení. „Sedadlo si přisuňte tak, aby se úhel v kolenou blížil 90°. Při prošlápnutí pedálů naplno musí vždy zůstat noha pokrčená. Téměř pravý úhel byste měli mít i v loktech a mělo by ho svírat také opěradlo vůči sedáku. Zajistí vám to nejlepší kontakt s vozem,“ Instruktor pokračuje krátkým osvěžením fyzikálních zákonů, které si lidé s masivním nástupem elektronických systémů za volantem uvědomují stále méně.

Na okruhu se však na limit dostanete snadno a více než kde jinde platí, že brzdit se má s rovnými koly, do zatáček najíždět pomalu a naplno zrychlovat až ve chvíli, když se zatáčka narovnává a pneumatiky přenesou boční i „dopředné“ síly zároveň. Pro správné vnímání vozu je potřeba držet volant v pozici tři čtvrtě na tři a v zatáčkách být lehce zapřen do věnce volantu vždy na té straně, která přísluší vnějším kolům.

Těžko na cvičišti…

Další, zábavnější fází je nacvičování jízdních situací na polygonu v okolí závodní trati. Sžívání s poršáky začínáme slalomem, pro který je obratný model 718 Boxster s motorem uprostřed jako dělaný. Čtyřválec bleskově reaguje na pedál plynu a žiletkově přesné řízení dovoluje milimetrově přesné průjezdy.

Následuje vyhýbací manévr podobný klasickému losímu testu. Zde už jde do tuhého. Přední část vozu sice zpočátku jede přesně tam, kam chcete, ale zkorigovat následnou přetáčivost bez pomoci stabilizace žádá extrémně rychlé ruce na volantu. Zejména 911 Carrery s motorem vzadu často končí v beznadějných hodinách. Ani caymany s motorem uprostřed, a tudíž menší setrvačností kolem svislé osy však není zrovna jednoduché ukočírovat. Stabilizace zde odvádí nezastupitelnou práci, a pokud nejste závodník, není radno ji u podobných vozů vypínat ani na okruhu.

Na situaci vytvořenou pohyblivou deskou, která před najetím na kluznou plochu cukne do strany, je pak i elektronika krátká. Situace je to sice poněkud extrémní, ale naučí řidiče další správný návyk: dívat se do směru, kam chcete jet. Při vyrovnávání smyku je základem soustředit zrak do původního směru jízdy (ne před sebe) a natáčet do něj přední kola. Po pár průjezdech to dokáže nacvičit každý. Kam se dívám, tam jedu – to platí nejen na motorce, ale pomáhá i v autě.

… lehko na okruhu

Začínáme zostra s nejsilnějším typem 911 Turbo S. To znamená, že dvojicí turbodmychadel přeplňovaný šestiválec 3,8 litru poskytuje 427 kW. Levou nohou sešlapujeme brzdu, pravou plyn, odbrzďujeme a letíme vpřed. Stovka je minulostí už za 2,9 sekundy. Pokud turbo (nebo Nissan GT-R…) nemáte doma, představte si to, jako když v normálním autě naplno zabrzdíte. Velikost síly, která na vás působí, je zhruba stejná.

Při zvládání přetáčivého smyku je potřeba dívat se po požadovaném směru jízdy a kontrovat volantem
Autor: Porsche

Na okruhu však nejde jen rychlost v přímém směru, ale i schopnost přenášet boční síly. A právě v tom je auto až nepochopitelně dobré. Na výjezdech z pomalých zatáček se zapře do široké gumy na vnější straně a bez náznaku nervozity pálí pod plným plynem vpřed. Říkáme si: „Dobře, je to čtyřkolka.“ Jenže stejně suverénní je i „běžná“ carrera s pohonem zadních kol. Tu nyní pohání přeplňovaný třílitr o výkonu 272 kW. Turbo dokáže obřím výkonem lépe zamaskovat různé nedostatky řidiče v podobě příliš brzkého, či naopak zbytečně pomalého přidání plynu. Ani v základní carreře si však subjektivně nepřipadáme pomalejší a rozhodně není prostor na rozjímání. Zvláště ne, pokud se jedná o zatáčku číslo osm, která je složená ze tří dílčích. Ve správné stopě ji projedete s jedním natočením volantu a kolem vozu se jen střídavě míhá pravý a levý obrubník.

Tento nejslavnější úsek okruhu, který navrhl slavný německý architekt a bývalý závodník Hermann Tilke, projíždějí piloti F1 rychlostí přes 260 km/h a s přetížením pět G. My jsme na vrcholu blaha, když trefíme všechny tři apexy a na výjezdu máme na tachometru 150 km/h. Nejvíce hravosti na trati předvádí 917 Boxster. I ten je sice vyznavačem čisté stopy, avšak alespoň trochu u něj rozhodit záď jde nejsnáze.

Jízdy pro každého

Porsche nabízí celou řadu jednodenních i vícedenních kurzů, jezdit lze s vlastním porschem, nebo si ho vypůjčit. Ceny nejlevnějších školení začínají asi na 15 000 Kč a probíhají na více i méně známých tratích od Lipska až po slavné závodní okruhy Nürburgring, Hockenheimring, Le Mans či Spa.

Istanbulský okruh má méně častou orientaci proti směru hodinových ručiček a obsahuje osm levých a šest pravých zatáček
Autor: Porsche

Rady pro jízdu (nejen) na okruhu

➤ Do zatáčky najíždějte pomalu a vyjíždějte rychle

➤ Brzděte s „rovnými“ koly

➤ Při vyrovnávání smyku se dívejte do směru, kam chcete jet

➤ Zrychlujte až za vrcholem zatáčky

➤ Myslete na to, že kolo přenášející maximální brzdnou sílu nezatáčí

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
26-27 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851