Opel Zafira: Drž se svého kopyta
Praktická MPV dnes stále častěji ustupují módním crossoverům, Opel se drží jádra věci a modernizuje zafi ru. A dobře dělá.
(více v čísle 28/16)Asijské značky opouštějí formát MPV a dávají přednost crossoverům, stejným směrem se letos vydává Renault Scénic. Obavy jsme měli i o Opel Zafira, vždyť výrobce nedávno zveřejnil informace o modelu společném s příštím Peugeotem 5008. Pozvánka na první seznámení se zmodernizovanou zafirou ale pochybnosti rozptýlila. Rodinná klasika pokračuje, chystaný crossover ji pouze doplní.
Jak jsme se mohli přesvědčit v okolí Frankfurtu nad Mohanem, zafira si zachovává všechny důležité vlastnosti: velkorysý prostor, pohodlné odpružení a tichou jízdu. Zásahy techniků přinášejí zklidnění designu a lepší ergonomii. Z čumáku auta zmizely svislé kontrastní hokejky a z palubní desky skrumáž tlačítek. Zůstává pouze pár knoflíků ventilace, ovládání rádia a navigace Drž se svého kopyta přebírá dotykový displej. Motorářsku novinkou představuje dieselový dvoulitr s katalyzátorem AdBlue a vyvažovacími hřídeli, dosud vyhrazený insignii. Šestnáctistovka v ceníku momentálně chybí. Opel nechce říct proč, my za tím vidíme ladění emisí. Benzinové motory setrvávají v původní sestavě. Zafira tak zůstává jediným MPV s nabídkou pohonu na LPG i CNG.
Svezení mezi vinicemi podél Rýna potvrzuje, že větší než minimální změny vůz nepotřeboval. Dvoulitr při rozjezdu zahudruje, abychom nezapomněli, že jezdí na naftu, ale po překonání nejnižších otáček příjemně ztichne a pomáhá pohodové náladě na palubě. Na ní se podílí i přiměřeně vláčné pérování a nízká hladina valivého hluku.
Obecně můžeme zafiře vytknout vyšší hmotnost a jen průměrné využití prostoru, praktický základ ale s léty získává na hodnotě. Tím spíš, že Ford Grand C-Max skrblí místem, novému Volkswagenu Touran se moc nedaří co do komfortu a Mazda 5 bez náhrady zmizela. Zmodernizované provedení už lze objednávat, k prodejcům dorazí na podzim.