Škoda Fabia Combi Scoutline 1.4 TDI 7DSG: Důležitý je dojem
Škoda Fabia Combi Scoutline útočí na dobrodružnou povahu českých motoristů. Jejich pozornost chce přitáhnout robustním vzhledem a bohatší výbavou.
(více v čísle 29/16)Mladoboleslavská Škodovka letos vsadila na outdoorový vzhled svých modelů, které těží z dlouholetých úspěchů Octavie Scout. Po Rapidu Spaceback v provedení Scoutline nyní přijíždí s plastovými doplňky a stejným označením i Fabia ve verzi Combi.
Decentní panely
Nejprve se podívejme, jak se Fabia Combi Scoutline změnila proti běžným verzím. Rozdíl je patrný zejména zvenku. Robustní vzhled vozu dodávají černé plastové nástavce na předním a zadním nárazníku nebo stříbrné ochranné panely ve spodní části. Samozřejmě nejde o bytelný kov, ale jen plast. Podběhy kol a prahy jsou chráněny decentními plastovými kryty, dotvářejícími outdoorový výraz vozu. A u nich bychom se krátce zastavili. Moc se nám líbí hlavně proto, že jsou nenápadné. Ještě máme v živé paměti předchozí generaci Fabie Scout, vyráběnou v letech 2007 až 2010, kde plastové panely zabíraly celou polovinu boku a působily těžkopádně. Jenže lépe chránily karoserii.
Aktuální fabia nemá ani otěrové lišty kolem vozu, takže stačí na parkovišti neopatrně otevřít dveře a máte v laku rýhu – lepší ochranu bychom zejména u provedení Scoutline uvítali. K speciální výbavě ještě patří stříbrné doplňky v podobě krytů vnějších zpětných zrcátek a střešních nosičů. V kombinaci s modrou metalízou a 17palcovými litými koly – standardní jsou šestnáctky Rock – se z levného nenápadného auta pro široké masy vyklubal přitažlivý kompaktní kombík, za nímž se každý ohlédne.
Jen na polní cesty
Pokud si však myslíte, že pár plastů udělá z vaší fabie terénní auto, jste na velkém omylu. Nejenže nemůžete mít pohon všech kol, ale ve standardu ani nedostanete paket pro špatné cesty se zvýšenou světlostí podvozku, který zespodu chrání motorový prostor a převodovku. Jestliže plánujete častější jízdu po polních cestách, doporučujeme si ho dokoupit. Příplatek 4000 Kč zase není tak hrozný. Jenže tento prvek výbavy se neslučuje se 17palcovými koly, které jsme například na voze měli my. Takže musíte vyřešit dilema. Lepší ochrana vozu, nebo atraktivnější vzhled? Dále se nám příliš nezamlouvá vysunutý přední spodní spoiler. Výrazně totiž zmenšuje nájezdový úhel a na větší terénní nerovnosti ho hned urazíte. Jediným jízdním pomocníkem všech provedení Scoutline je standardní asistent rozjezdu do kopce. Jenže stejný prvek vám dopřeje také každá motorizace s automatickou převodovkou. Takže zřejmě jediným bonusem, který kvitujeme s povděkem, je rezervní kolo bez příplatku – při proražení pneumatiky vám na polní cestě sada na rychlou opravu nepomůže.
Známé prostředí
Se standardním náhradním kolem se objem kufru zmenšil z původních 530 na 505 litrů. Rozdíl je jen v zaplněném místě pod podlahou, které je jinak stejně nevyužitelné. Takže můžeme směle tvrdit, že zavazadelník pojme stejné množství nákladu. Uvnitř kabiny jsme na žádné další specialitky nenarazili. Interiér odpovídá provedení Style, jediným bonusem je tak paket Style plus s šesti reproduktory, vyhřívanými předními sedadly a kožený multifunkční volant zdarma. V testované fabii jsme měli navíc paket Sport s výborně tvarovanými předními sedadly s integrovanou opěrkou hlavy a pedály z ušlechtilé oceli za příplatek 5000 Kč.
Nafta, či benzin?
Fabii Combi Scoutline můžete mít s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1.2 TSI nebo tříválcovým turbodieselem 1.4 TDI. Litrové zážehové tříválce jsou jí zapovězeny. My jsme zvolili vznětový agregát s výkonem 66 kW, točivým momentem 230 N.m a sedmistupňovým dvouspojkovým automatem – tedy nejdražší kombinaci. Dynamika zůstává shodná s běžným provedením, stejně jako uváděná spotřeba paliva.
Spojení naftového tříválce a automatu nás ale příliš nenadchlo. Motor je totiž do 1800 otáček přidušený, potom naopak výrazně ožije. Takový turboefekt už jsme dlouho nezažili. Plynulé rozjezdy i následné harmonické přeřazení na dvojku zajišťuje zřetelný prokluz převodovky, který známe z klasických měničů, ale u dvouspojky nás překvapil. Od trojky nahoru je změna převodů bleskurychlá, jak jsme u DSG zvyklí. S přibývající rychlostí jsme ke zvolené kombinaci milostivější. Motor běží potichu a převodovka výborně využívá úzkou výkonovou špičku agregátu. Jízda ve městě nebo popojíždění v kolonách ale příliš komfortu nepřinášejí. Tříválec je neklidný, hlučný a převodovka ucukaná. Během testu jsme jezdili za 4,7 l/100 km, což je jen o 0,9 l více, než slibuje výrobce.
Rozdíl v jízdních vlastnostech jsme proti běžné fabii nezaznamenali. Naftový scoutline je také těžší na předek a značně nedotáčivý. Na 17palcových kolech se snižuje i komfort odpružení. Škoda Fabia Combi je povedené auto a všechny jeho kladné vlastnosti převzal i scoutline. Ten navíc přidává více stylu a osobitosti. Takže pokud máte dobrodružnou povahu a na účtu dostatek prostředků, můžeme vám novinku z Mladé Boleslavi vřele doporučit. Jen bychom sáhli po benzinovém čtyřválci.
Spotřeba během testu 4,7 l/100 km