Porsche 718 Boxster S PDK: Foukej, foukej, turbíčko
Porsche Boxster následuje model 911 a opouští atmosférické motory ve prospěch přeplňovaných. Nově si říká 718 Boxster.
(více v čísle 31/16)Porsche vzalo modernizaci roadsteru Boxster a kupé Cayman od podlahy.
Podle očekávání si designéři pohráli s prvky exteriéru i interiéru, což by v rámci běžného faceliftu stačilo. Jenomže kompaktní sporťák s motorem uprostřed čekala neodkladná transplantace srdce, kterou před časem podstoupila už dospělejší řada 911.
Atmosférický šestiválec pod tlakem emisních norem abdikoval a uvolnil místo „motoru budoucnosti“. Tedy menší přeplňované pohonné jednotce. Od letoška je tedy boxster čtyřválcem – buď dvoulitrovým, nebo v testované verzi „S“ o objemu 2,5 l. A nově si říká 718 Boxster – vysvětlení najdete v samostatné stati.
Rozpačité retuše
Třetí generace z roku 2012 se podle nás dost povedla a upřímně bychom neřekli, že jí lifting obličeje prospěl. Na silnici si změny sotva uvědomíte, ale když na fotkách porovnáme verzi před a po, zdá se nám původní tvar světel a nárazníku líbivější. Nasávací otvory v bocích jsou teď větší, aby se turbu lépe dýchalo. Nejnápadnější změny čekají na zádi. Světlomety dostaly čirou optiku a spojuje je lesklý černý pás tvořící základnu výsuvného křidélka. I tuto proměnu spíš akceptujeme, než že bychom ji nadšeně vítali a považovali za nezbytnou.
Radostné změny
Modernizovalo se také v interiéru a v tomto případě se nám odvedená práce zamlouvá. Kulaté výdechy klimatizace porsche sluší víc než původní hranaté, nový volant s přepínačem jízdních režimů se nám líbil už v 911 a pochválit musíme modernější multimediální systém s velkou dotykovou obrazovkou. Přetlačítkovaný středový panel však zůstal, to nejspíš změní až příchod zcela nové generace.
Jakkoli se může zdát dvoumístná kabina boxsteru stísněná, sedadla se dají posouvat v docela velkém rozsahu a nakonec se do auta vměstnají i vyšší postavy. Odkládacích míst není moc, nejlepší je vysypat obsah kapes do jednoho z kufrů – předního nebo zadního.
Připomínáme, že motor leží uprostřed auta hned za sedadly a vidět jsou z něj nanejvýš hrdla pro doplňování provozních kapalin.
Turbo středem zájmu
Jsme v porsche, dle tradice tedy bereme klíček do levé ruky – v našem případě je lakovaný v barvě vozu za nekřesťanský příplatek skoro 12 000 Kč. O přechodu Porsche na turbomotory kolují světem hrůzostrašné legendy plné silných slov, po zkušenostech s oturbeným 911 ale víme, že se žádné drama nekoná. Tedy pokud nemáme na mysli dramatické zvýšení potenciálu právě díky přeplňování.
Boxster S má nově čtyřválec 2,5 l místo šestiválce 3,5 l. Výkon narostl o 25 na 257 kW a krouťák o hodně pěkných 60 N.m (na 420 N.m).
Určitě jste mockrát slyšeli, že skokový nástup turba se jemnosti atmosféry nevyrovná, a to samé platí pro zvuk. No… když se budete snažit a soustředit, malou prodlevu naměříte. Při normálním používání ale sklepnete pádlem dolů dva kvalty, dupnete na plyn a z toho, co nastane, budete mít dlouho úsměv od ucha k uchu. Nový motor je prostě úžasný, a to jsme sami dlouho patřili k odpůrcům turboéry. A co se týče zvuku, už dlouho se nám nestalo, abychom se báli vlastního auta. V nízkých otáčkách boxster mrzutě brblá jak otrávený medvěd, ale v šesti tisících začne ječet, chroptět, svištět a vy pořád zrychlujete ve snaze tomu běsu ujet. Upřímně jsme si na starý šestiválec ani jednou nevzpomněli, byť to může znít kacířsky. Ale ruku na srdce – čekal snad někdo, že by Porsche pustilo na trh nějaký
průšvih? My ne.Zatáčkomil německý
Koncepce s motorem uprostřed dokáže být třeba na vodě zrádná, boxster je ale skvěle vybalancovaný a elektronika dává řidiči prostor k seberealizaci. Jízdní vlastnosti jsou perfektní, aniž by byly vykoupeny zhoršeným komfortem. Boxster i na dvacetipalcových kolech příkladně pruží a tlumí, volantem můžete i v ostrém režimu točit jednou rukou. Tady musíme zmínit pihu, která nás mrzela už u předchůdce – řízení působí kolem středu trochu volně. Ale chápeme, že jde zřejmě o záměr, aby auto nereagovalo na každý sebemenší pohyb třeba na dálnici.
Co dodat?
V podstatě nic. Porsche zvládlo legislativou vynucený přechod na přeplňování na výbornou a dál staví skvělá auta. Komu se to nelíbí, měl by si uvědomit, že by také mohlo vyrábět jen cayenne a macany. Pak by byl teprve důvod k pláči.