Peugeot 308 1.6 BlueHDI Allure: S AdBlue jsem tu jediná
Peugeot udělal s močovinou rozhodný krok a po letech bere snad míň než octavia s legendárním motorem 1.9 TDI.
(více v čísle 32/16)Dieselové Peugeoty 1.9 D (XUD9) bývaly českou veřejností počátkem devadesátých let považovány za nejlepší naftová osobní auta. Nadvládu těchto motorů na českých cestách však kolem roku 1996 rázně utnuly jednotky 1.9 TDI (66 či 81 kW), které se tehdy začaly objevovat v octaviích. Jejich pohotový zátah, spotřeba i odolnost byly proti předkomůrkovým peugeotům o stupeň výš. Brzký přechod Francouzů na tiché vstřikování common rail (motory s obchodním označením HDI přišly už v roce 1999) situaci nezachránil. První 2.0 HDI s 66 kW bylo proti stejně výkonné octavii totální mrtvola se spotřebou okolo 6,5 l, zatímco octaviemi i řidičská polena jezdila za pět.
Od té doby uteklo hodně vody a odehrál se dlouhý vývoj na obou stranách. Ale až od jara 2014 má zase Peugeot ve třídě kompaktních dieselů náskok. Všichni ostatní se totiž snaží přísné limity oxidů dusíku podlézat tak, že motor dusí recirkulací výfukových plynů a časování vstřiku ladí klidně mimo optimální účinnost – hlavně tak, aby nevznikalo moc NOX. Peugeot s Citroënem jsou jediné značky, které u všech dieselů, tedy i v malých autech, používají vstřikování močoviny AdBlue. Motor pracuje s maximální účinností, NOX klidně nechá vzniknout a levná močovina (litr stojí do dvaceti korun a stačí minimálně na 1000 km) jej zlikviduje ve výfuku. Peugeot 308 tak v našem testu jezdil dokonce ještě o desetinu litru úsporněji (za 4,9 l/100 km) než dvacet let stará octavia. Ekojezdci se s ním dostanou i na 4,5 l/100 km.
Proti současné Škodě Octavia 1.6 TDI má peugeot o 7 kW vyšší výkon (88 kW), ale hlavně o 50 N.m vyšší točivý moment. A šestistupňovou převodovku s dvouhmotovým setrvačníkem, který tlumí vibrace podtáčeného motoru mnohem lépe než prosté pružinky v lamele u octavie. Při 130 km/h peugeot točí jen 1900 otáček, zatímco octavia 2400. Navíc s ním můžete jezdit zcela od volnoběhu a neduní, o čemž se 1.6 TDI může jen zdát. Převaha motoru je bohužel dehonestována nedostatky zbytku vozu. Kromě subjektivních (uspořádání přístrojů) jsou zde objektivní – totální nedostatek místa vzadu a hromové rány od zadní nápravy dané příliš měkkými tlumiči, které dovolí kolům výlety do vzduchu.