Renault Scénic & Grand Scénic: Dobré geny | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

28. 11. 2016

Renault Scénic & Grand Scénic: Dobré geny

Fotogalerie

11 fotografií

Nový Renault Scénic jsme v okolí Bordeux otestovali v krátké verzi i prodlouženém
provedení Grand.

(více v čísle 39/16)

Přesně před dvaceti lety se evropským zákazníkům začal měnit svět. Renault totiž do nižší střední třídy vypustil první kompaktní MPV, které prostorností zastínilo oblíbené hatchbacky. Evropský titul Auto roku 1997 ukázal správnou koncepci a scénic vyrazil na vítěznou pouť, kterou reprezentuje pět milionů prodaných kusů tří generací. Nyní před námi stojí čtvrtá a my ji máme možnost vyzkoušet v okolí francouzského města Bordeaux.

Stačí základ?

K dispozici máme krátkou verzi s benzinovou dvanáctistovkou o výkonu 96 kW a dlouhé provedení Grand s vrcholnou vznětovou šestnáctistovkou disponující 118 kW. Nejprve si bereme klíčky od základního scéniku s atraktivním žlutým lakováním Miel, které zvýrazňuje kontury jednoprostorové karoserie. Nový scénic je s touto barvou a kontrastní černou střechou velmi pohledný. Líbí se nám tradiční renaultovská maska, zalomení spodní linie oken, ochranné a zároveň dekorační panely na spodku dveří nebo negativně skloněný zadní sloupek. Největším trhákem jsou však standardní dvacetipalcová kola, která dodávají vozu robustní výraz.

Design interiéru rozvíjí směr nastolený modely Mégane, Espace a Talisman, takže už nás ani nepřekvapuje ohromný svisle orientovaný displej na středovém panelu, který dostanete s vyššími výbavami.

Aktuální scénic narostl proti předchůdci do všech směrů. Je o 40 mm delší, o 21 mm širší a o 13 mm vyšší. Rozvor náprav se protáhl dokonce o 32 mm. Jenže uvnitř to zase není až tak moc vidět. Na předních sedadlech si užíváme dostatek prostoru, pohodlí rozměrných sedadel, příjemnou pozici za volantem a výborný výhled z vozu, ale v druhé řadě už to tak slavné není. S výškou 174 cm máme před koleny místa tak akorát, navíc nám překážejí vystouplé sklopné stolečky. Ani nastupování není bezproblémové. Podlaha je díky světlosti podvozku 170 mm vysoko a vzadu svažující se střecha nízko, takže je nutné pořádně ohnout hlavu. Výrazný posun zaznamenáváme v šířce kabiny, kam se bez problémů posadí tři dospělí nebo v klidu ukotvíte trojici dětských autosedaček.

Úžasný je počet odkládacích přihrádek. V krátkém scéniku máte k dispozici velké kapsy ve dveřích, schránky v podlaze vpředu a vzadu, objemný výsuvný šuplík před spolujezdcem a od výbavy Intens i posuvný středový box. Dohromady je po interiéru ukryto 63 litrů odkládacích prostor. Kratší kabina se naštěstí projevila v zadní části, kde kufr narostl na 506 l. Ale kvůli designu se zmenšil vstup a nakládací hrana se posunula nahoru.

Silnější bezin

Zážehovou dvanáctistovku si ještě pamatujeme z předchozího scéniku. V novém je podle nás jen lépe odhlučněna. Verze s výkonem 96 kW nabízí slušnou dynamiku a pro rodinné cestování je dostačující. O slabším provedení bychom ale raději neuvažovali. Nový scénic přece jen váží 1430 kg a je o 20 kg těžší než předchůdce. Při pohodovém tempu po francouzském venkově nás těší pozvolný nástup výkonu a nakonec i spotřeba 6,4 l/100 km. Také oceňujeme přesnou převodovku a stabilitu jízdy v přímém směru – nikdy bychom neřekli, jak dlouhé rovinky dokážou Francouzi postavit. V několika málo zatáčkách si všímáme přesného řízení a rychlé reakce vozu na natočení volantu. Ani komfortu jízdy nemáme co vytknout. Velká 20palcová kola jsou naštěstí obuta do vysokých pneumatik, což ve spojení s nastavením tlumičů zajišťuje tlumení nerovností například jako v mégane. Jaká ale bude nejsilnější vznětová verze v delším provedení Grand?

Delší nafta

Dieselová šestnáctistovka s dvojicí turbodmychadel disponuje výkonem 118 kW, točivým momentem 380 N.m a je spojena výhradně s šestistupňovou dvouspojkovou skříní EDC. Jde vlastně o jediný nový agregát v nabídce scéniku pro český trh. Dynamika jízdy se velmi podobá předchozímu benzinovému motoru, protože delší scénic s třetí řadou váží 1660 kg, tahá tedy více než dva metráky navíc. Pokud se ale kocháte krajinou plnou vinic, nemusí vás to příliš trápit. Na komfortní pohodové cestování má diesel dostatek síly a zvládne i rychlé předjíždění. Rozdíly v jízdních vlastnostech jsou také minimální. Delší model Grand se více pohupuje, ale jistota zůstává.

Zásadními změnami jsou tedy přepracovaný design zadní části a prostorové uspořádání kabiny. Rozvor náprav Grand Scéniku činí 2804 mm, což je o 70 mm více než u krátkého provedení. Uvnitř je to samozřejmě znát. Už nemáme žádné problémy v podélném směru. Dokonce si můžeme druhou řadu posunout dopředu, abychom vytvořili místo pro dvojici sedadel v třetí řadě. Ta představují jen nouzové řešení přepravy, ale musíme uznat, že se na nich zase nesedí tak špatně. Osoby s výškou kolem 175 cm najdou v „kufru“ slušný životní prostor. Sklápění všech zadních sedadel od výbavy Intens zajišťují tlačítka.

První jízdy nás potěšily už tím, že Renault nezapomněl na původní scénic a dále rozvíjí myšlenku velkoprostorových kompaktů. Navíc přidal atraktivní design, bohatou výbavu a vyvážené jízdní vlastnosti. Důležitá bude cena, kterou plánuje Renault zveřejnit v listopadu. První vozy se k zákazníkům dostanou počátkem příštího roku.

Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
39 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851