Toyota Corolla po 25 letech: První a poslední
Padesátiny Toyoty Corolla nás inspirovaly k nostalgickému porovnání novinky s nejstarším modelem z tuzemského importu.
(více v čísle 42/16)Jak víte z našeho výročního seriálu k sedmdesátinám Světa motorů, Toyota Corolla se československým novinářům poprvé oficiálně představila na podzim 1989, pouhých pár týdnů před politickým převratem. Tehdy byl odhalen sedan se zážehovým motorem o zdvihovém objemu 1296 cm3 a výkonu 55 kW. Klasický karburátorový agregát využíval dvanáctiventilovou techniku s rozvodem OHC, pětistupňovou převodovku a cena vozu byla stanovena na 77 200 tuzexových korun. Výbava přitom byla na dnešní dobu humorná – čítala pouze otevírání víčka nádrže a zavazadelníku táhlem zevnitř, tlakové ostřikovače světlometů a akustický signál spuštěných světel po vypnutí zapalování. Nabídku pohonných jednotek později doplnil vznětový motor 1.8 D a paletu karoserií obohatil pětidveřový liftback.
Nám se exkluzivně podařilo objevit jednu z nejzachovalejších corrol z prodejen někdejšího podniku zahraničního obchodu Tuzex. Čest máme právě s designově atraktivním liftbackem, podle dochované japonské průvodky vyrobeným 15. 11. 1990. Prvního a dosud jediného vlastníka nalezl o tři měsíce později v Praze. Vůz ve verzi XL osazený zmíněnou zážehovou třináctistovkou dodnes najezdil jen lehce přes sedmdesát tisíc kilometrů. Vzhledem k exkluzivnímu technickému stavu nás překvapují slova jeho majitele Jiřího Pospíšila, který auto sice celoročně hýčká v garáži, ale neváhá s ním normálně jezdit ani v zimě. Není pak těžké pochopit, proč si japonské automobily – a zvláště toyoty – po letech vydobyly mezi motoristickou veřejností pověst odolných nezmarů.
Při přímém porovnání pětadvacetiletého japonského liftbacku a nejnovějšího tureckého sedanu si i přes nápadné zvětšení vnějších rozměrů nelze nevšimnout vzájemné mezigenerační návaznosti. Široké čelní světlomety s dominantním logem uprostřed nízké masky chladiče nebo horizontálně položené dělené zadní lampy jsou více než výmluvné. A totéž platí o skrytých zákoutích, třeba podobně pečlivém uložení akumulátoru nebo dnes už téměř vyhynulém atmosférickém zážehovém motoru… Více o setkání dvou „českých“ coroll po 25 letech najdete ve čtvrtém letošním vydání magazínu Auto Tip Klassik, které bude na stáncích od 21. listopadu.