Peugeot 3008: SUV po francouzsku
Peugeot mění strategii a model 3008 posouvá od crossoveru ke kompaktnímu SUV, avšak nenabízí ho s pohonem všech kol. Vynahradí to novinka jinými benefi ty?
(více v čísle 44/16)První generace modelu 3008 kombinovala prvky MPV s mohutnou vizáží SUV. Ne zrovna vyvážený design tak budil řadu vášní. Novinka jde jasnou cestou, má vysoký podvozek (světlost činí nadprůměrných 220 mm) a z každého úhlu se tváří jako pravé SUV, přesně jak to zákazníci chtějí. Do nové rodiny těchto vozů čítající ještě 2008 a 5008 zapadá mohutnou maskou a charakteristickými předními světlomety (za příplatek kompletně z LED). Zezadu vůz rozpoznáte podle světel s výraznou trojicí červených segmentů.
Větší a efektivnější
Rozměrově auto narostlo do délky o 82 mm (4447 mm) a do šířky o 4 mm (1841 mm), výška se nepatrně o 2 mm snížila (1623 mm). Vnitřní prostornost zásadním způsobem těží z delšího rozvoru 2675 mm (+62 mm), především je však místo v interiéru lépe využito. Zapomeňte na nesmyslně hlubokou palubní desku, v novince sedíte blízko čelnímu sklu jako v běžném hatchbacku. Nadále vás interiér příjemně obklopuje a vytváří dojem bezpečí.
Veškeré ovladače včetně voliče samočinné převodovky prošly radikální proměnou a působí moderním dojmem. Hodnotné jsou i materiály včetně dekorací z pravého dřeva. V hojné míře jsou použity měkčené plasty s příjemnou strukturou, na místě spolujezdce se nacházejí dokonce i ve spodní části v oblasti kolene. Dílenské zpracování by si však zasloužilo více péče. Kovová dekorační lišta napravo se viklá, hůře lícuje a narazíte i na další nerovnoměrné spáry. Odkládacích míst jsme objevili dostatek a jsou dobře využitelná. Na praktičnost se zapomnělo jen v případě schránky před spolujezdcem, která je zřejmě kvůli výraznému tvarování palubní desky velmi malá.
Virtuální realita
Centrem všeho dění jsou dva displeje, dotykový osmipalcový navrchu středového panelu a širokoúhlý v kapličce před řidičem místo klasických budíků. Stejně jako například v modelu 308 se na obrazovce ovládá i ventilace a klimatizace, klasická tlačítka pro nastavení teploty zde nenajdete. Řidičovu pozornost to tak zbytečně odvádí. Kompletně předělaná grafi ka se nejvíce projevuje na navigaci, která má přehlednější menu a mapové podklady od TomTomu včetně dopravního zpravodajství on-line a informací o cenách paliva.
I-cockpit, jak Peugeot přezdívá displeji před řidičem, dovoluje volbu z několika stylů zobrazení. Kromě klasických budíků si tak před sebe můžete promítat mapu či například hodnoty aktuálního výkonu, točivého momentu a přetížení.
Královsky s podmínkou
Na nedostatek místa si rozhodně nemohou stěžovat cestující vzadu, kde se dokonce i s výškou 1,9 m usadíte bez skloněné hlavy. S bohatou rezervou před koleny absence posuvných sedaček ve druhé řadě nikterak nevadí. Ve vertikálním směru však dojde k výraznému zhoršení v případě panoramatické střechy. Vzhledem k délce vozu překvapí velký zavazadelník s 520 litry, což je údaj s dojezdovým kolem, kde kufr potěší i velkou výškou. Montáž plnohodnotné rezervy znamená úroveň podlahy v horní poloze dvojitého dna. V tomto uspořádání také vzniká rovná ložná plocha po sklopení sedáků.
Chybí, nechybí?
Peugeot 3008 vyjíždí stejně jako model 308 či Citroën C4 Picasso na platformě EMP2, avšak na rozdíl od nich má vzadu víceprvkové zavěšení, přesto pro konvenční pohon všech kol není uzpůsobena.
Pomocnou berličkou pro jízdu v terénu mají být celoroční pneumatiky a paket Grip Control. Součástí je i systém pro sjíždění svahů, který dokáže účinně zabránit zablokování kol a sklouznutí auta. Prudké kopce tedy sjedete bez problémů, opětovně se do nich však nevyškrábete.
Naladění podvozku je spíše měkčí a na větších nerovnostech se lehce pohupuje. Mořskou nemoc z toho však nedostanete. Delší zdvihy kol si dobře poradí i s nezpevněnou cestou, občasné rázy jdou pravděpodobně na vrub 19“ kolům. Menší budou pro jízdu mimo silnice lepší volbou, takto je více cítit i přejezd příčných spár. Zadní víceprvková náprava však žádné odskakování zádi nepřipouští.
Nejlepší základ
Z dieselových motorů na nás výborný dojem udělala dieselová šestnáctistovka, kterou jsme vyzkoušeli s hladce jdoucí manuální převodovkou. Zaujme kultivovaným chodem a měkkým záběrem bez znatelné prodlevy už z nejnižších otáček. Nejsilnější jednotka 2.0 BlueHDI/ 133 kW, nabízená pro model GT, je v interiéru více slyšet a navzdory slušné udávané dynamice zůstala subjektivně za očekáváním. Ke spojení s plynule řadícím šestistupňovým automatem výhrady nemáme.
Příjemně utlumený byl naopak zážehový tříválec 1.2 PureTech/96 kW, který se snadno vytáčí a vůz je s ním sympaticky obratný. Potýkali jsme se však se zadrhávajícím řazením. Silnější verze 1.6 THP/121 kW má sametový projev a s automatem si skvěle rozumí. Měření spotřeby v kopcovitém terénu smysl postrádalo, orientačně naměřené údaje u jednotek 1.2 PureTech a 1.6 BlueHDI však nebyly příliš vzdálené od hodnot výrobce při měření v reálném provozu: 7,4, respektive 6,0 l/100 km.
Hlavní zbraní druhé generace se zdá být prostorný a moderně vypadající interiér. Ceny budou oznámeny tento týden, kdy proběhne ofi ciální uvedení na český trh.