Audi Q5: Sombrero, tequilla, Q5
K mexickým chloubám se přidává nové Audi Q5, které se tam vyrábí. Zaujalo nás tichem, pohodlím a suverénní jízdou.
(více v čísle 48/16)Mexický provoz je pro našince slušná exotika. Obouchané americké off-roady a pick-upy se mísí s vyžilými sporťáky, žlutými školními autobusy a kolosálními trucky. Soudě podle bublajících osmiválců, uřvaných otevřených výfuků a vraků v poločase rozpadu si tu nikdo neláme hlavu s nějakými normami.
Kolona tichých, úsporných a nápadně nablýskaných Audi Q5 působí až provokativně. Nicméně jsou doma, vždyť se právě v Mexiku vyrábí. A to je jen jedna ze zajímavostí.
Ticho léčí
Zatímco při pohledu zezadu nebo z boku by jeden mohl zaváhat, ostře řezaná příď je jasným znamením, že se díváme na novou generaci Audi Q5. Úspěšný předchůdce z roku 2008, jehož se prodalo 1,6 milionu kusů, mu cestičku vyšlapal víc než důkladně a také ukázal, co zákazníci chtějí – ještě víc pohodlí. A tak se Q5 nově nabízí také se vzduchovým odpružením.
Zpomalovacími prahy v San José del Cabo nešetří a my si užíváme, jak je Q5 ignoruje a měkoučce žehlí. A to jedeme na dvacetipalcových kolech. Ještě chvíli posloucháme ticho od motoru i podvozku a máme jasno – Q5 se akustickým komfortem hodně přiblížilo luxusnímu Q7.
Interiér následuje novou řadu A4/A5, přístrojová deska není tak mohutná jako u minulé generace, což vnitřek prosvětlilo a opticky zvětšilo. Ovládání je věrné tradici, a kdo Audi zná, okamžitě bude doma.
Cítím, že nic necítím
Bez ohledu na motor musíme vyzdvihnout jízdní vlastnosti. Jih Kalifornského poloostrova je protkán šťavnatými zatáčkami a Q5 v nich složilo maturitu z jízdy s vyznamenáním. SUV je postaveno na nové modulární platformě MLB pro podélnou zástavbu, je až o 90 kg lehčí a jezdí jedna báseň. Významnou měrou se na neutrálním chování podílí pohon všech kol Quattro, nově nabízený ve dvou provedeních.
Důležitý je fakt, že pohon všech kol po vás nic nevyžaduje, ničím neobtěžuje a obrovské množství práce odvádí zcela nepozorovaně. Vnímáte jen důsledek, že vám nikdy nechybí trakce, auto jede jako po kolejích a navzdory hmotnosti 1,8 tuny řeže zatáčky zručně jak Mexičan limetku.
Zase ty emise
Je to už klišé, stýskat si, že diesely plnící Euro 6 nejedou (v Q5 všechny používají činidlo AdBlue). Když ono je to tak okaté. Od auta tohoto kalibru čekáte jistý nadhled a toho se nám jakžtakž dostalo až s třílitrovým šestiválcem. Ani on neohromí jako kdysi, ale jede prémiově. Má sílu i zvuk, bohužel i kvůli vyšší ceně půjde spíš o třešničku na dortu.
Hlavní proud se ponese na vlně naftového dvoulitru. I nejsilnější se 140 kW a 400 N.m ovšem jede nanejvýš dostatečně. Působí tlumeně, jako by neměl radost ze života. A když ve třech lidech na palubě předjíždíme do táhlého kopce, říkáme si, jak asi pojedou dvě slabší specifikace. Nebojte se žádné tragédie, ale rozhodně nečekejte údernost starých TDI. Benzinový dvoulitr stojí v našich končinách na okraji zájmu a je to škoda. Q5 je s ním příjemně živé, motor se proti nafťákům hezky točí a po dálnici jsme s ním svištěli za necelých osm litrů. Dost bychom o něm přemýšleli.
Kup a vydrž
Český dovozce oznámí ceny a spustí předprodej během prosince, na první auta si ovšem počkáme do začátku února příštího roku. Počkat si musíme také na podrobné technické údaje dvou motorů, které teprve čekají na homologaci.