Nissan Micra: Když beruškám zvoní hrany
Micra se rázně odpoutává od kulatě broučí minulosti. Pod ostře řezanými tvary se skrývá noblesně zpracovaný interiér a také suverénní podvozek.
(více v čísle 5/17)
Majitelé právě dobíhající generace Nissanu Micra patřili k nejspokojenějším motoristům světa, ale nebylo jich mnoho. Ze všech stran zaoblené tvary už nelákaly tolik lidí jako u předchůdce z roku 2002, se zhýčkaným evropským vkusem se míjel i strohý vnitřek. Výrobce se rozhodl obě mouchy smést jednou ranou. Moderně a dynamicky pojatý design spojený s hodnotným interiérem patřil k příjemným překvapením podzimního autosalonu v Paříži. Minulý týden nás Nissan pozval do Dubrovníku, abychom kvality nové micry vyzkoušeli živě na chorvatských cestách i necestách.
Decentní showman
Ostře řezané a nízké tvary micře sluší. Je sebevědomá, elegantní, ale netlačí na pilu a nevnucuje se. Příď se svislou maskou tvaru písmene V a velkým logem má silný nápad i líbivou hladkost. Méně jsme si jisti, jestli bychom micru poznali zezadu, většinu detailů už známe odjinud. Celku však nechybí harmonie ani spojitost.
Ještě hlasitěji hraje na city interiér. Palubní deska promyšlených tvarů, hezké materiály a pozornost věnovaná detailům posouvají micru úplně jinam. Ve vyšších výbavách s koženkovým dekorem a trojitými švy vypadá kabina téměř luxusně, individualizační pakety tří různých barev budou dostupné i k nižším verzím.
Hlavní jsou ti vpředu
Moderní a aerodynamické tvary karoserie se odrážejí ve vnitřním prostoru. Sedadla nové micry jsou uložená citelně níž než dříve, takže nastupování nabírá sportovnější nádech a sedíme s dlouze nataženýma nohama. Pochválit musíme široký rozsah nastavení volantu, díky němuž si každý najde pohodlnou pozici.
Komfortní a vzdušnou atmosféru kabiny posiluje i adekvátní šířka v loktech, vpřed odsunuté čelní sklo a tenké sloupky. Sedadla mají přiměřené rozměry a poněkud měkčí čalounění, jak je dnes v malých autech zvykem.
Pohodlně natažené nohy a pohled přes dlouhou palubní desku ovšem ubírají cenné centimetry z délky vozu. Přestože se karoserie protáhla o ohromných 215 mm a rozvor o 75 mm, na zadních sedadlech je místa stejně málo jako dřív. I pro dospělé středních postav spíš na kratší cesty, nepotěší ani krátké dveře a rychle klesající střecha. Že zadní místa nehrají v očekávaném využití vozu velkou roli, potvrzuje i výhradně ruční stahování oken.
Naopak objem kufru vzrostl na pěkných 300 litrů a má šikovně hluboký tvar, nad nímž jistě zaplesají i čeští chalupáři. Pevně, ne však tvrdě
Jízdní vlastnosti a pocit z řízení přinášejí podobně sympatický posun jako design a zpracování interiéru. Minulá micra jezdila velmi dobře, ale místy působila poněkud rozevlátě, což se dnes v Evropě nenosí. Novinka je daleko jistější v kramflecích, čímž jistě potěší dámy nebo zkrátka méně angažované řidiče.
Vůbec nejlepší zprávou ovšem je, že nově nalezená jistota neubírá nic na komfortu. Po točitých a rozdrolených okreskách Dinárského pohoří se micra nese s klidem a grácií, přestože testovací auta obouvají pro krásu sedmnáctipalcové pneumatiky. Pérování reaguje na hrboly utaženě, ale bez ostrých rázů. Řízení klade ve všech situacích správný odpor, aniž by působilo uměle.
Tyto pochvaly se vztahují zejména k podvozku zážehové verze 0.9 TCe. Diesel 1.5 dCi, jemuž oficiální údaje přiznávají 80 kg navíc, je o poznání tužší. Přesto komfort pocitově nekazí tolik jako třeba nafťáky v Peugeotu 208 nebo Fordu Fiesta.
Jarní přírůstek
Nová micra se už začala vyrábět, k českým prodejcům se však podívá až v dubnu. Proto ještě není jasno o cenách, které nejspíš o osudu novinky rozhodnou. Výrazný design, smyslová přitažlivost interiéru, pohodlná jízda a snadné řízení jsou jistě dost silné karty, aby si za rozumnou kačku našly dost příznivců. Škoda jen omezeného místa na zadních sedadlech, které muselo elegantním tvarům karoserie ustoupit, a slabších benzinových motorů, s nimiž micra jezdí pomaleji, než vypadá.
Vlažný benzinový poklus
Základní litrový tříválec známý z twinga a smartu jsme v Dubrovníku neměli k dispozici. Silnější přeplňovaný 0.9 TCe nabízí jakousi elementární pružnost, s pomalou reakcí na plyn a váhavým tahem z nízkých otáček ale předvádí z downsizingu spíš to horší. Přímovstřikový motor formátu Fordu 1.0 EcoBoost nebo Opelu 1.0 Turbo micře zatím chybí. Vzhledem k evropské emisní bouři překvapuje, že se po šestileté přestávce vrací nafta v podobě živého a velmi dobře odhlučněného 1.5 dCi. Zpřísnění norem na podzim 2018 totiž diesely v malých autech přežijí jen těžko. Možná teprve v tu chvíli přijde ke slovu zážehový motor 1.2 TCe, aby silný turbodiesel nahradil.