Editorial: Odcházení hrdinů
Milí čtenáři,
jak jsme avizovali loni v létě, s tímto čtvrtletním speciálem opouštíme dlouholetý název Svět motorů Diesel a zahajujeme novou kapitolu nadepsanou jednoduše Technika.
(více v čísle 1/17)Milí čtenáři,
jak jsme avizovali loni v létě, s tímto čtvrtletním speciálem opouštíme dlouholetý název Svět motorů Diesel a zahajujeme novou kapitolu nadepsanou jednoduše Technika. Klasická témata o specifikách údržby a oprav vznětových motorů jsou už z velké části popsána, nových přibývá jen zvolna a není třeba jim věnovat celý časopis. Zato na mnoha jiných frontách je o čem psát a velmi nás těší, že vám můžeme přinést informace, které jinde nenajdete. Kromě sloganu „Auta a motory s vůní nafty“ se nás během psaní rozhodla opustit ještě jedna stálice. V Ženevě se právě představuje nový Opel Insignia a je to zvláštní premiéra. V její předvečer automobilka změnila majitele, z tradiční německé firmy se stala francouzská.
Redakcí běží vzpomínky na dobu, kdy se Opel nejsilněji zapsal do české paměti – hned po převratu, s první generací astry a vectry. Tehdy moderní, prostorná, pohodlná, tichá a oddaně sloužící auta s elegantním designem znamenala nejen tlustou čáru za řvoucí a chronicky vařící stodvacítkou. Sympatické broukání osmiventilových motorů také provázelo naivní naděje své doby, že se vracíme právě do toho západního světa, jaký zažili naši rodiče v záblesku uvolnění 60. let – svobodného i silného, tolerantního i hodnotově pevného.
Ke spojení výrobců dochází proto, že máme zbytečné továrny. Západní svět chudne a už není pro koho vyrábět tolik aut. Máme také zbytečná vývojová střediska, protože konstrukční originalita ustoupila honbě za úsporami. Auta dělají všichni stejně, a tak není důvod vyvíjet je dvakrát. Postačí odlišit je barvou, palubní deskou a reklamním sloganem. Nevítězí-li kvalita a užitná hodnota, platí zákon džungle – žer, než budeš sežrán. Predátorem v tomto souboji je Peugeot, sám teprve nedávno zachráněný před krachem penězi z komunistické Číny, kde strana a vláda neúnavně dohlížejí nad veškerým veřejným životem, sdělovacími prostředky i internetem.
Kruh se uzavírá a o zem zvoní další střípek tříštící se iluze o silném svobodném světě plném dobrých věcí. Sbohem, stará dobrá vectro, budeme vzpomínat. A vítej, insignie. Pobuď s námi ještě aspoň pár let. Než někdo přijde na to, že by vlastně stačila jedna značka vyrábějící jedno auto pro všechny.
Martin Frei, redaktor