Toyota Prius PHEV: O metr blíž k Marsu
Prius se zástrčkou dojede dál a je chytřejší než dřív. Cenově ale stále zůstává v říši sci-fi .
(více v čísle 08/17)Toyota vždy byla zdravě skeptická k iluzím o efektivitě a využitelnosti elektromobilu. Proto už dvacet let piluje k dokonalosti hybrid – cenově dostupnější a praktičtější kompromis, který využívá elektřinu k tomu, aby šetřil benzin. Hybrid dobíjený ze zásuvky (PHEV) se této myšlence vzdaluje, protože větší a dražší baterie dělají z auta nemístnou exkluzivitu. Stejně jako ostatní výrobci v posledních letech musí i Toyota ustupovat nátlaku politiků, kteří se do baterií zamilovali a jejich nasazení si vynucují zákonem.
První generace Priusu PHEV z roku 2012 ujela bez motoru kolem 20 km a evropská tabulková spotřeba vycházela na 2,1 l/100 km. Tedy pro zákazníka málo a pro bruselské emisní účetnictví moc.
Překotný vývoj baterií umožnil po pěti letech kartu obrátit. Nová generace, kterou jsme se minulý týden projeli kolem Barcelony, má kapacitu baterie i reálný bezemisní dojezd dvakrát větší a vykazovanou spotřebu poloviční.
Jak vidíte na snímcích, auto vypadá výstředně, ale překvapivě elegantněji a uhlazeněji než nový standardní prius. Pod kapotou ani v kabině se oba typy téměř neliší, hlavní rozdíl přináší o 10 cm delší zadní převis, ukrývající baterii a velmi mělký kufr, jehož objem se generačně zmenšil ze 445 na 360 litrů.
Jako každý prius má i nový PHEV pod kapotou osmnáctistovku s Atkinsonovým cyklem, planetovou převodovku a dva motorgenerátory. Ty jsou nyní silnější a změny se dočkalo i jejich mechanické spojení – na plný „elektrokotel“ umějí spojit síly v širším rozpětí otáček. Jízda hustým odpoledním provozem Barcelony potvrzuje, že novinka je v elektrickém režimu skutečně daleko hbitější. I když chceme projet městem bez jediné kapky benzinu, nemusíme na plyn našlapovat nijak zvlášť opatrně ani hlídat dojezd: po 40 kilometrech stále zbývá 40 % kapacity.
Za městem pokračujeme v hybridním módu. PHEV jezdí jako obyčejný prius, do větší baterie ale může rekuperovat víc brzdné energie v táhlých klesáních. Po 130 km ujetých úsporným stylem výrazně kopcovitou krajinou nám však vychází průměr 3,9 litru. Ze zkušenosti odhadujeme, že standardní prius nebo auris by si vzal o půl litru víc.
Vývoj k lepšímu chválíme, cena lithiového pokladu pod podlahou kufru však je a ještě dlouho bude extrémní. Minulá generace začínala na 899 900 Kč, novinka s dvojnásobnou kapacitou baterie těžko vyjde levněji. Přesná cena bude zveřejněna za několik týdnů.