Volkswagen Up 1.0 TSI Beats: Decibely beatu
Volkswagen vybavil minivůz Up přeplňovaným litrovým tříválcem, ale i speciálním ozvučením firmy Beats.
(více v čísle 9/17)Městské miniautomobily to v poslední době nemají vůbec jednoduché. Jejich podíl na celkových registracích v České republice loni představoval pouhých 2,62 %. Výrobci proto přicházejí se speciálními verzemi, které by měly zvýšit zájem zákazníků o tuto kategorii. Volkswagen zacílil na milovníky kvalitního ozvučení a u modelu Up rozšířil výbavové stupně o řadu Beats. Ta je postavena někam na rozhraní pětidveřových provedení Move Up a High Up.
Od ostatních specifikací ji rozeznáte podle barevných 15palcových litých kol, červených zrcátek, specifických polepů, loga společnosti BeatsAudio na středovém sloupku nebo zatmavených zadních oken. Uvnitř vás přivítá speciální provedení palubní desky, bílé podsvícení, originální potahy na sedadlech, ale hlavně rádio Composition Phone napojené na digitální osmikanálový zesilovač Decibely beatu s výkonem 300 W, jenž se stará o rozdělování tónů mezi šest reproduktorů a subwoofer umístěný v podlaze kufru – bohužel tak přijdete o rezervu. Kvalitní reproduktory zajišťují čistý a sytý zvuk, jaký jsme u miniaut ještě neslyšeli. Zvláště když jsme rádio přepnuli do příplatkového digitálního příjmu DAB+. Naše uši potom zahrnul příval precizních vysokých i hlubokých tónů spojený v harmonický celek. Stejné potěšení představuje reprodukce komprimované hudby ve formátu MP3 přes USB nebo z telefonu po připojení přes Bluetooth. Oceňujeme i praktický držák s napájením, díky němuž může mobil sloužit jako navigace. Přitom Beats Up není zbytečně předražený – s atmosférickým tříválcem 1.0 MPI/44 kW stojí 265 900 Kč.
My jsme však sáhli po přeplňovaném agregátu 1.0 TSI/66 kW. S ním sice cena vystoupá na 298 900 Kč, ale sesterské modely Škoda Citigo ani Seat Mii ho zatím nenabízejí.
A také tento motor produkuje symfonii zvuků. Při rozjezdu a v nízkých otáčkách je drnčivý, čímž odhaluje trojici spalovacích komor. S přibývající rychlostí se však uklidní a kolem stovky vnímáme jen ševelení a ničím nerušený zvuk reproduktorů. Výborná je dynamika a hlavně zátah odspodu. Vždyť up váží jen tunu a maximum točivého momentu 160 N.m (atmosférická verze má jen 95 N.m) je k dispozici již od 1500 otáček. Přitom by se s ním dalo jezdit i pod pět litrů. My jsme trasu s většinovým podílem dálnice zvládli za 5,3 l/100 km.
Provedení Beats Up se nám moc líbilo, stejně jako přeplňovaný litrový tříválec. I proto vidíme cenu atakující tři sta tisíc korun jako adekvátní.
Spotřeba během testu 5,3 l/100 km