Volkswagen Golf: Deriváty všeho druhu
Evropský bestseller nabízí v současné generaci neobyčejně pestrou nabídku modelů. V duchu trendů nechybí elektrická varianta, plug-in hybrid, pohon na CNG, ale pochopitelně ani tradiční vznětové a zážehové verze včetně sportovně orientovaných. V rámci modernizace došlo nejen k lehkým úpravám vzhledu, ale i k technickým změnám.
Elektricky z Prahy do Brna
Zmiňovaný e-golf dostal nové akumulátory s vyšší kapacitní hustotou, při mírně vyšší hmotnosti (318 vs. 345 kg) se podařilo výrazně zvýšit kapacitu z 24,2 na 35,8 kW a teoretický dojezd dle NEDC ze 190 na 300 km. Sám Volkswagen potom udává, že v běžném provozu na jedno nabití ujedete kolem 200 km. To můžeme potvrdit i na základě vlastních zkušeností. Při jízdách po zatáčkovitých silnicích se spotřeba pohybovala mezi 17 a 19 kWh/100 km, což odpovídá dojezdu asi 190 až 210 km. Doba nabíjení (na 80 % kapacity) se pohybuje od 13,25 hodiny z běžné sítě po 45 minut při použití 40kW rychlonabíječky.
Kromě zlepšení dojezdu vzrostl i výkon z 85 na 100 kW a točivý moment z 270 na 290 N.m. Drobně sice nakynula i provozní hmotnost (1585 vs. 1610 kg), celková dynamika se však zlepšila, byť pocitově to není příliš výrazný rozdíl. Zrychlení z nuly na sto proběhne o 0,8 s rychleji. Při jízdě je elektrický golf těžkopádnější než ostatní verze, díky bateriím v podlaze a nízkému těžišti se však velmi málo naklání. Skvělý je komfort, vůz měkce tlumí i velké nerovnosti a podvozek je také příjemně akusticky odizolován.
Dobíjení dle navigace
Plug-in hybridní verze GTE využívá stejnou techniku jako dříve, motor 1.4 TSI/110 kW zde spolupracuje s elektromotorem se 75 kW. Kapacita baterií činí 8,7 kWh a vystačí na 50 „elektrických“ kilometrů. Dynamika je pochopitelně výraznější než v případě elektromobilu, ale i kvůli stejně vysoké hmotnosti jako u e-golfu není pocitově o mnoho lepší než v případě motoru 1.4 TSI/110 kW. Model GTE nabízí novou funkci, která na základě dat z navigace inteligentně upravuje režim dobíjení tak, aby například ve městě využil v co největší míře jízdu na elektriku.
Posílení a nová převodovka
GTI ve verzi Performance využívá stejně jako Octavia RS245 dvoulitr posílený na 180 kW (běžné GTI se dostalo na 169 kW). Efektivní přenos točivého momentu zajišťuje v jejím případě elektronicky řízený diferenciál s vícelamelovou spojkou a proti standardnímu GTI jsou rovněž výkonnější brzdy s červeně lakovanými třmeny. V interiéru najdete displej místo klasických budíků a varianta s DSG dostala sedmistupňovou převodovku DQ 381 místo šestistupňové (DQ 250), kterou měl předchůdce i nyní klasické GTI.
Vrcholné zážitky slibuje verze R, kterou jsme otestovali na závodním okruhu poblíž hlavního města Mallorky. Jednotka 2.0 TSI posílila v jejím případě o 7 kW na 228 kW a v kombinaci s novou sedmistupňovou převodovkou DSG (rovněž DQ 381) se zvýšil i točivý moment o 20 N.m na 400 N.m. Na stovku dokáže díky tomu zrychlit o 0,3 s rychleji než dříve, k dispozici je i funkce launch control. Proti dřívějšku se zostřila reakce na plyn, dvoulitr táhne lineárně téměř v celém spektru otáček. Na okruhu se tak občas hůře odhadoval vhodný okamžik pro řazení.
Novinkou je sportovní výfuk od Akrapoviče a brzdový paket Performance s vrtanými kotouči vpředu, maximální úroveň přilnavosti pak zajistí semislickové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Čtyři ostrá kola na tříkilometrovém okruhu s krátkými rovinkami nebyla sice pro brzdy až takovou zkouškou, vadnutí jsme však nepociťovali a naopak chválili velmi dobrou možnost dávkování.
Kromě elektrické verze již mají všechny ostatní golfy známé ceny a jsou k dispozici u dealerů. Nejdráže se stejně jako dosud prodává plug-in hybridní GTE za 1 024 900 Kč.