Citroën C3 1.6 BlueHDi Shine: Poctivá porce
Ve Francii mají turbodiesely v malých vozech silnou pozici. Citroën se v nejnovější generaci C3 sice vzdal jednotky 1.4 HDi, sází však na plnotučnou šestnáctistovku s technologií Adblue.
(více v čísle 24/17)Koncern PSA vsadil při čistění spalin u dieselů na technologii SCR, na kterou upravil své jednotky 1.6 a 2.0 BlueHDi. Dieselovou čtrnáctistovku z předchozí generace se modernizovat nevyplatilo. Nahradila ji tak právě silnější jednotka, která se nabízí ve dvou výkonových verzích 55 a 73 kW. Obě jsou spjaty s nepříliš přesným pětistupňovým manuálem.
Zkoušené silnější provedení poskytuje na poměry malých vozů nadprůměrnou dynamiku a z C3 činí příjemného parťáka i na dlouhé cesty. S lehkým vozem se motor příliš nenadře a až do 160 km/h čile zrychluje. Při tuzemském dálničním limitu si nárokuje do 5,5 l/100 km a běžný průměr lze bez problémů držet do pěti litrů. Při úsporné jízdě se dostanete ještě o litr níže. Pouze pět převodových stupňů příliš nevadí, byť ve městě se čtyřka občas přidusí a je nutné si podřadit. Více nám vadily dlouhé dráhy a zadrhávání při řazení pětky.
Výraznějšího zátahu dieselu se dočkáte v 1500 ot./min a smysluplně lze motor točit asi do 4000 ot./min. Podvozek je naladěn sympaticky měkce a většinu nerovností zdolává s lehkým zhoupnutím. Když však přijde větší výmol, následuje ostrá rána od zadní nápravy. Občas kola na nerovnostech i odskočí. Limity jsou výše než u předchůdce a karoserie se tolik naklání. Těžší motor se projevuje na menší ochotě měnit směr při prudkém škubnutí volantem než u základního benzinového tříválce. Při plynulé jízdě se vůz řídí velmi příjemně a nedotáčivost se drží v běžných mezích. Posilovač řízení klade přirozený odpor. Stabilizace zasahuje citlivě a velmi časně – přesně tak, typický uživatel od vozu čeká.
Interiér se naladil do stylu cactusu. Čekají vás tedy hravé barvy, textilní materiály na palubní desce i retro poutka na dveřích. Středem ovládání je dotykový displej, který se nevyvaroval několika nelogičností, avšak pohyb v menu je pro uživatele stravitelný. Chybějí nám však tlačítka pro nastavování teploty klimatizace. Prostorností C3 rekordy neláme, vzadu najdete o poznání méně místa než třeba v riu nebo swiftu. Vyšší jedinci sedí s koleny zapřenými v opěradlech. Naopak potěší dobře skladný zavazadelník o solidním objemu 300 l i dobrý přístup do něj.
Spotřeba během testu 5,1 l/100 km