VW Multivan 2.0 BiTDI DSG 4Motion PanAmericana: Expedici zdar
Volkswagen Transporter, potažmo Multivan může mít mnoho podob. Vyzkoušeli jsme, jak srdce dobrodruha potěší atraktivní verze PanAmericana.
(více v čísle 25/17)Pro zdárné absolvování výprav disponuje PanAmericana poctivým základem v podobě nejsilnějšího dostupného turbodieselu 2.0 TDI/ 150 kW, bohatě dimenzované dvouspojkové převodovky DQ500 a pohonu všech kol pomocí mezinápravové spojky Haldex. V praxi to znamená, že dynamika se plně vyrovná běžným rodinným vozům – zrychlení na stovku za deset sekund a maximální rychlost dvě stě.
Dvojitě přeplňovaný dvoulitr zabírá příjemně odspodu, na rozpohybování velkého a těžkého auta však potřebuje více roztočit a převodovka nejčastěji přeřazuje až mezi 2500 a 3000 ot./min. Při rozjezdech si občas lehce škubne, jinak však řadí hladce a s intuicí. Čtyřkolka se hodí nejen na nezpevněných cestách a v lehčím terénu, ale i při plném naložení. Točivý moment se na zadní kola v případě potřeby přenáší bleskově. Spotřeba odráží na poměry dodávek velmi nadstandardní výkony, ve městě počítejte s asi 12 litry, mimo něj s devíti, na dálnici a v kombinaci jízdních režimů lehce přes 10 l/100 km.
Výbava PanAmericana se prezentuje atraktivním oplastováním spodní části karoserie, dekoračními kryty bočních prahů, nápisy a štítky na bocích. Standardem jsou zatmavená zadní okna a 17“ litá kola v antracitové barvě. Za příplatek (26 511 Kč) se dodává hliníkový kryt pod motor a převodovku. Interiér nabízí sedm sedadel, dvě samostatná v druhé řadě lze otáčet proti směru jízdy a stejně jako u zadní lavice je možný jejich posuv v kolejnicích, popřípadě sklopení opěradel. Už v základním provedení se můžete těšit na kombinaci látkového čalounění s alcantarou. Testovaná verze se pak pyšnila atraktivní dvoubarevnou kůží Nappa a ocelové kryty pedálů doplnila ještě příplatková hliníková podlaha. Hodnotný dojem z kvalitně zpracovaného interiéru kazí tvrdé plasty, které v testovaném autě za 1,9 milionu působí nepatřičně.
Proti běžné verzi dostala PanAmericana o 20 mm zvýšený podvozek (světlá výška 211 mm) se zesílenými péry a tlumiči. Terénní schopnosti lze vylepšit i mechanickou uzávěrkou diferenciálu a případně asistentem pro sjíždění svahů. Jako nejvíce limitující pro pohyb mimo silnice se ukazuje malý přechodový úhel – logický důsledek dlouhého rozvoru. Dodávku v sobě multivan nezapře, ovladatelnost i komfort jsou sice solidní, prázdný vůz však na příplatkových 18“ kolech hůře tlumí příčné spáry a zvýšená světlá výška se odráží ve větších náklonech v zatáčkách.
Spotřeba během testu 10,2 l/100 km