Fiat 124 Spider Lusso: Ten se nezdá…
Klobouk dolů. Fiat 124 Spider zdaleka není jen Mazda MX-5 s italským logem. Působí i jezdí o dost jinak.
(více v čísle 25/17)Fanoušci otevřených fiatů měli smůlu od roku 2005, kdy se odporoučela krásná barchetta. Návrat do požitkářského světa pojali Italové svérázně. Vzkřísili slavné označení 124 Spider z šedesátých let a převlékli japonskou sportovní ikonu Mazdu MX-5. Srdcař a tradicionalista má sto chutí přestat číst, ale světe, div se, ono to vůbec není marné spojení.
Prostředek obou roadsterů je shodný, ale naroubováním dlouhé přídě inspirované původní 124 a zádě s úplně jiným vyzněním vzniklo docela jiné auto. Na první pohled byste neřekli, že jde o dvojčata.
Zatímco Mazda jde proti proudu a šlechtí točivé atmosférické motory, Fiat povolal pod dlouhou kapotu vlastní turbomotor 1.4 MultiAir. Ve srovnání s dvoulitrovou mazdou má 103 kW proti 118 kW, ale 240 N.m proti 200 N.m. Ale hlavě je maximum točivého momentu dostupné ve 2250 otáčkách, zatímco u MX-5 až ve 4600 ot./min. To dává fiatu zcela odlišný charakter. Podle technických údajů má shodnou maximálku a na stovku sprintuje o dvě desetiny sekundy pomaleji než mazda, ale šťavnaté střední pásmo, ve kterém motor lačně vystřeluje vpřed, dělá spider pocitově mnohem silnější a zábavnější pro široké spektrum řidičů. U mazdy víc řadíte a za sportovním svezením šplháte do otáček, ve fiatu přišlápnete plyn a zmizíte. MX-5 za spontánní atmosférický motor milujeme, ale při výletním courání působí ospale, zatímco 124 Spider je neustále připraven vyrazit a to nás baví neméně.
Hodně si nás získalo také italské naladění podvozku – mnohem komfortnější a uvolněnější než mazda. Stejně jako ona se i fiat naklání, ale bezmezně drží stopu a v serpentinách si s ním užijete kopec zábavy. Padesátikilovou nadváhu proti MX-5 jsme popravdě nevnímali.
Díky pohodovému naladění bychom pro delší cesty jednoznačně zvolili fiat, byť i on je na dálnici hlučný a s mazdou shodná uzoučká sedadla jsou dimenzována na průměrného Japonce – jsou nám malá v každém směru.
Spotřeba během testu 8,2 l/100 km