Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

25. 8. 2017
Martin Machala

Jak se montují škodovky v Africe: Jedem do Afriky!

Jak se montují škodovky v Africe

Fotogalerie

13 fotografií

Škoda začala vyrábět v Africe, přesněji řečeno v Alžírsku, faceliftovanou octavii. Byli jsme u toho!

(více v čísle 32/17)

Dobře, výroba je v tuto chvíli trochu silné slovo. Nedaleko alžírského Relizane (tato lokalita s největší nezaměstnaností patří k nejchudším oblastem v Alžírsku) sice ve vyprahlé krajině vyrostla jedna velká hala, klasickou výrobní linku uvnitř ale nenajdete. Jednoduše řečeno octavia do Alžírska doputuje kompletně vyrobená, jen rozmontovaná, a v Relizane ji zase smontují dohromady. Klepete si na čelo? Zbytečný meziproces jen na první pohled.

Alžírský původ je nutný! ¨

Ještě v roce 2012 se v Alžírsku prodalo 340 000 nových aut, což znamenalo africké prvenství. O čtyři roky později se však tamní trh propadl o mohutných sedmdesát procent. Ne že by místní ztratili o nové modely zájem nebo se alžírská ekonomika ocitla v problémech. Vláda se jednoduše rozhodla, že výrazně zpřísní podmínky pro dovoz aut. Loni tak zavedla dovozní kvóty a vysoká cla. Takže pokud chcete v největší africké zemi nové vozy prodávat, musíte je taky v Alžírsku vyrábět. Respektive alespoň montovat. Proto se koncern Volkswagen dohodl s dlouholetým alžírským importérem SOVAC na společném podniku v Relizane. Už to celé začíná dávat smysl, že?

Navíc se do budoucna počítá s tím, že se z prozatímní montovny opravdu stane alespoň částečně „normální“ automobilka se zapojením místních dodavatelů. Do Relizane tedy již nebude putovat kompletní stavebnice, část výroby se zde bude opravdu realizovat. Tím pádem se rovněž zvýší počet zaměstnanců – v současnosti v provozu pracuje 550 lidí, stropem by mělo být osmnáct set.

Jak se montují škodovky v Africe
Jak se montují škodovky v Africe
Autor: ČTK, Radek Pecák a Martin Machala

Zatím čtyři modely

S tím souvisí také rozšíření palety „vyráběných“ modelů. Aktuálně se v Relizane kompletuje Škoda Octavia, Volkswageny Golf a Caddy, posledním do party je Seat Ibiza. Už příští rok se však přidá Škoda Fabia a Volkswagen Polo, což denní produkci o něco navýší. S konkrétním číslem se v Relizane nepochlubili, v současnosti zvládnou dvě stě aut za den.

Je to opravdu zatím trochu zvláštní fabrika – uvnitř narazíte na vlastně hotové auto, jenom rozložené na pět větších celků, které se jednoduše „sešroubují“ dohromady. Jak je však uvedeno výše, pokud chcete v Alžírsku nové vozy prodávat, nic jiného vám nezbývá. A hlavně se jedná teprve o první krok.

Alžírsko znovu v kurzu?

Právě i společný podnik koncernu Volkswagen a firmy SOVAC by měl znovu probudit trh s novými auty v Alžírsku, letošní prodeje se odhadují na 140 000 vozů (loni to bylo jen lehce přes sto tisíc).

Novou škodovku si v roce 2016 vybraly zhruba tři tisíce zákazníků, mladoboleslavská automobilka aktuálně v Alžírsku nabízí fabie, rapidy, yeti, superby a samozřejmě „domácí“ octavie. Letos se počítá s produkcí 2100 octavií, výhradně s dvoulitrovým nafťákem TDI. Na spotřebu se místní ohlížet moc nemusejí, když litr nafty přijde v přepočtu zhruba na čtyři koruny… To je ovšem podle oficiálního kurzu, přímo na místě není problém získat alžírskou měnu za výhodnějších podmínek. Ve finále tak litr dieselu koupíte za tři kačky. Docela sen, ne?

Dalším zajímavým alžírským reáliím se budeme věnovat v příštím čísle. Mimo jiné se dozvíte, proč tamní řidiči úzkostlivě dodržují dopravní předpisy.

Potřebujeme silnější klakson!

Jiří Nosek
Jiří Nosek
Autor: ČTK, Radek Pecák a Martin Machala
V alžírském závodu nedaleko Relizane jsme narazili na našince. Výrobu zde totiž vede Jiří Nosek, s nímž jsme si povídali hlavně o tom, v čem se africká specifikace liší od evropské.

V Alžírsku montujete octavii výhradně s motorem 2.0 TDI. Jaké převodovky nabízíte? A výbavy?

V současnosti kombinujeme vznětový dvoulitr TDI v provedení Euro 4 jen s automatem, k dispozici jsou verze Ambiente a Style. Jednoznačně nejoblíbenější barvou je bílá.

A co kombík? Všude jsme viděli jen liftbacky…

Je to otázka poptávky. Pokud bude o kombík zájem, není problém tuto karosářskou verzi do programu zařadit.

Jak se liší alžírské octavie od evropských?

V zásadě vycházíme z indické specifi kace. Standardem je paket pro špatné cesty, používáme také důkladnější těsnění. Posílená je rovněž klimatizace a klakson.

Klakson?

Ano, ten je tady na rozdíl od Evropy prakticky neustále v permanenci. Tomu jsme museli přizpůsobit jeho konstrukci, aby v takovém zápřahu vydržel.

A co místní zaměstnanci?

Jsou v něčem specifičtí? Je to samozřejmě jiná mentalita, často na něco kývnou, a vy pak zjistíte, že je to všechno trochu jinak. Jsou ale velmi snaživí a ochotní se učit. Specifi kem je taky šestihodinová pracovní doba, ta se ukázala jako optimum.

Kolik vlastně stojí zde zkompletovaná octavia?

Začínáme v přepočtu na necelých šesti stech tisíc, vrcholem jsou verze za sedm set tisíc. Jenom pro zajímavost, průměrný plat v Alžírsku dosahuje devíti tisíc korun, naši zaměstnanci si měsíčně přijdou na necelých dvanáct tisíc.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
32 / 2017Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851