Rolls-Royce Phantom VIII: Jak jsme potkali krále | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rolls-Royce Phantom VIII: Jak jsme potkali krále

Rolls-Royce Phantom VIII

Fotogalerie

14 fotografií

Událostí sezony bylo jmenování nového vládce všech aut. Krátce po korunovaci se Rolls-Royce Phantom VIII zastavil v Praze a my jsme byli u toho.

(více v čísle 37/17)

Máte doma čtrnáctiletého potomka? Pak si představte, že Rolls-Royce Phantom se vyráběl přesně tak dlouho. Od roku 2003 až do letošního ledna, a to jen s jednou výraznější modernizací. Ale i na Jeho Výsost jednou dojde, stalo se tak 27. července. Tehdy se představila zcela nová, osmá generace. Svět tak po půlročním bezvládí opět získal automobilového krále. Měsíc nato se potenciálním zákazníkům a médiím ukázal v Praze a Světu motorů udělil exkluzivní soukromou audienci. Díky tomu vás můžeme pozvat na návštěvu jiného světa. Tam za dveře tlusté jak vrata od atomového krytu, do království ticha, kde se mísí vůně nejjemnější kůže s buketem whisky v zadním baru, nad hlavou září stovky hvězd a místo trávy tu rostou koberce z heboučké jehněčí vlny. „Zujte se a vyzkoušejte to měkoučko naboso. To jinde nezažijete,“ nabádá nás s úsměvem Christopher Duff, designér interiéru. A má pravdu…

Rolls-Royce Phantom VIII
Autor: Ondřej Kroutil a archiv

Ani metr!

I když jsme dělali nejsmutnější oči, jaké dovedeme, nesvezli jsme se. Zaměstnanci továrny v britském Goodwoodu zatím ručně sestavili jen výstavní exempláře, které teď jedou premiérové turné po světě. Stříbrný základní model a fialový s prodlouženým rozvorem. Auto, které zkoumáme, je tedy přímo kus z prvních oficiálních snímků.

Rolls-Royce Phantom VIII
Autor: Ondřej Kroutil a archiv

Tyto dva phantomy nejsou nijak registrované a nesmějí se dostat do provozu. Snad skončí v muzeu, možná poslouží pro interní školení, v nejhorším případě je jednou sešrotují. První objednané kusy se začnou vyrábět koncem letošního roku, k zákazníkům ovšem přijedou nejdříve počátkem toho příštího. A jak se nám podařilo zjistit, na seznamu čekatelů už jsou i čeští zájemci. Ten nejlačnější si nový phantom závazně objednal dokonce dřív, než jej viděl. Tomu říkáme loajalita a absolutní důvěra.

Kolosální v každém směru

Phantom je po generace věrný určitým designovým prvkům a zásadám. Zákazníci to tak vyžadují, čekat revoluci by bylo bláhové. Přesto nám novinka na první pohled přišla až příliš podobná předchůdci. Čím déle ale chodíme kolem šestimetrové karoserie a zkoumáme centimetr po centimetru, uvědomujeme si rozdíly. Předně je příď o 10 cm vyšší a boční linie směrem k zádi plynule klesá, což vytváří velmi dynamickou siluetu. Příď s jediným párem diodovo- laserových světlometů působí jemnějším dojmem, může za to také méně dominantní chrám masky poprvé zapuštěný do kapoty.

Škoda že časopis nedokáže zprostředkovat trojrozměrný zážitek, skutečné rozměry phantomu jsou fascinující. Jako byste postavili na kola katedrálu. Nedávno jsme testovali Bentley Mulsanne a připadal nám obrovský. Teď víme, že není. A se základní cenou osm milionů vlastně ani není tak drahý. Rolls-Royce si cení nový phantom minimálně na 11 850 000 Kč, prodloužená verze EWB začíná na 14,2 milionu. Tak co, začínáte šetřit? Ty koberečky jsou vážně nepopsatelně hebké.

Rolls-Royce Phantom VIII
Autor: Ondřej Kroutil a archiv

Ve zkratce

◗ Díky lehkým materiálům, jako je hliník a karbon vyztužující například sloupky karoserie, váží obrovský phantom pouze 2600 kg, tedy jen o 150 kg víc než menší model Ghost.

◗ Dosud atmosférický dvanáctiválec dostal dvě turbodmychadla, díky nimž vzrostl výkon z 338 na 420 kW a točivý moment z 720 na 900 N.m.

◗ Nová modulární podvozková platforma dovoluje snadno měnit rozvor náprav i rozchod kol, což usnadňuje stavbu zakázkových karoserií. Těm se chce Rolls-Royce věnovat více než dosud.

◗ Mezi nové prvky výbavy patří laserová dálková světla nebo monitorování celého okolí vozu.

◗ Kamera snímá povrch vozovky před autem a dává signály tlumičům, které tak mohou s předstihem nastavit optimální tuhost.

◗ Dvouvrstvá skla mají tloušťku 6 mm, v autě je 130 kg hlukové izolace a speciální tlumicí hmotou jsou vyplněné i pneumatiky. Phantom při rychlosti 100 km/h mezigeneračně ztichl o 10 %.

◗ Jediný viditelný odkaz na mateřský koncern BMW představuje grafi ka multimediálního systému, odpovídající mnichovským vozům.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
37 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851