Jaguar F-Type 2.0 Turbo R-Dynamic: Kočka domácí
Atraktivní kupátko Jaguar F-Type k nám dorazilo v nejslabším provedení. Bude přeplňovaný dvoulitr stačit?
(více v čísle 40/17)U sportovních vozidel bývá pravidlem, že v průběhu svého životního cyklu posilují a zrychlují. Značka Jaguar se však těmto zvyklostem postavila. K původním agregátům 3.0 V6 a 5.0 V8 zařadila řadový dvoulitr se čtyřmi hrnky. Na papíře vše vypadá slibně – výkon 221 kW, točivý moment 400 N.m, zrychlení na stovku za 5,7 s, maximální rychlost 249 km/h, proti šestiválci hmotnost nižší o 52 kg a spotřeba jen 7,2 l/100 km. S výkonem 110,5 kW na jeden litr zdvihového objemu jde vlastně o nejsilnější agregát v nabídce britské značky.
Maximum točáku přichází již v 1500 otáčkách, takže čtyřválec by měl mít dostatek síly prakticky od volnoběhu. I osmistupňový automat je nastaven tak, aby motor v běžném režimu zbytečně nehonil, a jen ojediněle ho pustí přes 2000 otáček. Jenže v takovéto konstelaci se F-Type hodí jen na korzování po drahých bulvárech nebo na kochání se okolní krajinou. Líně se převalující agregát vlažně reaguje na sešlápnutí plynu a do otáček se mu příliš nechce. Při snaze o dynamičtější jízdu je automat nejistý a „noha na podlaze“ znamená dlouhé hledání správného převodu. Jedinou výhodou je slušná spotřeba při pohodovém tempu – 200 km ujedeme s průměrnou spotřebou do osmi litrů. Ale zuřivou kočkovitou šelmu, která vás roztrhá jedním máchnutím pracky, si představujeme trochu jinak. Přepínáme jaguar do sportovního nastavení a řazení do manuálního režimu. Nad 4000 otáček se domácí mazlík promění ve zdivočelého kocoura. Ručička otáčkoměru na dvojku a trojku letí rychle po stupnici a s rachotícím zvukovým doprovodem se zastaví na hodnotě 6500. Aktivní sportovní výfuková soustava provedení R-Dynamic vytváří úžasnou zvukovou kulisu a z prskání při podřazování máme husí kůži. Převodovka okamžitě reaguje na pádla pod volantem a změna rychlostí probíhá během okamžiku. Takhle se nám líbí. Do zatáček se vrhá po hlavě, a i když známe několik jistějších sporťáků, užíváme si za volantem F-Type každý metr jízdy. Už jsme se báli, že čtyřválec budeme moci doporučit jen důchodcům, ale dvoulitr ukázal, že to jako správný jaguar umí rozparádit. Však také naše průměrná spotřeba za dalších 30 km stoupla na 9,7 l.
Čtyřválec, který od zbytku motorizací rozpoznáte podle jedné centrální koncovky výfuku, podle nás může být zajímavou, a hlavně o téměř 320 tisíc levnější variantou k základnímu šestiválci s výkonem 250 kW.
Spotřeba během testu 9,7 l/100 km